Ge enbart korn??

Sv: Ge enbart korn??

Jag antar att du menar enbart korn som kraftfoder? Då håller jag med föreg talare. Problemet med korn är att det fort tappar sin näring (om man inte har hela korn, men de måste man väl blöta?). Jag för min del föredrar hel havre som håller sig bättre. En del säger att hästen blir för pigg med havre och hellre ger korn. Jag tillhörde den kategorin tills jag insåg att den lilla kraftgivan jag behöver ge när jag har ett bra hö inte gör någon skillnad i "pigghet".
 
Sv: Ge enbart korn??

Ok...jag har nämligen hört att man bör ge 50/50 av korn? Alltså då att kornet inte får överstiga 50% av den totala kraftfodergivan?

För magens skull?
 
Sv: Ge enbart korn??

Det var ngt man sade förr, det sade min hästs förra ägare oxå att
inte mer än 1/3 skulle vara korn resten havre.
 
Sv: Ge enbart korn??

Jag har fått lära mig att krossat korn endast tappar vitaminer. Resten av näringen håller sig på ursprungsnivån i drygt en månad.
 
Sv: Ge enbart korn??

Jag anser att hållbarhetsproblemen för krossat korn o havre överdrivs. På direkt fråga är våra fodermedelsexperter väldigt försiktiga med att ange hållbarhetstider.
Hur många här slänger havregryn o andra sorters mjöl o gryn i hushållet efter 1 månad?
PL
 
Sv: Ge enbart korn??

Om man kollar på stärkelse mängden i korn så är den högre än i havre och räknat utifrån hur mycket stärkelse hästen kan spjälka så är givor över 270-300g/100kg kroppsvikt olämpliga.
 
Sv: Ge enbart korn??

Den stora skillnaden mellan korn o havre är inte stärkelsehalten utan att bara 20% av kornets stärkelse spjälkas i tunntarmen o resten fortsätter ner till grovtarmen.
PL
 
Sv: Ge enbart korn??

peter_lundin skrev:
Den stora skillnaden mellan korn o havre är inte stärkelsehalten utan att bara 20% av kornets stärkelse spjälkas i tunntarmen o resten fortsätter ner till grovtarmen.
PL


Så min siffra stämmer inte?
Jag fick denna av någon (kommer ej ihåg namnet) när jag skrev till SLU och frågade om just detta.
 
Sv: Ge enbart korn??

Ok, då vet jag att det stämmer.
Ja, jag menar / utfodringstillfälle.Glömmde att skriva det :o
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 133
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp