Sv: Ge en "utdömd" häst en andra chans.
Svelands rehab är förodligen till för de hästar som är försäkrade där, när ägaren och vet vill döma ut så köper Sveland loss hästen för försäkringsbeloppet och ger hästen en andra chans till ett tillfrisknande. Så har jag fattat det i alla fall.
Men alldeles säkert så kan du hitta någon som är beredd att ta sig an en häst, någon som kanske behöver ett trevligt sällskap eller så.
Men man får nog vara beredd på att betala för hästens uppehälle så som foder och strö mm, säkert inte för själva skötseln, dock så kanske det inte finns så många som vill ta hand om en hästoch stå för alla kostnader om hästen inte är brukbar.
Jag har själv tagit hand om en D ponny, modell större som har vart konvalescent i snart 7 år. Han blir förmodligen inte bättre än såhär, men idag har vi hittat ett fungerande koncept för honom.
Han lever ett alldeles utmärkt liv som hagkompis, gräsklippare och bästa vän till mig och min sambo. Vi har det ganska kul trots att han inte är fullt ridbar.
Skrittar någon gång i skogen eller promenerar vid hand, när han har sina dåliga perioder(tack och lov mer sällskynta nu när vi hittat en fungerande linje) så gör han inget annat än att vara i hagen och pysslas om i stallet, men han verkar nöjd med det.
Jag fick honom efter att ägaren utan reslutat letat efter felet med honom, dom försökte i 2 år och sedan kunde dom inte ge honom mer tid.
Hos oss har han successivt blivit bättre, om jag ska jämföra mot när han kom så är det en MYCKET stor skillnad, men sen har jag också slitit med honom, försökt allt jag kommit på och lite till.
Därför är vi nu ganska nöjda med att han fungerar bra till det vi gör.
Vill påpeka att vi är ytterst noga med att hela tiden se hur han mår, det får aldrig någonsin bli något lidande för hans del, men så länge han mår bra så får han knalla på här hemma och fylla sin funktion i livet som gräsklippare och världens sötaste ponny!
Kan ju tillägga att för min egen del så har jag 2 andra fullt ridbara äldre hästar och en helt trasig rygg själv, så ridning är inte prio 1 för min del, men jag älskar mina hästar ändå och då är det bra att kunna ta hand om sådana som kanske inte kan ridas fullt ut.
Säkert finns det fler som är i min situation, att de älskar att pyssla med hästarna men inte kan rida hur mycket som helst.