Ge hästen Halm??

S

Sofia-J

Hallüe! Jag stör min ponnys box med torv, men brukar lägga lite halm uppe på för att det ska bli en "fluffigare" bädd som är mjukare :) Men nu är det så att min ponny äter upp halmen (antagligen såndär havrehalm?) men jag undrar, är det nyttigt och bra för hästen att äta halm?? Tacksam för svar!

Sv: Ge hästen Halm??

Det är ingen fara för hästen att äta halm, tror det är bra. Om man har någon lättfödd som inte får äta för mycket hö, kan man minska lite på hö och ge lite halm.
Vetrinären sa det till mig när ponny har haft kolik 2 gånger i år .

Okej! :) Men min ponny är därimot svårfödd så det är bara bra om han äter lite extra :)

Okej! :) Men min ponny är därimot svårfödd så det är bara bra om han äter lite extra :)

Om den är svårfödd hade jag gett den mer grovfoder i ställer för halm. Halm innehåller visserligen energi men den behöver kanske mer energi och även proteiner om den ändå ska tugga i sig ngt.

Det är hästens naturliga beteende att öka föda många timmar per dygn.
Att han äter halm är i sig igen fara. Personligen tycker jag absolut att du ska fortsätta lägga in så att han har något att göra.

Det du kan tänka på är att halm i princip är bara energi, alltså inget protein. Kan bli lite knas med balansen mellan de två.

Om det hade vart jg så hade jag fortsatt lägga på bädden med halm så som du gör eftersom att du är nöjd med det.
Sedan hade jag kanske lagt in halm/hö som fick ligga "rent", alltså inte blandat det med torven.
Jag vet inte men det är kanske inte jättebra om han får i sig för mkt torv. Tänker torv är lite jordigt = sandkolik el liknande men har eg ingen grund för det, någon som vet?

Det är ingen fara alls, det är snarare bara bra, så länge hästen inte blir fet förstås.

Försök dock att uppskatta hur mycket halm hästen äter, och kompensera för eventuell proteinbrist om den äter så mycket att balansen mellan energi och protein blir fel.

Jag har hört att det är bra för magen! :P

Det är absolut inte farligt.

Vår häst har i princip fri tillgång på halm i hagen hela dagen. Hag-kompisen får inte så mycket hö i hagen på lunchen och därför kan inte jag ge min det heller. Halmen är då ett utmärkt komplement för att hålla igång tarmarna och för sysselsättningens skull.

Men som några påpekade: Äter de mycket halm kan det bli proteinbrist så då får man tillföra extra protein. :)

ja, men så mkt halm äter han inte så att det är ngn fara med proteinet :)

men han får redan en ganska stor summa med hö, och han äter inte mer än det ;o han gillar tydligen halm mer, så när han ätit upp det mesta av höet så lägger jag in halm :) pluss för att bädden ska bli lite fluffigare och skönare att ligga på :)

OK jag förstår. Jag tror det är helt OK att han äter det. Han tycker nog att det är gott med lite omväxling. Jag bara menade att det hade varit bättre att han åt ngt som innehöll mer näring. Men äter han inte mer hö så..

min ena polle ätar 5 kg halm + vanligt hö varje dag. Han är inte död än *skrattar*

Ne men de är ju bara positivt att han håller sig sysselsatt och käkar på halmen, jag hade bara varit glad.

Halm innehåller ca 4-5mj/kg, inga proteiner så man kan få lägga till lite av det om balansen mellan mj o smrp blir för låg. Däremot innehåller halm mkt nyttiga fibrer som är bra för hästmagar

Det är ju som hö, det ska vara fräscht bara:smirk:
Har för mig att det bara är nyttigt och vad jag vet har inga hästar farit illa av det (har alltid haft alla lr en del av mina hästar o shettisar på halm).

Jag vet att vissa hästar gillar verkligen att käka halm! Mina hästar får fri tillgång till hö och då kan dom gå runt å rota i nyinlagd halm ändå:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!