Sv: Ge extra salt?
Även lite till Cashmir:
1 dl är inte särskilt mycket för ett så stort djur, titta i andra gamla salttrådar som finns, har för mig att folk gav både 2 och 3 dl extra salt om dagen.
Ja hon dricker dåligt, men genom att jag fodrar med saltet dricker hon bättre. Skulle hon inte få extra salt skulle jag bli tvungen att köpa en ny saltsten varje vecka så uppenbarligen är det något hon behöver. För övrigt är hon pigg och frisk, hel och ren (för det mesta) trots att hon är 18 år. Dessutom har jag en husdjursagronom i stallet och hon tycker inte att 1 dl är ett dugg mycket, trots att hon är utbildad inom foder. Även min ET tycker att det är helt ok.
Att hålla på med msk känns för mig främmande eftersom det är så små mängder att jag tvivlar på att det verkligen gör verka om hästen behöver saltet.
Fö köper jag 10kg säcken på granngården.
Som jämförelse kan jag ta triathlon, ni vet tävlingen där de simmar 4km, cyklar 18 mil och sedan springer 4,2 mil. Här hemma är det en sådan tävling varje år. Ofta hamnar deltagare på sjukhus, vanligaste orsaken är (tvärtom vad man tror) inte vätskebrist utan saltbrist. Saltet binder vätskan i kroppen, alltså för lite salt leder till uttorkning....