Ge endast hö+lusernhack under konvalecens?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 920
K

klabbarparn

Nu är det så att min häst är tvungen att stå i sjukhage i minst 8 veckor och han blir väldigt pigg (är fullblod och bara 4 år)... Jag funderar på om han klarar sej bra på bara hö och lusernhack (+saltsten), rent näringsmässigt, eller om jag bör komplettera med tex mineraler av nåt slag etc.
Jag har tyvärr ingen analys på höet då vi snart ska börja ge hösilage.

Sv: Ge endast hö+lusernhack under konvalecens?

Lusern är ett bra proteinkomlpement som man kan ge utan att oroa sig för överskott. Brukar alltså vara bra att välja till ett oanalyserat hö.;)

Det du ska se upp med är fosforinnehållet i foderstaten. Lusern innehåller mycket kalcium, men ganska lite P. Ett normalt hö täcker ofta inte heller P-behovet, så du kan behöva ge ett mineralfoder med låg Ca/P-kvot.

Lusern är ett bra proteinkomlpement som man kan ge utan att oroa sig för överskott. Brukar alltså vara bra att välja till ett oanalyserat hö.;)

Det du ska se upp med är fosforinnehållet i foderstaten. Lusern innehåller mycket kalcium, men ganska lite P. Ett normalt hö täcker ofta inte heller P-behovet, så du kan behöva ge ett mineralfoder med låg Ca/P-kvot.
Ok, har du nåt tips på ett sådant mineralfoder?
Jag har kvar en säck Krafft Protein som han har ätit tidigare...vad tror du om det?
Jag har även kvar en burk foderjäst som jag tänkte ge lite av nu när det är pälssättningsdax...
Ska handla om några timmar så hinner du svara innan det så vore det kanon! ;)

Lite beroende på hur mycket lusern du kommer att ge så kan du sikta in dig på MinerVit eller Grön från Krafft (har lite dålig koll på andra tillverkares sortiment just nu...), Grön ger mer Ca än Vit. Fosforbalans är ett rent P-tillskott, som kan vara lämpligt att välja om du redan får med allt Ca som behövs.

Ett exempel, för att ge några hum om proportionerna det kan handla om:
Min hästs foderstat för vintern blir ca. 5 kg hö (ganska P-fattigt), 1,5 kg lusern och 1,5 kg halm.

Där har jag ett överskott på Ca redan utan mineralfoder, men jag valde ändå MinerVit (det hade räckt bra med P-balans annars) för att få med lite spårämnen och vitaminer på köpet.

Shit...jag har dålig koll på värden o sånt.....
Tänkte han skulle få i stort sett fri tillgång på lusernhack nu, och hö får han fri tillgång på oxå men han äter inte så mkt av det. Kanske får i sej 6 kg/dygn typ...
Jag kan ju ioförsej höra med dom i affären vad dom tycker jag ska komplettera med.
Svårt när man inte har analys på grovfodret...

Shit...jag har dålig koll på värden o sånt.....
Tänkte han skulle få i stort sett fri tillgång på lusernhack nu, och hö får han fri tillgång på oxå men han äter inte så mkt av det. Kanske får i sej 6 kg/dygn typ...
Jag kan ju ioförsej höra med dom i affären vad dom tycker jag ska komplettera med.
Svårt när man inte har analys på grovfodret...
eller ring och prata med din veterinär,han/hon borde kunna ge dig råd om fodret till din häst ,under konvalecenttiden.

Hur mycket lusernhack kan hästen tänkas äta på fri tillgång då?
Handlar det om något halvkg eller flera kg:n?

Blir det ett par kg bör du kanske välja MinerVit eller P-balans.

Var försiktigt med att ta råd från säljare, det är ganska stor risk att de inte har tillräckliga kunskaper. Halvblod som rids normalt ordineras MinerBlå, ponnyer ordineras Krafft Ponny, och det är ju ett färdigfoder så mineraler behövs inte, etc. Det kan ju bli hur fel som helst!:crazy:

Hur mycket lusernhack kan hästen tänkas äta på fri tillgång då?
Handlar det om något halvkg eller flera kg:n?

Blir det ett par kg bör du kanske välja MinerVit eller P-balans.

Var försiktigt med att ta råd från säljare, det är ganska stor risk att de inte har tillräckliga kunskaper. Halvblod som rids normalt ordineras MinerBlå, ponnyer ordineras Krafft Ponny, och det är ju ett färdigfoder så mineraler behövs inte, etc. Det kan ju bli hur fel som helst!:crazy:

Han har hittils fått en hel såndär "mjuk" balja på natten o den äter han upp. Vad kan det va...4 kg kanske...
Men nu ska han stå på boxvila 1 vecka o då fyller jag på hela baljan igen på morronen, men jag vet inte föränn ikväll om han även äter upp det. Isåfall blir det ju typ 8 kg lusernhack/dygn. O så får han hö oxå.
Kanske borde ringa veterinären då...eller nån Krafft-expert.

Jag tror inte att du får ett bättre svar av vare sig en veterinär eller en av Kraffts rådgivare, eftersom du inte har någon analys.

Rör det sig om såpass mycket lusern som det verkar (mer än 5 kg? ;)) så har du garanterat ett stort överskott på Ca redan där och borde bara behöva tillsätta P, typ genom Fosforbalans.

Du har ju Krafft Rehab oxå, det fick mitt fullblod när hon var konvalicent!

Du har ju Krafft Rehab oxå, det fick mitt fullblod när hon var konvalicent!
Ja, jag köpte Krafft Rehab idag. Men jag antar att det är väldigt svårt att se vad han får i sej så länge jag inte har nån analys...
Får hoppas vi börjar ge hösilage snart så kan jag kolla analysen på det o sen fixa iordning en bra foderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 322
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V