Ge lugnande till dräktigt sto

lizzie

Trådstartare
Är det OK att ge Sedalin till ett dräktigt sto? Jag får inte tag på min vette för att fråga, så jag kollar ifall det är någon här som vet. ;)

/Lizzie
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Jag tror inte att veterinärer gör det om de inte måste. Mitt sto sederades dräktig för flera år sen men jag minns inte med vad, fölet föddes frisk och blev diplomhäst:)
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Inte jag heller. Heter det bara Sedalin? Inget mer? Är det ett licenspreparat, tro?
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Det är väl acepromazin som är det verksamma ämnet i Sedalin? Det skall ej ges till dräktiga eller digivande ston.
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Det enda jag hittar i Fass vet från 2006 är Sedivet, som är lugnande för häst, får inte ges till dräktiga ston i sista dräktighetsmånaden.

Kan det vara den?
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Mitt sto fick Sedalin i början av sin dräktighet (omkring dag 40 vill jag minnas). Det var ett absolut nödläge. Hon födde sedan ett friskt och fint stoföl som nu är 2 år (och fortfarande frisk och fin).
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Mitt sto fick Sedalin i början av sin dräktighet (omkring dag 40 vill jag minnas). Det var ett absolut nödläge. Hon födde sedan ett friskt och fint stoföl som nu är 2 år (och fortfarande frisk och fin).

Mitt sto blev inseminerad förra fredagen, så jag vet inte ifall hon är dräktig eller ej ännu. Dock ska hon skos på måndag och det är totalt omöjligt utan Sedalin.

Om man nu inte kan ge lugnande. Är det OK att bremsa stoet??

Hur göra annars?? Domosedan funkar inte vid skoning det har vi provat. Hon sprattlar i alla fall med benen...

Sedalinet är det som funkar - hon får 5 ml gel och det kapar toppen av damens humör just när det gäller skoningen.

/Lizzie
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Ditt sto är ju inte konstaterat dräktig än,så det går nog.Men har du funderat på hur du ska göra senare i dräktigheten?
Eller ska du riska allt var 8:e vecka??
Bättre att bremsa,det skadar i alla fall inte ev.fölis.
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Ditt sto är ju inte konstaterat dräktig än,så det går nog.Men har du funderat på hur du ska göra senare i dräktigheten?
Eller ska du riska allt var 8:e vecka??
Bättre att bremsa,det skadar i alla fall inte ev.fölis.

Klart jag funderat på hur jag ska göra... Och nej, det är inte värt att riskera allt var 8:e vecka - absolut inte!! Då får hon hellre gå barfota om det går. Att verka hovarna är inget problem - utan det är att slå på nya skor. Jag hade dock tänkt rida henne ett tag, och det går inte utan skor.

Det är i alla fall skönt att höra att det är OK att bremsa. Det är ju ett alternativ. Damen har blivit bättre med skoningen - så det är mycket möjligt att det funkar med att bremsa just när man ska slå på skorna.

/Lizzie
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Tänkte samma sak. Om du vill avla på stoet måste du hitta på en bättre lösning, antigen lära henne att bli skodd eller ha henne barfota och använda boots. Är inga problem att rida med boots och om du har en stenig hage så går det såklart att använda dem där också. :)

Varför går hon inte att sko?

Det är oavsett inte försvarbart att en häst skall behöva drogas vid skoning för all framtid, dräktig eller ej. Brems fungerar inte på alla hästar och man vet eg inte om hästen har ont av det. Med andra ord är det heller inget man skall göra rutinmässigt, bremsen är till för nödsituationer.
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Varför går hon inte att sko?

Ja, säg det! Hon var 8 år när jag köpte henne och jag vet inte vad hon blivit utsatt för tidigare. Jag har haft henne i 7 år, och hon är mycket bättre nu än vad hon var när jag köpte henne.

Hon blir inte galen på nåt sätt - hon blir bara så vansinnigt asförbannad när man slår med hammare på hoven. Sedalinet fungerar utmärkt när det gäller att kapa "toppen" av hennes humör, och det släpper efter en timme. Det är alltså inte som att spruta domosedan.

Efter att ha haft flera hovslagare som slutat pga att hon är strulig att sko, så har jag nu haft samma duktiga hovis i några år. Dock är denna hovis inte heller villig att träffas av något vevande hästben.

Jag vet mycket väl att alla hästar inte fungerar att bremsa. Mitt sto kan man bara bremsa korta stunder eftersom hon snedtänder annars. ..

Hovboots är ett bra tips och verkar vara en bra lösning :-)

/Lizzie
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Tror du hon kan ha blivit sömstucken? En av mina hästar har troligtvis blivit sömstucken ganska rejält tidigare i livet. Nu är han så otroligt snäll och inte typen som blir arg, så han blev istället stel som en staty och höll andan och ryckte reflexmässigt i benet. Jag började hamra lite på hovarna varje gång jag kratsade ur dem och det hjälpte, han blev mkt lugnare även om han alltid tyckte det var obehagligt. Numera är han barfota och nöjd med det, han älskar att verkas. :)

Jag hade satsat på hovboots och passat på att hamra lite på hoven varje dag. Väldigt lätt till en början, kanske hon vänjer sig efter ett tag.
 
Sv: Ge lugnande till dräktigt sto

Tror du hon kan ha blivit sömstucken? En av mina hästar har troligtvis blivit sömstucken ganska rejält tidigare i livet. Nu är han så otroligt snäll och inte typen som blir arg, så han blev istället stel som en staty och höll andan och ryckte reflexmässigt i benet. Jag började hamra lite på hovarna varje gång jag kratsade ur dem och det hjälpte, han blev mkt lugnare även om han alltid tyckte det var obehagligt. Numera är han barfota och nöjd med det, han älskar att verkas. :)

Jag hade satsat på hovboots och passat på att hamra lite på hoven varje dag. Väldigt lätt till en början, kanske hon vänjer sig efter ett tag.

Hon har blivit sömstycken i min ägo också (inte nuvarande hovis) - det reagerade hon inte på över huvud taget.

Jag har tränat med att slå med hammare - hjälper inte.

Både jag och hovis upplever det som att hon helt enkelt känner sig kränkt av att någon håller i benet så länge som det behövs vid en skoning. Och hästen rycker åt sig benet snabbt som fasen och slänger ner det i govlet. Finns inte en chans att hålla kvar benet - hur stark man än är.

Samma sak händer om man ska brodda också. Det är en hel del gängtappar som damen klivit sönder... :meh:

/Lizzie
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: Görel
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp