GB-reggad häst???

ghost

Trådstartare
Är det någon som har koll på hur STC:s "slaskregister" funkar?

Jag var inne och kollade upp mitt fölstos mamma och fick se att den oreggade 5-åringen plötsligt dykit upp i avkommeraden. Denna häst står som ej svenskregistrerad (GB) men tillfällig träning i Sverige trots att den inte ens är i träning... :crazy: :D

Nån som vet hur det funkar??? Jag känner att denna fråga ändå måste ligga här på trav eftersom det är STC det gäller...

/// ghost

Sv: GB-reggad häst???

Då måste väl iallafall hästen vara född i england?
För vad jag förstått det som så står det att hästen är i sverige tillfälligt för träning om den är importerad, och en gång varit i svensk träning. Är den sedan kvar i sverige, men ej i träning så brukar det ändå stå att den är i sverige tillfälligt....
Men eftersom du säger att den är oreggad, så kan det ju vara så att de inte har fullständiga uppgifter om denne, utan den bara finns med som hennes avkomma?

Vet dock flera hästar som numera inte är i träning här men ändå står "betecknade" så.....

Zandrah skrev:
Då måste väl iallafall hästen vara född i england?
För vad jag förstått det som så står det att hästen är i sverige tillfälligt för träning om den är importerad, och en gång varit i svensk träning. Är den sedan kvar i sverige, men ej i träning så brukar det ändå stå att den är i sverige tillfälligt....
Men eftersom du säger att den är oreggad, så kan det ju vara så att de inte har fullständiga uppgifter om denne, utan den bara finns med som hennes avkomma?

Vet dock flera hästar som numera inte är i träning här men ändå står "betecknade" så.....

Nej du om det vore så enkelt, den hästen är absolut född i Sverige (Grästorp står det till och med på Travsport), det är ju DET som ställer till myror i skallen på mig. ;) Tillverkad ett par mil ifrån mig efter icke godkänd hingst.

Den har varit oreggad fram till nu :confused: . Men det har säkert nåt med pass-svängen att göra. Hon har aldrig varit i träning tror inte ens att hon är inkörd, ska visst bli Westernhäst eller nåt.

Stam och uppfödare och hela kittet står alltså, men hästen är GB-reggad.

/// ghost

Har den Någon anknytning till england?
Varit där nångång? Är ägarna därifrån? :confused:

Svar Nej på båda frågorna...

Av en händelse träffade jag ägarinnan (en 17-årig tjej) för ett par månader sedan men hon nämnde bara att hästarna skulle "passas" inte hur det skulle gå till med den oreggade damen...

/// ghost

är det en ig hingst som far, sent inbetalda språngsedlar.. eller nåt annat knepigt, jag vet att man kan eller åtm kunde kringgå en del reler genom att GB regga hästar förr som inte kunde bli reggade här....

martha skrev:
är det en ig hingst som far, sent inbetalda språngsedlar.. eller nåt annat knepigt, jag vet att man kan eller åtm kunde kringgå en del reler genom att GB regga hästar förr som inte kunde bli reggade här....

Ja, det var någon sådan upplysning jag var ute efter... :)

Det är en IG-hingst (glömde att skriva det), stoet köptes dräktig men ägaren var inte intresserad av att regga över huvud taget förrän passreglerna kom...

Off topic: Märkligt att köpa dräktigt sto som ridhäst och så stå dät med två st. om man int är intresserad av trav... :angel:

Rent teoretiskt kan man förmodligen avla på dessa nyreggade ston nu och få "lagliga" avkommor???? :confused:

/// ghost

Hej!
Man kunde registrera den i GB istället för att den skulle bli mockinländare (inte vara reggad i något land alls) Hästen behöver inte ha varit i närheten av England! E.V.Cane som tävlade på V75 för något år sedan är reggad i GB men uppfödd i Surahammar... Jag tror att det har att göra med att dom inte får starta i vissa lopp om dom är mockinländare.

Men det kan ju inte stämma i det här fallet?

Hästen kommer aldrig i hela sitt liv beträda en travbana... :crazy:

/// ghost

Aha, är det det som är mockinländare.... jag har alltid undrat, men inte fått svar på den frågan... Tackar för det.

Mockinländare är väl livmoderimport?
Rätta mig om jag har fel.

Nej,då föds de ju här och blir svenskfödda.En mockinländare kommer hit med sin mamma som föl.

Aaaaaaaaah, så var det ju. Men det har jag glömt så fort datorn är avstängd. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 990
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 229
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka