linnsan

Trådstartare
Var och handlade igår och såg att höna kostade 22 kr/kg. Billigt tänkte jag och köpte det till hundarna. Men hur är det att ge höna till hundarna? Det är hel höna. Benen ska visst vara för hårda och kan bli vassa? Jag trodde ju, korkad som jag var att det var samma som med kyckling, som man ju kan ge hel och rå? Eller har jag missuppfattat där med?

Vad ska jag göra då, tina upp och dra av köttet? Kanske äta själv istället...

Sv: Ge höna

Det där med benen har ju med att göra att en höna lever längre och hinner få hårdare ben. Själv ger jag inte benmat, så jag har dålig koll på vad som gäller.

Var har du fått den infon ifrån? Hur funkar det med BARF då? Där ger ju folk kyckling(fågel) och lamm som både ben, brosk, kött och inälvor.

Det är tillagade ben som blir så hårda att de kan splittras. En gammelhönas ben är visserligen hårdare, men är det en industrihöna är den knappast särskillt gammal iaf.

Ja, den är ju köpt i affär så den lär inte vara gammal. Men det lär vara lugnt?
De är ju vana vid att få fläskben med en del brosk i.

Kan jag ge den hel? Fryst kanske är dumt?

Milton: Det är gammal skröna att man inte ska ge hunden ben på F.

Jag har förstått att det ffa är de bärande benen som blir hårda och kan splittras på äldre kycklingar/hönor? Så om man plockar bort dem borde väl resten vara ok att ge?

Det var detta jag trodde också - att kokade ben var faran. Men sen läste jag att hönor har hårdare ben medans kycklingar har brosk och därför ska man inte ge höna. Sen läste jag någon som gett höna och tupp och det hade gått bra. Förvirrad? Bara lite:D

Jag ger den som den är när jag köper billigt (färsk), varnar dock för doften som kommer ut ur avgasröret dygnet efter en festmåltid på hel höna/kyckling.
:eek:

Okej, men då borde det inte vara några problem?
Den är inte färsk utan frusen. Men det gör ingen skillnad?

Tack för varningen! :D

Beror på hur van hunden är med att äta ben. Ovana hundar har inte utvecklat förmågan att smälta ben, som vana hundar har.
Fryst är bra, då tar det längre tid att gnaga i sig o de måste tugga o kan inte svälja större benbitar.

Klart att vovven skall få lördagsgodis :angel:

Okej, de är relativt vana vid att få köttben (fläsk).

*Delvis kl*

Istället för att skapa en ny tråd så frågar jag härinne. Får se om jag får ngt svar. Iaf, jag har tänkt ge delvis BARF. 50 % BARF, 25% färskfoder(fodax) och 25 % torrfoder(high energy).

Hur lägger jag upp matsedeln?
Om jag har förstått det rätt så ska 50% vara köttiga ben? Vad är det som ingår i det? Allt som hunden tuggar i sig? Alltså inte märgben och hårdare ben som bara knapras på utan att ätas upp?

5-20% grönsaker?
Resten? Lever, hjärta, vom osv...

Min sambo, som är slaktare på ett kycklingköttföretag och slaktar 90000 kycklingar om dagen, sa att med tanke på hur vassa kycklingben blir när de går av eller krossas så skulle han aldrig ge våra hundar, eller någon annan hund heller för den delen en kyckling eller höna att äta med benen kvar. Han tyckte att det vore bättre att koka den och plocka bort köttet från benen först.

Fast att koka är ju inte bra. Då tar de ju inte upp näringen lika bra som när köttet är rått.

Säg det till de vilda djuren i skogen :) "Duuu, ska du verkligen äta den där fasanen som du just fällde?" "Nej, kanske inte, har du en kniv så att jag kan bena ur den?" Nu är ju våra djur domesticerade men matsmältningsfunktionen verkar ju fungera ungefär samma fortfarande med tanke på vilka fina resultat man får av att barfa.

Rovdjur är menade att äta hela råa djur. Det har säkert hänt att ett djur har dött av att ett ben har splittrats illa och skurit upp mage/tarm men det har säkert hänt minst lika många gånger att ett husdjur sätter torrfoderkulorna i halsen och kvävs, eller som det hände med min hund, att de äter för fort och får magomvridning (? heter det väl med hundar) och dör av det vilket kan hända oavsett vad hunden äter.

Jag, som ska barfa min nästa hund, är tämligen övertygad om att det kan hända olyckor oavsett vad man ger dem, men att det knappast är större risk med just barf. Däremot kan man ju ta i akt att t.ex. höns har hårdare ben och inte ge det om det utgör en ökad risk för dem.

Fågel,fisk och fläskben är en genväg till veterinär o ev. avlivning.
Sedan tror jag benen blir hårdare och skörare vid tilllagning och tenderar därför att lättare splittras upp i sylvassa bitar.

För ngr år seda dog viss en labbe i örebrotrakten därför att man slängt till den de avgnagda revbensspjällen.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 333
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025