Gatuhundar på semestern. Vad kan jag göra?

Singoalla

Trådstartare
I sommar åker jag på en längre semester ensam, Bali en månad :) Det kommer bli helt underbart, men en liten oro gnager i mig. Jag var där över nyår och Bali har många gatuhundar. En del utav dem ser relativt "välmående" ut och har ett semi-hem på något vis. Med andra ord någon snäll person i området ger dem mat då och då och klappar lite på dem. Andra har blivit sjuka eller undernärda utan att någon ser efter dem. Jag såg några hundar, även unghundar och valpar, som såg ut att vara illa däran när jag var där sist och jag klarar inte av det. Det värker i hela kroppen och bilden sätter sig på näthinnan och förvsinner aldrig sen. Så min fundering är, vad kan jag göra?

Det finns en hjälporganisation på ön som tar hand om gatuhundar, men de vill enbart ha utbildad personal som volontärer. Veterinärer, djurvårdare mfl. vilket jag inte är. Jag har skänkt pengar till dem tidigare och det tänkte jag fortsätta med. Men vad gör jag om jag ser en liten utsatt stackare i någon buske? MÅSTE jag lämna den där till sitt öde? Eller kan jag ta den till en veterinär (och givetvis betala för vården) eller transportera den till hundhemmet på något vis?

Jag tänkte att jag ska kontakta den här hjälporganisationen också för tips. Försöker vara så förberedd som möjligt inför resan så jag vet vad jag kan/bör/får göra och inte :) En del av mig måste bara vänja mig vid att se hundarna, jag kommer givetvis inte kunna rädda alla och det har jag inte som ambition heller. Men jag skulle kunna sätta mitt huvud på att det kommer att hända vid minst ett eller flera tillfällen att jag stöter på någon som jag känner att jag inte kan lämna, och då vill jag vara förberedd.

Kolla med hundhemmet i förväg låter väl som en bra idé.
Vet inte hur det ser ut med rabies på Bali? Så du själv inte råkar ut för något.

Kolla med hundhemmet i förväg låter väl som en bra idé.
Vet inte hur det ser ut med rabies på Bali? Så du själv inte råkar ut för något.

Jag läste på lite nu och det visar sig att det visst går att volontära utan utbildning, så jag måste ha läst fel någonstans tidigare. Vad spännande, då kanske jag skickar in en ansökan för det :) Skulle vara helt fantastiskt! I så fall vaccinerar jag mig mot rabies innan jag åker ner (finns massa på ön och är obligatoriskt för att få volontära). Skulle vara en dröm att få hjälpa till två veckor och resa de resterande två, och med den goda kontakten med hundhemmet så skulle det nog inte vara några problem att få hjälp/råd om jag hittar nån liten stackare på någon annan plats på ön.

Håll tummarna för att de antar mig :banana:

13170603_10154159942135682_5500062_o.jpg

13184811_10154159942540682_713408727_o.jpg

Hundar på Bali :love:

Har inget att bidra till din fråga i trådstarten... :p

13170603_10154159942135682_5500062_o.jpg

13184811_10154159942540682_713408727_o.jpg

Hundar på Bali :love:

Har inget att bidra till din fråga i trådstarten... :p

Så fina :love: Vi såg många som var nere på stranden tidigt på morgonen när jag passade på att springa innan det blev för varmt. Folktomt och svalt, då passade dom på att sträcka ut över sanddynorna och leka i vattnet :p

Jag vill bara säga att jag har samma bekymmer, det är många resmål jag inte kan åka till pga gatuhundar. Valde tex bort Albanien i sommar för att det stod i omdömen att det var gatuhundar som ylade på nätterna:cry:

Härligt att du vill göra skillnad!

Jag vill bara säga att jag har samma bekymmer, det är många resmål jag inte kan åka till pga gatuhundar. Valde tex bort Albanien i sommar för att det stod i omdömen att det var gatuhundar som ylade på nätterna:cry:

Härligt att du vill göra skillnad!

Åh sånt klarar man ju inte av :( Det har alltid varit en svårighet för mig när jag reser. Jag äter sällan kött utomlands heller eftersom jag inte har koll på industrin.

Jag hoppas verkligen att utvecklingen går framåt och att resten av världen börjar anamma vår syn på djur. Ett litet steg i taget :heart

Jag hoppas bara jag ska klara mig från att gråta genom hela volontärperioden :D Det stod i informationen att jobbet kan vara emotionellt påfrestande och att om man blir väldigt illa berörd av att se djur som far illa så kanske volontäruppdraget inte passar :angel: Nåväl, en kan väl skådespela!

Gatuhundarna pa Bali har det ju forhallandevis bra da majoriteten av befolkningen ar hinduer och verkligen respekterar alla levande varelser. :) Jag har inte sett nagra hundar pa Bali som gjorde mig gratfardig ... som pa sa manga andra platser i Asien och Afrika.
Sa jatte haftigt att du kan gora skillnad ... ta bilder och hall oss underrattade om vad som hander. :cool:

Åh sånt klarar man ju inte av :( Det har alltid varit en svårighet för mig när jag reser. Jag äter sällan kött utomlands heller eftersom jag inte har koll på industrin.

Jag hoppas verkligen att utvecklingen går framåt och att resten av världen börjar anamma vår syn på djur. Ett litet steg i taget :heart

Jag hoppas bara jag ska klara mig från att gråta genom hela volontärperioden :D Det stod i informationen att jobbet kan vara emotionellt påfrestande och att om man blir väldigt illa berörd av att se djur som far illa så kanske volontäruppdraget inte passar :angel: Nåväl, en kan väl skådespela!

Var beredd på att många hundar kommer behöva avlivas av olika anledningar. Det är en del av jobbet!
Och att hundhållningen på sheltret troligtvis inte kommer att vara den bästa.
Kommer säkert bli jättekul!
Jag volontärarbetade förra året i Portugal och kastrerade gatuhundar och -katter. Jätteroligt var det!

Gatuhundarna pa Bali har det ju forhallandevis bra da majoriteten av befolkningen ar hinduer och verkligen respekterar alla levande varelser. :) Jag har inte sett nagra hundar pa Bali som gjorde mig gratfardig ... som pa sa manga andra platser i Asien och Afrika.
Sa jatte haftigt att du kan gora skillnad ... ta bilder och hall oss underrattade om vad som hander. :cool:

Dom allra flesta jag såg mådde relativt bra. När jag mailade med organisationen i går så berättade dom att de flesta hundarna som vi ser på gatan har en ägare även om de går lösa. Dock får de sällan mat dagligen utan lite då och då, och det är få som tar hundarna till veterinären när de behöver. Så då brukar dom rycka in. Å givetvis ta hand om de som är helt hemlösa. Jag såg kanske 2-3 hundar under mina två veckor där i vintras som fick det att knyta sig lite i magen. Bilderna som organisationen, som heter BAWA förresten (Bali Animal Welfare Association), lägger ut på sin hemsida/Facebook får det dock att knyta sig i magen rejält. Fy tusan, jag måste verkligen förbereda mig mentalt.

Det ska jag absolut göra :) Får starta en tråd när jag kommer ner!

Var beredd på att många hundar kommer behöva avlivas av olika anledningar. Det är en del av jobbet!
Och att hundhållningen på sheltret troligtvis inte kommer att vara den bästa.
Kommer säkert bli jättekul!
Jag volontärarbetade förra året i Portugal och kastrerade gatuhundar och -katter. Jätteroligt var det!

Det forstår jag absolut, så jag för förbereda mig ordentligt. Många bilder jag sett som de lagt ut är bilder på hundar som jag knappt kan förstå är vid liv ens när de hittas. Om de kan räddas är det fantastiskt, men vissa är ju i så himla dåligt skick. Så man gör nog gott i att vara förberedd på att tiden där kommer att vara både tung, rolig och givande!

Fantastiskt! Jag tror den här organisationen har en veterinär som gör sånt också. Behovs verkligen, så inte fler puppisar behöver födas i ett dike någonstans.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 414
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025