Sv: Gått ner 80kg sen i höstas!
På andra Efterbilden tycker jag hon står lite knas, men jag håller med dig om att på de andra står hon ju jättefint och ser verkligen piggare och gladare ut!
Okej, jag tycker dock INTE att hon står konstigt på den bilden - helt normalt tycker jag.
Det man spontant blir lite orolig för är ju om hon fått nån rotation av hovbenet om hon fått fång förr i dagarna, men ni verkar ju ha koll på läget.
Hon har aldrig haft fång.
Hoppas hon får hålla sig frisk och njuta av sitt nya jag nu -och fortsätta gå ner lite i vikt. Det är skönt att höra att hon inte råbantas som vissa ju så förfärligt gör (både hästar och sig själva...).
Jag menar denna viktminskning hon gjort är väl på drygt ett halvårs tid? Med motion och uträknad foderstat. Bra gjort!
Ja sen i oktober har denna viktnedgång skett. Och det är framförallt genom en KORREKT, uträknad foderstat och givetvis även motion i lagom form.
Hon har fått 7kg hö (8.8MJ/60g smbrp), 1-2kg halm, ett par dl betfor, 150gram miner blå + en matsked foderkalk pga låg Ca/P-kvot i höet. Plus B-vit tillskott. Just nu får hon ca 0.5-1kg morötter också.
Hon börjades skrittas i höstas och longeras/tömköras lite försiktigt (hade stått ett par månader) några dagar/vecka och sen har vi ökat på. Under vinetrsäsongen (slutet på jan, feb, början på mars) har hon bara gått ca 2 dagar/vecka men nu är vi igång mera igen. Långturer med mycket skritt och trav och klättring (ca i timme) ca 4dagar/vecka och en dag markarbete/vecka.
Roligt för hästen och ägaren att du fått hjälpa till, det är inte lätt när kunskapen brister men ägaren verkar ju verkligen vilja lära och ändra, det är positivt! Ingen av oss föds ju fullärd
Nej ägaren har dåliga kunskaper, tyvärr. Hon har fött upp denna häst och ridit in henne o allt men tyvärr tryter intresset sedan flera år tillbaka och hon har mest kvar pållan för att det är hennes "gamla, älskade pålla". Hon gillar inte kallblod och har inget intresse av att rida en sån och hade under många år ett fullblod som hon tränade och red - första åren. Sen stod den pållan också, tydligen. Och såldes för ca 2år sen.
Jag tror att ägaren tappade allt intresse när hon fick sitt första barn (ca 5år sen) och nu har hon t o m sagt själv att hon egentligen inte vill ha kvar hästarna men eftersom det ändå funkar med inackorderingarna som sköter mycket av det och medryttare o sådär, så är det ju bra att stallet och marken får användning. Och det är klart - hon skulle ändå inte kunna sälja Maja (som denna omtalade pålla heter
), aldrig nånsin.
Ägaren är jättebra och uppskattar verkligen min hjälp och vice versa. Min egen häst (också nordsvensk) avlivades aug-05 (för er som inte redan visste
) och jag är så glad att jag hittat Maja, som verkligen BEHÖVER mig också eftersom det är jättesvårt att hitta någon medryttare till en sån häst - särskilt en sån är så engagerad som jag!
Och som klarar av henne... för hon har tydligen haft yngre tjejer som ridit på henne förut och dom klarade inte alltid av denna bestämda madam som kunde springa hem rätt som det var. Med mig har hon inte ens försökt.
Jag har NÄSTAN som en egen häst men behöver inte betala nåt alls - om jag inte vill. Dock gör jag det ändå - typ köper täcken, grimmor o grejer, mineraler o annat sådant som behövs utöver höet/halmen/betforen, broddar, snösulor betalar jag. Och min egna häst grejer passar nästan allt på Maja!!
Förutom sadeln som är inte så himlans bred som Majas rygg är... Även om min egna var en renrasig bruksnordis och Maja är egentligen bara 50%bruks och resten (50%) kallblodstravare.
Jaja, detta blev långt... nu ska sluta babbla på...