Ge mer eftergift

_Peplis_

Trådstartare
Förut (när hindren var lägre och hästen var yngre ;)) gav jag alltid för mkt eftergift, så då har jag tränat på att ge lagom. Men nu har ju hindren blivit mkt högre, men eftergiften blir dessto mindre och dom frb*nnade armbågarna åker ut eftersom jag inte tar fram handen..Någon som har tips på bra övning för att träna eftergiften över hindret? Det är inte så att jag drar henne i munnen över, men jag skulle önska att jag kunde ge henne mer tygel..

Hur mkt eftergift tycker ni att man ska ge? Ger ni olika mkt beroende på vilket häst ni sitter på, om den är ung/gammal, het eller slö osv, visa gärna med bild!

Senast ändrad:
Sv: Ge mer eftergift

kan verkligen nada om hopning MEN skulle man inte typ kunna sätta ett band en bit fram i manen och sedan ska man "nudda" det varje gång man är över hindret :angel:

När du behöver ge lite mer eftergift över högre hinder ska du tänka på att följa med mot hästens mun så att linjen armbåge-bett blir rak.

Då kan du behöva flytta handen framåt och neråt istället för bara fram om hästen hoppar bra med framdelen och "tar ner" huvudet mycket i språnget. Det kan kanske hjälpa mot armbågarna också.

Hittade ingen bra bild men gå in på Flyinges hemsida och titta på Etrusco. På hoppbilden där ser du hur jag menar, även om man inte behöver göra så överdrivet ;)

Tycker också det där med eftergift är svårt. Själv har jag en tendens att ibland ge lite väl mycket och därmed gå fram för långt med överlivet.

Det ideala är väl att göra som Nyrelski beskriver. Men det är svårt... :crazy: Tittar man på toppryttare så är det inte ens alla där som gör så. Men ett bra sätt att träna det på tycker jag är att hålla tygeln som en kaffekopp ;) , dvs tygeln går in i handen över pekfingret. Hoppa små hinder och koncentrera dig på att hålla kontakt med hästens mun hela tiden. Med den tygelfattningen blir handen "mer oberoende" av stöd från hästens hals osv. Har hittat den övningen i en bok av Anne Kursinski.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 322
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Hoppning Har ni några bra tips på att komma över en otroligt fånig hopprädsla? Lite bakgrundsfakta: Jag har ridit i stort sett hela mitt liv...
Svar
11
· Visningar
2 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar