Ge extra salt?

alazzi

Trådstartare
Min häst är väldigt slickig nu på sommaren och tycks vilja ha mer salt? Han har givetvis tillgång till saltsten men han tycks ändå vilja få salt på annat sätt. Har funderat på om man kan ge lite extra salt löst eftersom han tycks behöva det.

Vill absolut inte överdosera men kan man ge en matsked extra per dag eller ska man ta bara en tesked?

Sv: Ge extra salt?

Så varmt som det är nu kan han nog behöva extra salt? Våra svettas inne i stallet...

Det ska inte var någon fara att överdosera salt.

Nja, överdosera ska man väl aldrig.

Men jag tycker att du ska ge extra salt om det är varmt.

Jo, igår var han svettig efter bara 90 minuter inne i sin box. Vi har haft 35 grader några dagar.

En matsked är ca 20g. Det är bara en normalstor häst underhållsbehov per dag. Svettas hästen behövs det mer.
Så du kan lungt ge i alla fall en matsked (gärna mer) i fodret.
// Linda

Vi brukade också ge extra salt under den varmaste tiden, eller vid extra hårda träningar på travet då hästen svettades mycket. Precis som ovanstående skriver så kan man lugnt ge 1 msk utan problem och gärna mer.

Fullblodet tycker inte om saltsten och nyttjar den aldrig. Han får i fodret, annars hade han aldrig fått i sig. Han svettas ju trots allt en del när han jobbar, och just nu bara av att vara ute.

Jag ger mina hästar 1 msk salt om dagen, + saltsten i boxen (betet nu på sommaren)
Dom svettas inte spec mkt då de är klippta på vintern, annat är de på sommartid, då kan de bli 2 msk salt om dagen.

Min häst dricker dåligt och får därför 1dl extra salt om dagen året runt. Något mer på sommaren......

Jag tycker också de lät mycket, särskilt om hästen har saltsten också.

Om häster får mycket salt, behöver den också mycket vatten för att hålla en god balans.

Jag undrar om han värkligen får i sig allt de vattnet som han behöver då han redan drack dåligt? eller blir han så pass törstig av saltet så han dricker så mycket som han behöver?

Jag skulle nog själv inte ge min gammling som redan dricker dåligt mer salt för att han skulle få i sig allt vatten.
Jag fodrar istället med melass/betfor vatten.

Nog för att de är svårt att salta ihjäl en häst men om den då får för lite vatten så kan den lätt bli sjuk.

Kanske jag som är lite nojig, vad vet jag. :p

En annan saltfråga... ska det vara med eller utan jod till hästar?? Hur är det med saltstenarna - är det med eller utan jod? Min ena häst slickar inte på saltstenen så jag tänkte köpa salt i vanliga mataffären, men blev osäker på vilket..

De är delade meningar om man ska ge med eller utan Jod, hästarna behöver Jod för att fungera optimalt. För mycket Jod kan påverka sköldkörtelns funktin och kan leda till hormonella störningar.

Jag vet inte hur mkt Jod en häst kan äta utan att de skulle va skadligt men för människor får de inte överstiga 1 mg/dag.

De finns ju att köpa salt på krafft, 10 kg säck. Skulle tro de blir billigare än att köpa flera små i mataffären. (är inte säker bara en gissning)

Bra att veta en häst har ett underhållsbehov på ca: 20-25 g salt /dag.

Även lite till Cashmir:

1 dl är inte särskilt mycket för ett så stort djur, titta i andra gamla salttrådar som finns, har för mig att folk gav både 2 och 3 dl extra salt om dagen.

Ja hon dricker dåligt, men genom att jag fodrar med saltet dricker hon bättre. Skulle hon inte få extra salt skulle jag bli tvungen att köpa en ny saltsten varje vecka så uppenbarligen är det något hon behöver. För övrigt är hon pigg och frisk, hel och ren (för det mesta) trots att hon är 18 år. Dessutom har jag en husdjursagronom i stallet och hon tycker inte att 1 dl är ett dugg mycket, trots att hon är utbildad inom foder. Även min ET tycker att det är helt ok.
Att hålla på med msk känns för mig främmande eftersom det är så små mängder att jag tvivlar på att det verkligen gör verka om hästen behöver saltet.

Fö köper jag 10kg säcken på granngården.

Som jämförelse kan jag ta triathlon, ni vet tävlingen där de simmar 4km, cyklar 18 mil och sedan springer 4,2 mil. Här hemma är det en sådan tävling varje år. Ofta hamnar deltagare på sjukhus, vanligaste orsaken är (tvärtom vad man tror) inte vätskebrist utan saltbrist. Saltet binder vätskan i kroppen, alltså för lite salt leder till uttorkning....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10