Gazpon-Abbé

fialotta40

Trådstartare
Hej ni avelskunniga. Jag har ett sto e Gazpon 740 u Zabea ue Abbé 435. Mitt sto är oerhört tittigt och lättskrämt även om det blivit betydligt bättre med åren. Är det någon som känner till om någon av hennes "förfäder" också var ovanligt tittig? Är tittighet något som ärvs? :confused:

undrar

Fialotta

Sv: Gazpon-Abbé

Känslighet som kan slå över till oro kan nedärvas.

Jag har ingen erfarenhet av Gazpon men av Abbé och de avkommor jag träffat till honom har varit stabila och lugna så jag tror inte att det kommer därifrån.

Tack Görel. Funderar på det där med känslig; hur definierar du känslig? Mitt sto är egentligen en ganska "stabil" dam så det där med att hon är tittig samtidigt blir liksom lite motsägelsefullt. Men hon kan se spöken och flyga i luften för än det ena än det andra. Å andra sidan känner hon av ryttaren väldigt väl, är jag lugn och trygg blir hon det också, åtminstone till en viss gräns.

/

Jag ser det som att vissa hästar har en större medfödd känslighet än andra och den kan utvecklas till olika karaktärsdrag beroende på vad hästen upplever. Din verkar ha blivit reaktiv, vilket har både goda och dåliga sidor.

Flyktbenägenhet/lättskrämdhet tror jag definivt är äftligt. Var på en ridskola förut där de hade 6 ponnyer från samma uppfödare. De var släkt på det ena eller andra sättet, men två var helsyskon. De två var det mest lättskrämda jag nånsin sett i hästväg, kunde inte fångas i hagen, rädda för allt, även om de sett det 100 gånger föut. Alla sex ponnyerna hade haft samma uppväxt och levde samma liv, men det var bara de två som var så. Det fanns även en halvbror med samma mamma, han var inte heller så (så det var inte så att stoet hade fostrat dem till beteendet). Uppenbarligen var det något med kombinationen av det stoet och den hingsten som gjorde att det slog slint.

Jag ser det som att vissa hästar har en större medfödd känslighet än andra och den kan utvecklas till olika karaktärsdrag beroende på vad hästen upplever.

Håller med om det. Det jag är nyfiken på är om mitt stos tittighet är något hon själv utvecklat utifrån vad hon har varit med om tidigare (jag har bara haft henne i två år) och om det dessutom är så att det i botten är ett arv ifrån någon av henne föräldrars sidor.

//

Intressant. Jag är övertygad om att oavsett om tittighet är ärftligt eller ej så har miljö/människa stor del i hur en från början tittig och flyktbenägen häst utvecklas. Min häst var extremt tittig för två år sedan när hon kom till oss, men har blivit betydligt lugnare, framförallt under det senaste året. Jag vill iallafall tro :angel: att även om säkert hennes ålder (18) också spelar roll, så betyder även vårt sätt att hantera henne, att hon får regelbunden motion, står i ett ganska litet och lugnt stall med fasta rutiner och att hon går tillsammans med lugna trygga hästar i hagen, en hel del.

//

Mitt gamla sto var också otroligt tittig och var lite väl spännande att rida ut på då hon gärna gjorde 180graders. Inte så lätt att sitta kvar. Kämpade på så i säkert fem år innan jag av en slump tog bort all havre. Helt plötsligt verkade mer än hälften av alla spöken i omgivningen ha försvunnit. Nu kanske din inte ens äter havre, men det var verkligen skillnad på min tant!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka