Fibusen
Trådstartare
Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just skolans bild som dom lämnat till utredningen och det låter som om han halkar efter mer och mer istället för att börja komma igång. 5% uppskattar dom att han arbetar aktivt i skolan. 5%!!!! Resten svävar han iväg, tappar bort sig, grejar med saker, frågar om annat, osv. Han är skötsam, aldrig otrevlig i klassrummet, har vänner och verkar fungera bra i klassen annars och stör ingen. Men undervisningen fungerar inte. Han lyssnar inte och ingenting går in.
Vad gör vi? Jag är så orolig att det här aldrig kommer bli bra! Att det bara kommer bli värre.
Han går i fyran nu, men har egentligen inte ens klarat treans årskurs. Han läser fortfarande tvåans matte. (Matten är svårast) De enda ämnen han är godkänd i är praktiska ämnen, som bild, musik, slöjd osv. Engelskan hänger han också med i, SO i bland.
Ge mig hopp! Finns det fler som haft dessa problem där det plötsligt vänt? Har ni fått hjälp/resurs i skolan och det gjorde stor skillnad? Hur har ni/era barn kommit i kapp när ni/de legat så långt efter?
Han utreds för både ADHD och Autism. Väldigt selektiv i maten och har diagnosen expressiva språksvårigheter redan från logopeden. Tidigare svåra talsvårigheter som gjorde han mycket svår att förstå, men talar flytande idag.
Jag går sönder snart. Har kämpat i snart 5 år med skolan, och vi kommer ingen vart känns det som.
Ska vi träna mer hemma eller blir det bara ännu en press att det blir mer skolarbete när han kommer hem och redan är trött efter skolan? Hur har ni löst det?
Vi har bra och nära kontakt med skolan, de har försökt anpassa till mindre klass/enskild undervisning, men då sparkar sonen bakut och jobbar inte alls, han försöker inte ens. Springer runt och plockar och grejar och kan t.o.m. bli ”uppkäftig” mot läraren. I klassrummet håller han sig på sin plats och sitter still och beter sig så de (och vi) anser att det är det som fungerar bäst i dagsläget.
Jag vill så gärna att vi ska få se en ljusning, att det blir bättre och lättare för honom! Men jag vet inte hur…
Vad gör vi? Jag är så orolig att det här aldrig kommer bli bra! Att det bara kommer bli värre.
Han går i fyran nu, men har egentligen inte ens klarat treans årskurs. Han läser fortfarande tvåans matte. (Matten är svårast) De enda ämnen han är godkänd i är praktiska ämnen, som bild, musik, slöjd osv. Engelskan hänger han också med i, SO i bland.
Ge mig hopp! Finns det fler som haft dessa problem där det plötsligt vänt? Har ni fått hjälp/resurs i skolan och det gjorde stor skillnad? Hur har ni/era barn kommit i kapp när ni/de legat så långt efter?
Han utreds för både ADHD och Autism. Väldigt selektiv i maten och har diagnosen expressiva språksvårigheter redan från logopeden. Tidigare svåra talsvårigheter som gjorde han mycket svår att förstå, men talar flytande idag.
Jag går sönder snart. Har kämpat i snart 5 år med skolan, och vi kommer ingen vart känns det som.
Ska vi träna mer hemma eller blir det bara ännu en press att det blir mer skolarbete när han kommer hem och redan är trött efter skolan? Hur har ni löst det?
Vi har bra och nära kontakt med skolan, de har försökt anpassa till mindre klass/enskild undervisning, men då sparkar sonen bakut och jobbar inte alls, han försöker inte ens. Springer runt och plockar och grejar och kan t.o.m. bli ”uppkäftig” mot läraren. I klassrummet håller han sig på sin plats och sitter still och beter sig så de (och vi) anser att det är det som fungerar bäst i dagsläget.
Jag vill så gärna att vi ska få se en ljusning, att det blir bättre och lättare för honom! Men jag vet inte hur…