Gaston 488 mfl

millustra

Trådstartare
Vill veta mer om min gamla (numera avlidne) hästs härstamning.
Han var född -79
e: Gaston 488
ee: Hurricane xx

u: Fabiola
ue: Urbino 430

uu: Fakmé
uue: Negresco

Tyvärr kom hans papper bort någon gång i början på 90-talet men jag minns att hans uppfödares efternamn var Frank (inte så vanligt).

Någon som vet något om hästarna i stammen?

Sv: Gaston 488 mfl

Jag kände Fabiola!!!
Tror att LenaH också gjorde det!
Om du pm:ar din mailadress till mig ska jag scanna in en bild på henne åt dig, om jag hittar den;)
Kan nämna att Fabiola även fick en son e Ceylon som hette Franco och tävlade i åtminstone medelsvår hoppning. Jag såg honom på Ryttis för 25 år sen.

Gaston tävlades upp till medelsvår hoppning. Hans far Hurriane xx var en stjärna på galoppbanan och blev därefter en stjärna i avelsboxen både i fullblodsaveln och i ridhästaveln. Vill minnas att han fick 6 avkommor i svår klass. Som kuriosa kan jag nämna att han är mormorsfar till Butterfly Flip.
Gastons mammas helbror exporterades till Tyskland och gick där i svår dressyr.
Hans morfar Corso lämnade främst hopphästar, flera i svår klass. Dottern Eartha Kitt är mormorsmor till Niklas 916.
Mormorsfar Daladier xx lämnade flera goda dressyrhästar, har för mig att åtminstone en till Schweiz exporterad remont var med i OS.

Urbino skulle man kunna skriva en uppsats om;) Han lämnade ett flertal svårklasshästar i dressyr, hoppning och även i fälttävlan har jag för mig. Sonen Flamingo 481 var med i svenska bronslaget i OS i dressyr 1984 riden av Ulla Håkanson. Han var bara 159 cm och användes även i ponnyaveln där han lämnade flera goda tävlingsponnyer i hoppning och dressyr. Rolf-Göran Bengtsson tävlade en Urbina. Ulla Håkanson red även hans söner Tolstoy 701 och Bobby 896 i svår internationell dressyr. Bobby var med i OS men jag minns inte om även Tolstoy var det.

Negresco vet jag inte så mycket mer om än stammen.

Bakom Negresco ligger russ.

Tog bort mitt gamla sto föra veckan och hon var e. Gaston! Hon var en helt underbar individ som jag kommer sakna något fruktansvärt mycket :cry:

Fabiola var ridskolehäst på Djursholms Ridhus fram till hösten 1990 då hon flyttade med sin ägare till Varbergs Ridhus där de stannade till sommaren 1991.
Därefter flyttade hon med till Dalby i Skåne men jag vet inte hur länge hon levde efter det, jag förutsätter att hon inte lever idag för isåfall är hon 33 år. ;)

Hon var en liten häst, inte många cm över 1,50 och russgenerna hade slagit igenom rätt väl för hon såg ut som en ponny. Hon gick gärna och glappade med underläppen när man red och om man la handen på rumpan på henne så lättade hon bak. :D
Det är nog vad jag minns av henne och tyvärr tror jag inte att jag har några bilder men en god vän till mig var skötare på henne så om du vill ha bilder kan du ju PMa så ska jag fråga om hon har några.

Min gamle herre e:Gaston är enormt saknad. Fast det är nästan på dagen 3 år sedan han gick bort så tänker jag på honom ofta fortfarande. Hade lyckan att få ha honom i 17 år så det känns som han varit "där" i nästan hela mitt vuxna liv. Så tänk på alla de fina stunderna ni fick tillsammans och vårda minnet ömt är väl mitt bästa råd.

Så tänk på alla de fina stunderna ni fick tillsammans och vårda minnet ömt är väl mitt bästa råd.

Tack, det kommer jag verkligen göra...älskade den hästen över allt annat, hon var även min första egna häst och det blir nog alltid något speciellt.

Jag har en avkomma till Gaston, han heter Elliot och ser ut såhär:

Bild032.jpg

Han är född 1984 och hans mamma heter: Tit-Ut (36) 9318

Vi har haft honom sedan oktober 2003, och han är ff en mkt pigg och alert häst, en toppenläromästare för mina barn, och mig när jag väl tar mig tid att rida! ;)

Jag hoppas vi i familjen får många kommande år tillsammans med denna underbara häst!

Åhhh se där är ju min häst släkting :bump::banana:

Min häst heter Aniara :Anart och har tit-ut som mormor så då borde ju din häst vara min häst morbror.

Er häst och min är f.ö. väldigt lika.
Och jag kan sätta 1000 spänn på att de är lika snälla och godmodiga!

Här är en bild på Aniara

DSC00377.jpg

Nej men vad kul med en släkting till Elliot! :banana:
Elliot är snäll, och otroligt pigg, ibland kan man inte tro att han är 24 år, han beter sig mera som en ung häst!
Denhär bilden är från 2005, då vi hade löshoppning! Höjden är 110 cm.

Lshoppninght05003.jpg

Hur gammal är Aniara?

*KL*

Verkar som alla era Gaston-hästar är/var snälla - jag har bara träffat en själv, ett sto på en ridskola, och hon är traktens skräck (den enda häst som jag har varit livrädd för och vägrat gå in till/leda osv - rida gick dock bra). I stallet där jag står nu finns ett ungsto med Gaston som morfar och hon är också lite "snarstucken", vilket bidrar till min förutfattade mening att Gaston-hästar är elakingar - kul att läsa om era älsklingar som motvikt till detta!!

Min tant var fullkomligt underbar..kommer aldrig få en häst som henne igen känns det som :cry:

Hon var gudasnäll att hantera, avskydde dock allt var utrustning hette och mådde således bäst när matte bara slängde sig upp barbacka med bara grimma och grimskaft :love: för att sen ge sig ut och busa.

Usch..blir tårögd av att bara skriva om henne :(

Aniara är 15 år.

Och löshoppning tycker även hon är jättekul. Hon har alltid haft hoppning som sin starkaste gren. Hon har så otroligt lätt för sig och som ryttare behöver man aldrig sitta och tänka på att avståndet ska bli rätt för hon kommer alltid rätt :D

Sedan i allt annat så är väl inte pigg ett utmärkande drag för henne :angel: mer lugn och nästan lite pleggad :crazy: är en bättre beskrivning av henne...

Har också en jättego häst efter Gaston-Caracas. Honär idag 22 år och frisk som en nötkärna. Däremot är hon en väldigt försiktig dam (äpplen och dyligt kan ju vara förgiftade, måste undersökas noga innan man vågar äta dem). Tyvärr har hon ganska dåligt själförtroende men är lätt att övertyga.
Bettan

Hade "äran" att rida Gaston på hästskötarkursen. Han var känd som avkastarkung. Var även opererad för krubbitning, så hans hals såg lite skum ut. (dvs om inte minnet sviker mig).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka