Sv: Ge kraftfoder en gång per dag?!
Givetvis beror det på hur mycket man ger osv.
Och som någon annan skrev lär det ju inte ha så speciellt stor betydelse om man ger shettisen 2 dl havre eller korn vid ett tillfälle som när man utfodrar ett halvblod med
3 kg krafft grund (som ett exempel bara.)
Men däremot tycker jag man ska vara mycket noggrann med att utfodra grovfodret tillräckligt ofta. Allra helst 5 gånger eller gärna fri tillgång skulle jag säga, men defintivt minimum på 3 utfodringstillfällen om dagen.
Men som ett exempel ska vi bygga vindskydd i stallet. Så fölet - nu 5 månader, hennes
mamma, ett 2½-årigt sto, och en d-ponny är tanken att de ska gå ute ihop i en stor hage. Där kommer dom ha fri tillgång och få dela på en stor hösilage bal, det kommer
även vara flera hästar ute i samma hage dagtid. Hösilagebalen kommer stå långt uppe i skogen så att den är långt i från vindskyddet (med risk för att hästarna annars kommer använda det som toalett) och sedan kommer de få kraftfoder i vindskyddet i stället en gång om dagen, det handlar ju ändå inte om några enorma givor utan det blir lite havre (hur mkt beroende på häst), mineraler och ev. vitaminer. Det tvivlar jag på att hästarna kommer ta skada utav..
Likaså när min syster red hennes d-ponny för ett par år sedan då hon stod på bete gav hon extra kraftfoder efter ridpassen just för att hon jobbade rätt mycket och var i full tävlingskondition just då. Och det var inga som helst bekymmer.