Gäss & mäss?

Alla språk är väl i princip lika svåra att lära sig, om vi nu bortser från språk som är väldigt olika svenskan. Många tycker att franska är svårt, med verbböjning, konjunktiv och uttal. Tyskan är lätt att uttala men har sina kasus. Engelska är jobbigt för att det finns så många olika sorts engelska. Svenska är jobbigt pga pluralböjningen och uttalet (rundade vokaler, lång-kort vokal, akut och grav accent mm). Alla språk har sina svårigheter!

Fast vissa språk är "objektivt sett" svårare. Danska och franska barn lär sig till exempel prata senare än andra europeiska barn, generellt sett!

@kryddelydd
Där jag bor (Skåne) hade man kunnat lösa det räddhågsna lejonet genom att säga "it skrajset lajon". Fast då får man kanske räkna med att ingen under 65 år fattar vad man säger (och troligen ingen alls utanför Skåne).

akut och grav accent mm)

Just det här har jag mycket svårt för fast jag till och med är svensklärare :) Ett av mina modersmål är svenska så det beror inte på andraspråksinlärning utan mer på att så här nära Finland betonar vi första stavelsen rakt av. Det ställde till det en hel del på lärarutbildningen när vi kom till avsnittet skriva på hexameter (eller annat versmått där betoning är inblandat) :) Jag hör absolut ingen skillnad på tomten som i jultomten och tomten som i markplätten där mitt hus står. Å andra sidan är det ju för mig fascinerande att de finns de som inte vet hur många av varje konsonant det ska vara i exempelvis Puutikkavaara om de hör men inte ser ordet i skrift.

Liknande trådar

Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Nepenthe
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 632
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar