Ge en "utdömd" häst en andra chans.

Lilla

Trådstartare
Om man har en häst som blir utdömd men som man känner att man vill ge en andra chans pga att man inte hittat ngt konkret fel på men att den ändå hamnar hos vet gång på gång..Vad finns det då?Finns det ngn som driver ngt ställe där man kan få betala för att hästen får gå i hage med kompisar och bara vara?Hur är det med tex Sveland?Har hört att dom köper hästar och ser till att de hamnar där de håller och att de nästan aldrig misslyckas?Är det bara hästar försäkrade i Sveland eller kan vem som helst kontakta dom?Vad har de för krav?
Ge alla tips,råd och kunskaper, snälla!

Sv: Ge en "utdömd" häst en andra chans.

Mne varför hålla en häst vid liv som uppenbarligen inte är frisk, till varje pris?
Jag tycker det är extra komplicerat då du inte vet vad som är fel på hästen, den kan ha jätteont eller väldigt mkt besvär men ingen vet vad det är & kan därför inte hjälpa eller lindra för hästen.

Det är en annan sak om man har en häst med spatt, där finns det folk som har kunskap att hantera såna hästar, eller eksem tex, de kan må bra om de är hos kunniga människor som vet vad dessa åkommor innebär.
Men en okänd åkomma?där man faktiskt inte vet hur hästen mår egentligen?

Om hästen har såna besvär att den gång på gårng hamnar hos veterinären är det ju ngt som verkligen nte är bra.
Jag har läst om ngn som tog hand om utdömda hästar & gav dem någorlunda värdiga liv men dessa hästar var såna som tex inte klarade att tävla på en viss nivå.
Klrarar hästen du skriver om att ens gå på "promenadhästnivå"?

Det handlar inte om till vilket pris som helst.
Utgå i från hästen skulle ha glädje av att vara kvar vid liv.
Jag är inte för att hålla hästar vid liv till varje pris men jag är inte heller för att ta bort en häst bara för att den inte kan dressyrtävla eller göra det den är tänkt till från början.

Mne ibland måste man kanske ta bort häsar trots att de verkar ha livsglädje kvar.Jag tycker ofta det är mer skonsamt än att se dem tyna bort & förlora sin livsglädje & först då ta steget.
Jag hade själv ett vbl som hade problem med gallor, dessa finns ju många behandlingssätt för, men hästen började snubbla & även om hon vissa dagar kunde hoppa över stängslet så var det ju ngt som inte var bra med henne.
Hon hade livsglädje men en häst ska kunna röra sig utan att ha ont & därför tog jag beslutet att ta bort henne, även om hon säkert kunde ha varit sällskapshäst några år till.

Jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstå vad jag menar...
Utgå i från att vetrinären säger att hästen bara har ont när den anstränger sig på ett speciellt vis...Vi hade tex en travhäst som inte höll för att gå lopp, benen höll inte för den farten men han gick som ridhäst i 9 år och var fullt frisk utom sista året. Han hade inte lidit av att dö som 10 åring men han njöt verkligen av sina 9 år som ridhäst.
Under förutsättning att veterinären ger ett förslag på aktivitet som hästen i fråga klarar av ser jag ingen anledning att massavliva hästar bara för att det är det enklaste alternativet, spec inte med en häst som är snäll och levnadsglad!

Svelands rehab är förodligen till för de hästar som är försäkrade där, när ägaren och vet vill döma ut så köper Sveland loss hästen för försäkringsbeloppet och ger hästen en andra chans till ett tillfrisknande. Så har jag fattat det i alla fall.

Men alldeles säkert så kan du hitta någon som är beredd att ta sig an en häst, någon som kanske behöver ett trevligt sällskap eller så.

Men man får nog vara beredd på att betala för hästens uppehälle så som foder och strö mm, säkert inte för själva skötseln, dock så kanske det inte finns så många som vill ta hand om en hästoch stå för alla kostnader om hästen inte är brukbar.

Jag har själv tagit hand om en D ponny, modell större som har vart konvalescent i snart 7 år. Han blir förmodligen inte bättre än såhär, men idag har vi hittat ett fungerande koncept för honom.

Han lever ett alldeles utmärkt liv som hagkompis, gräsklippare och bästa vän till mig och min sambo. Vi har det ganska kul trots att han inte är fullt ridbar.

Skrittar någon gång i skogen eller promenerar vid hand, när han har sina dåliga perioder(tack och lov mer sällskynta nu när vi hittat en fungerande linje) så gör han inget annat än att vara i hagen och pysslas om i stallet, men han verkar nöjd med det.

Jag fick honom efter att ägaren utan reslutat letat efter felet med honom, dom försökte i 2 år och sedan kunde dom inte ge honom mer tid.

Hos oss har han successivt blivit bättre, om jag ska jämföra mot när han kom så är det en MYCKET stor skillnad, men sen har jag också slitit med honom, försökt allt jag kommit på och lite till.
Därför är vi nu ganska nöjda med att han fungerar bra till det vi gör.

Vill påpeka att vi är ytterst noga med att hela tiden se hur han mår, det får aldrig någonsin bli något lidande för hans del, men så länge han mår bra så får han knalla på här hemma och fylla sin funktion i livet som gräsklippare och världens sötaste ponny!

Kan ju tillägga att för min egen del så har jag 2 andra fullt ridbara äldre hästar och en helt trasig rygg själv, så ridning är inte prio 1 för min del, men jag älskar mina hästar ändå och då är det bra att kunna ta hand om sådana som kanske inte kan ridas fullt ut.

Säkert finns det fler som är i min situation, att de älskar att pyssla med hästarna men inte kan rida hur mycket som helst.

Ok synd..det verkar väldigt bra och det känns ju som större chans att inte hästen far illa om den omhändertas av dom...

Vi får se hur det blir...Hästen i fråga är stor och kräver mkt mat och en sådan är svårare att få ngn som vill ha som sällskap.

Försäkringsbolagens rehab är bara till för deras egna, oxh det är bolaget som bedömer vilka hästar som ska köpas loss. De tar bara vissa fall, de där de anser att felet på hästen sitter kopplat till ägaren för att uttrycka det elakt.

I övrigt så är det ju inget som hindrar att man ställer dem i konvalescensstall/rehabstall 'for life', om man är beredd att ta kostnaden.

Ok tack för infon Alex. Jag skulle ha råd att betala uppehälle men knappast råd att betala för ett rehabstall:(

Nej de är ju tyvärr inte billiga.

Då är det bara det de andra skrivit om kvar, låna ut som sällskap ev promenadnisse, men stå för kostnaderna/del av kostnaden. Borde inte vara omöjligt att hitta. Men då gäller det ju att du hittar någon som sköter honom som du vill, kollar upp som du vill etc.

Jag antar det är din röde du tänker på?

Ja det är rödingen:)
Inga beslut är ju ngt vis tagna men jag vill va steget före.

Ok synd..det verkar väldigt bra och det känns ju som större chans att inte hästen far illa om den omhändertas av dom...

Vi får se hur det blir...Hästen i fråga är stor och kräver mkt mat och en sådan är svårare att få ngn som vill ha som sällskap.

Fast nog tror jag du kan hitta något om du själv står för mat och strö.
Då spelar det ju ingen roll hur mycket den äter för den som behöver sällskap.

Det hade varit lättare att ge en åsikt om man vetat mer om hur hästens historia ser ut. Jag tror absolut på att genom lång vila låta hästen läka ut skador, men det förusätter att man till viss del vet vad som är grundproblemet.
Men lite frågor har jag:
*är hästen helt genomröntgad? Vilka fynd finns?
*har kiropraktor känt genom hästen?
*har mer än en veterinär gett utlåtande?
*är hästen korrekt skodd/haft en välutbildad hovslagare?

Har en häst som precis flyttat in hos mig. Han triangelmärktes och skänktes till en vän till mig och nu ska han vila i 1-2 år för att sedan kanske fungera som promenadhäst. Hästen är ju redan utdömd då veterinärerna inte hittar felet till hältan, men med lång vila och lösdrift så tänker vi ge honom en chans. Han har nu bott hos mig lite drygt en månad och han busar med min fölunge och är en riktigt trevligt kille. Jag är ganska säker på att han trivs med livet just nu och skulle han inte någonsin bli ridbar igen så har man ju då ändå försökt.

Jag tror du får försöka hitta någon privatperson som är redo att ta hand om din älskling, det är nog enklaste sättet.

/M

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Kilauea
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 980
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka