ge bort/avliva en katt som verkar hemlös

K

Kajkan

men kanske inte är det, utan att ha varit i kontakt med polisen först? För två månader sedan dök det upp en liten okastrerad och ej id-märkt hankatt hos oss. Dagen innan flyttade "grannarna" någon knapp km bort från oss så gissningsvis lämnades han bara kvar. Men säker på att det var deras kan jag ju inte vara. I vart fall har jag satt ut en "upphittad katt" annons i två olika lokaltidningar och lappar om upphittad katt i olika affärer. Inget napp. Nu blir han smalare och smalare, jag har försökt mata honom men gårdens tre andra katter jagar honom, trots det vägrar han att söka sig vidare. Dessutom är en av mina egna katter så rädd för honom att om jag inte har henne inlåst sitter hon högst upp i träden.
Känner nu att jag inte kan se på när han bara svälter ihjäl och far illa. Jag försöker att finna ett nytt hem till honom men alla vill ju bara ha söta kattungar. Känns synd då det är den mest social och tillgivna katt jag stött på. Men då det inte finns någon annan lösning känns det som att han måste avlivas. Vi på gården började då diskutera vad som gäller. Måste man kanske anmäla honom som upphittad hos polisen först eller något? För vad händer egentligen om man ger bort eller avlivar en katt man inte vet vad man ska göra med och sedan dyker det i efterhand upp någon som hävdar sig vara ägaren. Hade det varit lag på idmärkning hade ju inte sånt här uppstått men hur fungerar det till dess att det blir verklighet. Kan man avliva en katt som är så tam och godtrogen att den uppenbarligen haft eller har en ägare någonstans utan att det får konsekvenser?

Sv: ge bort/avliva en katt som verkar hemlös

Du måste kontakta polisen så de får kolla om katten är efterlyst eller om den är chipad och ägare kan hittas den vägen.
Katter går dessutom under hittegodslagen.

Finns det inget katthem som kan ta honom?

har varit i kontakt med de två katthem som finns inom tio mils radie härifrån och de är fullbelagda och tar inte emot för närvarande. Har även satt in nya annonser i tidningarna om att han bortskänkes. Men att finna ett nytt hem till en katt som inte längre är kattungesöt verkar vara en omöjlighet. Han är inte chipmärkt(kollad hos vet) och jag pratade med en polis redan för en månad sen. Men han sa bara att det finns ingen katt anmäld som borttappad i vårt område. Någon anmälan om upphittad ville han inte ta och det var det som fick mig att tveka och skapa den här tråden. Men jag får väl ringa igen och göra ett nytt försök. Tyckte polisen verkade ha lite roligt åt mig sist jag ringde, borttappade katter har nog inte högsta prioritet, men jag vill ju inte bli anklagad sen för att ha tagit livet av någon annans katt. Tycker bara att det är så trist att det minst en gång per år dyker upp katter på gården som ingen saknar. När jag sedan annonserar svarar ofta ägarna (har hänt tre gånger de senaste två åren), men trots att deras katter varit bortsprugna en månad eller så verkar de aldrig ha letat eller själva annonserat. Okastrerade katter kan ju vara lite påfrestande att ha på oinbjudet besök. Och jag har ett par gånger tidigare under årets lopp fått avliva hemlösa katter men då har det varit svårt sjuka och förvildade katter vilket underlättar. Den här är världens trevligaste så det kommer bli mkt värre.

Liknande trådar

Övr. Katt Min mamma har inte långt kvar nu och kommer att lämna efter sig fyra katter. Tre av dem får flytta in hos mig efteråt, men den fjärde är...
2
Svar
26
· Visningar
4 494
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 744
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar