Ge lucern?

_Smulan_

Trådstartare
Har lite problem nu... Mina hästar har plötsligt fallit ur väldigt fort..

Dom går på lösdrift och den här tiden på året brukar dom ha fri tillgång på hösilage. Dock har vi inte kunnat ge dom det iår då det varit sådant bedrövligt (läs. varmt och blött) väder då det hade blivit dåligt innan dom hade hunnit äta upp det då.
Så nu fick vi panikköpa ett lass hö och det är nu det har blivit problem. Höet är hyfsat grönt dock inte särskilt spätt, men inte gult iaf, så jag tycker det borde vara någorlunda näring i det men nu har hästarna tappat ganska mycket hull på bara 2 veckor.
Har ingen analys på höet, men det går ändå inte att beräkna någon foderstat då de har fri tillgång på grovfoder utan jag brukar använda ögonmått.
Förutom hö får dom mustang muesli orginal.

Ska man börja ge dom lucern upptill tro? Vet ju inte hur länge till vädret är såhär, kan ju inte börja ge hösilaget (som har mycket bra näringsvärde) förrän det blir kallare...:crazy:
Vill inte ge för mycket kraftfoder heller då dom ändå inte rids särskilt mycket just nu...

Sv: Ge lucern?

I ditt ställe hade jag redan gett lucern p g a jag inte vet värdena på höet. Så det är nog inte fel om du gör det.

Det som är bäst är det som hästarna äter. Vissa vill inte äta det ena andra inte det andra. Det brukar vara lättare att få dem att äta hackat. Men om man kan få tag i Kvarnby Foders pellets så är den både billigare och med högre värden än hackat och klart att föredar av den anledningen. Mina äter alla av deras pellets men inte alla ville äta Kraffts pellets. Hittills har jag inte haft någon som inte ätit hackat oavsett märke.

Jag tycker man ska ge det Hackat. Pelettsen behöver man blöta fär att inte riskera foderstrupsförstoppning. Dessutom innehåller peletterat foder alltid något lim av något slag.

Haha! Klart jag inte menade Karlssons Klister! ;) Det hoppas jag TS förstod. Vissa hack innehåller Melass. Dock inte alla. Finns utan också!

Mina äter va f*n som helst man sätter fram (o de e inte för att dom e svältfödda direkt, ja, dom e ju inte det nu heller...:D , men dom e likadana när dom e überfeta o på bete)! Mindre kräsna hästar får man leta efter...:D

Så vad tycker NI är bäst?

Om de äter vad som helst så hade jag ändå valt hack. Just för att slippa blöta det vilket kan bli meckigt..

Sjäv föredrar jag hack egentligen men fodrar i vinter med pellets p g a priset och värdena på den. Kvarnby har ju bägge delar så att säga. Lägsta pris och bästa värde.
Det man ska vara medveten om och det gäller både hack och pellets är att de kan variera i utseende och konsistens beroende på parti. Allt från väldigt torrt och dammigt till nästan hårt och fuktigt.

O, jag tycker pellets är enklare än hack. Det är betydligt lättare att dosera. Hacket varierar så mycket i volym att man måste väga det för att veta hur mycket man ger. Pelletsen tar mindre lagringsplats också.
// Linda

jag väger all min mat till mn madame.. nu fodrar jag iofs med hack men innan med pellets å de vägde jag oxå jämt. men de ville den kräsna damen INTE äta.

men de va väldans mycket enklare att ge pellets... en säck häller man upp i en liten tunna, medan hacket tar enormt stor plats. å skräpar oxå hur försiktig man än är.

Tyvärr så betyder ju inte alltid grönt hö att det är höga värden i det, även om det ofta finns ett samband.

Tänkte säga detsamma... Vi hade ett hö som till utseende såg "jättefint" ut men hade låga värden: 7MJ och 18g smbrp/kg foder :crazy: . (sent skördat dock)

Har ingen analys på höet, men det går ändå inte att beräkna någon foderstat då de har fri tillgång på grovfoder utan jag brukar använda ögonmått.

Men man analyserar ju inte grovfodret bara för att räkna ut en foderstat. Man analyserar för att se om höet har tillräckliga mängder av framförallt protein (vilket kan variera avsevärt mycket) samt har vettiga kvoter.
Även hästar med fri tillgång ska ju ha ett väl balanserat foder men det betyder ju inte att du ska beräkna en foderstat - bara att du ska veta vad du ger dom och OM det har brister så kan du kompensera med rätt tillskott/kraftfoder.

T ex låter det som i ditt fall som att höet HAR ett lågt proteinvärde - det är då de ofta faller ur "plötsligt" trots att de får mycket mat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 913
Senast: Buck
·
Foder & Strö Detta är min första gång här, så om jag lägger dessa frågor under fel rubrik ber jag om ursäkt. Om någon kan flytta den till rätt plats...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?