Ge lusern i sommnar? Farligt?

L

Lollo25

Jag behöver hjälp med min häst! Han hade fallit ur både hull o muskler och jag såg det ordentligt för ett par månader sen. Jag satte in lusern och mera hö, och nu har han blivit jättefin o revbenen syns knappt alls från att synts jättetydligt. Han står nu på 0,5 kg lusern (tillskott) , 8 kg (dvs 1 kg tillskott) och 1 kg havre.
Det är meningen att han ska bygga upp muskler o ridas mer nu i sommar (handlar bara om promenad ridning max 5 ggr/v max 1 timme). Hästarna går i en åretrunt hage och även om det inte är det bästa bete så är det väl alltid proteinrikt nu på våren..? Min fråga är då, ska jag dra ner på något nu när han precis fått upp hullet (tack vare lusernpellets) o är fin? Han är arab och är normalt inte svårfödd. Jag vill att han ska hålla sig fin över hela betet. Snart kommer de gå ute dygnet runt. Kan man fortsätta med lusern hela sommaren? Handlar ju inte om någon stor mängd. Eller ska jag ta bort det nu igen? När han tagit igen sig? Och hö, nu går han på 8 kg, äter knappt upp. Ska jag börja minska på det nu? Annars när? De släpps om ca 3 veckor. Då får han klara sig på gräs (o ev. lusern). Är det någon stor fara för fång nu när han äter både massa hö, lusern(protein) OCH betar allt nykommet gräs?
 
Sv: Ge lusern i sommnar? Farligt?

jag tycker att du ska fortsätta ge lika mkt lusern (om inte mera sen till hösten/vintern!) men kanske dra ner ngt på stråfodret när han kommer ut på sommarbete, och ifall han inte kommer ut på sommarbete, behåll mängden. om krafftgivan funkar nu och du ska rida ungefär lika mycket + att han går på bete tycker jag att du kan köra på det! lycka till!:)

P.S fången vet jag tyvärr ingenting om.. D.S
 
Sv: Ge lusern i sommnar? Farligt?

Lusern räknas som grovfoder och ett överskott av protein som kommer från grovfoder är inte farligt.
Huruvida hästen behöver stödfodras eller ej under betet kan ju egentligen bara du avgöra, brukar hästen ha gott hull på betet eller brukar han falla ur? Hur har han varit tidigare somrar, har han gått på samma bete då som nu?

Att fodra med lusern under betet om hästen behöver extrakäk är inte farligt. Jag stödfodrar min hela betssäsongen eftersom hon så lätt tappar hullet och ser eländig ut i kroppen annars. Men lite mindre i början av sommaren.Från ca mitten av sommaren och framåt får jag öka på rejält. Jag brukar i första hand stödfodra med lusern eftersom det är just grovfoder, och förra sommaren fick jag ge såpass som 2 kg lusern spetsat med olja.
Tyvärr räckte inte det till mot slutet av sommaren (hon är väldigt svårfödd) , och då fick jag ge annat foder med lite mer "sprutt" i.

Men jag anser att lusern alltid är ett bra komplement om det behövs, och för mig ett förstahandsval vid stödfodring till betet, eller när övrigt grovfoder inte räcker till näringsmässigt.
Men ibland räcker ju inte lusern till heller och då får man ju välja nåt kraftfoder istället/eller både och.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp