Ge kraftfoder en gång per dag?!

lovehorses

Trådstartare
Vad anser ni om detta?
Är i ett stall där de bara ger kraftfodret en gång per dag på kvällen för att de inte har tid att ge på morgonen pga av arbete.
Jag tycker att det skulle bli så mycket på en gång.

Vad anser ni?

Sv: Ge kraftfoder en gång per dag?!

Beror helt och hållet på, får hästen inte mer än ett par liter kraftfoder per dag finns ingen anledning att dela upp det, det viktigaste är att hästen har tillgång till grovfoder, t ex fri tillgång.

Men ger man flera kilo om dagen, så är det helt klart bättre att fördela på 2 ggr eller flera för att hästen ska kunna tillgodo göra sig fodret

Står i ett kolletivstall och våra hästar får mat 4 ggr/dag. De flesta får hö och kraftfoder innan 6 på morgonen, utsläpp vid 8-10 beroende på väder, lunch i hagen även eftermiddag ute så länge väder och årstid tillåter, annars inne. Hästarna nattas från 20-21.

Nu under sommaren går de ute men får komma in under nätterna med tanke på den taskiga strömmen ..... :smirk:

Var och en bestämmer när kraftfodret ska ges till den egna hästen.

Är bäst för hästarna ät äta mindre potioner oftare än mkt på en gång, annars kan de få lite problems med magen

Beror ju på hur mycket kraftfoder hästen får, är det en liten mängd så gör det inget att den fodras en gång om dagen men är det mycket kraftfoder hästen ska ha så ska man dela upp givan.

Nja, det beror väl på. Käkar hästen tre kg havre så är det väl inte särskilt klyftigt att smälla i den det på samma gång... Men har man en gammal shettis som bara går i hagen å käkar två dl korn så är det väl inte jätteviktigt att den får tre-fyra gånger om dagen...

Precis vad jag tänkte skriva. Sen är det ju bättre ju oftare en häst får mat.

tror det var i Planks bok jag läste att man högst fick ge o,5 kg kraftfoder per 100kg häst o utfodring. Så en häst på 500 kg kan man ge 2,5 kg kraftfoder på ett utfodringstillfälle. Givetvis är det väl bättre med flera utfodringstillfällen för kraftfodret men det är ej skadligt o ge en gång om dagen om man håller normerna .. :smirk:

Givetvis beror det på hur mycket man ger osv.
Och som någon annan skrev lär det ju inte ha så speciellt stor betydelse om man ger shettisen 2 dl havre eller korn vid ett tillfälle som när man utfodrar ett halvblod med
3 kg krafft grund (som ett exempel bara.)

Men däremot tycker jag man ska vara mycket noggrann med att utfodra grovfodret tillräckligt ofta. Allra helst 5 gånger eller gärna fri tillgång skulle jag säga, men defintivt minimum på 3 utfodringstillfällen om dagen.

Men som ett exempel ska vi bygga vindskydd i stallet. Så fölet - nu 5 månader, hennes
mamma, ett 2½-årigt sto, och en d-ponny är tanken att de ska gå ute ihop i en stor hage. Där kommer dom ha fri tillgång och få dela på en stor hösilage bal, det kommer
även vara flera hästar ute i samma hage dagtid. Hösilagebalen kommer stå långt uppe i skogen så att den är långt i från vindskyddet (med risk för att hästarna annars kommer använda det som toalett) och sedan kommer de få kraftfoder i vindskyddet i stället en gång om dagen, det handlar ju ändå inte om några enorma givor utan det blir lite havre (hur mkt beroende på häst), mineraler och ev. vitaminer. Det tvivlar jag på att hästarna kommer ta skada utav..

Likaså när min syster red hennes d-ponny för ett par år sedan då hon stod på bete gav hon extra kraftfoder efter ridpassen just för att hon jobbade rätt mycket och var i full tävlingskondition just då. Och det var inga som helst bekymmer.

De flesta hästar jag träffat på (tävlingsponnyer, fritidshästar i träning av varierande grad) får inte så mycket kraftfoder att det behöver delas upp på flera mål.

Ändå duttas det hit och dit (jag gör det även själv pga att rutinerna är sådana i de flesta stall, och jag kan ju inte låta Pinky få ingenting i krubban när de andra får... ;) ) med 3 kraftfodergivor/dag där varje giva består av 2 dl havre...

Så får hästarna inte mer än något kg kraftfoder eller däromkring är det inget fel att ge allt på en gång. Det vore såklart ingen nackdel att dela det på flera givor, men det är absolut inte nödvändigt. :)
Rör det sig däremot om stora givor så tycker jag nog att du bör reagera!

Håller helt med de övriga. Är det små mängder anser jag det vara ok, men nu är ju jag tursam med hästar som inte behöver direkt mycket kraftfoder.

Vi fodrar i princip så. Vi har oftast inga hästar som äter några mängder kraftfoder och det "räcker" därför att ge dem på kvällen. De som tränas får kraftfoder även på morgonen.

Jag ger så lite kraftfoder som möjligt; vill ge så mkt grovfoder som möjligt och kompletterar i första hand proteinfattigt hö/silage med lusern eller dyl. Så för min häst skulle det passa perfekt med 1 kraftfoder-fodring/dag. Som det är i de flesta stall med fler kraftfodringar så måste jag ge henne något när de andra får, annars blir hon less ;)

Om det är så att man vill att dom ska få tex 2 ggr per dag, kan ni inte ge dom kraftfoder när ni är där då?

Hos oss kan dom få det 3 ggr per dag under vintern om vi vill, annars morgon och kväll under sommaren.

Jag gav mina (vbl & shettis) kraftfoder 1 gång/dag i vintras, då dom gick i lösdrift och dom fick ju hö&halm på fri tillgång. Dom fick inte så jättemkt kraftfoder, ville ju ge dom mera grovfoder men mindre kraftfoder. Och det mådde dom inte dåligt av,alls :smirk:

Men hästar som står på stall får väl 2-3 fodringar/dag, så det är väl en självklarhet,antar jag??
Min märr stod på stall tidigare (2 år sedan sist....) då fick hon 4 fodringar/dag, men då va det inte stora portioner,precis...
Hon låg i travträning,då (tränad av mig, hade henne inhyrd hos en travtränare & alla hans hästar fick 4 små fodringar/dag) men dom gick/går på fri tillgång på analyserat hösilage.
Tycker det är bra ;)

/Carolrita

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 321
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud