gastroskopi/magkatarr

S

shakespearesister

min islänning blev dålig för några dagar sedan då hon inte ville äta, låg ner mycket, flemade och gnisslade tänder...hon hade ett tag innan varit lös i magen, då jag gav henne proviva och det blev bättre. Ringde veterinären som tog blodprov, kollade tarmen för att utesluta eventuell förstoppning (lösdriftshäst) och tänder men kunde inte hitta något fel förutom att hon hade rätt låg puls. men hon var är fortfarande lite hängig, mår dock mkt bättre nu, har ökat grovfodergivan ordentligt och hon tuggar och äter mest hela tiden.. men veterinären rekommenderade att göra gastroskopi för att utesluta magsår (har dock inget blod i träcken) han trodde att det kunde vara magkatarr, är det någon som har erfarenhet utav liknande? om hästen har magkatarr är det någon som vet hur behandlingen brukar se ut? samma som magsår?
Vad brukar en gastroskopi kosta och täcker försäkringen (agria bas vet) Måste hästen sövas? lite frågor.. ska iof ringa runt imorgon men kan va värt att spåna lite här...

Sv: gastroskopi/magkatarr

Är dåligt insatt i det rent medicinska, men kan svara utifrån mina erfarenheter som ägare till häst med magsår. Första gastroskopin gjordes när hon stod på klinik, jag fick bara reda på undersökningsresultatet- magsår.

Nu ska vi göra en ny undersökning eftersom vi misstänker att hon har kroniska skador i mage-tarm (vi har också tagit biopsier från tarmen). Inför gastroskopin ska vårt sto vara utan foder 24 h.

Kommer att vara ett stycke totalt utsvulten häst vi tar med oss till kliniken, känns mindre lustigt att låta henne stå utan mat så länge, men det måste göras.

Vi har behandlat med Gastro Guard, dyrt, elva tusen kostade den kuren, men effektivt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Aliche
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka