Det där är ett tillägg för att orden slutar på vokaler, "bara"...
Varför heter det inte flera öran då, istället för öron? Om man bara lägger på ett -n.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är ett tillägg för att orden slutar på vokaler, "bara"...
Varför heter det inte flera öran då, istället för öron? Om man bara lägger på ett -n.
Det var en för att det inte alls var hela sanningen. Utan bara en liten bit av pusslet - men gränsen för min kunskap.
Vi säger "öraan" om öronen och "öööör" om öronOch förresten heter det "örare" på min dialekt!
Vi säger "öraan" om öronen och "öööör" om öron
Haha, är du från Västerbotten?!
En rädd katt, En rädd hund osv
Ett Lejon då, eller Marsvinet vad är det? Rätt?
För Ett RÄTT lejon låter ju helt stört...
Och förresten heter det "örare" på min dialekt!
Var säger man så, är det i Finland?
Näe mörka värmlandsskogarna. Är nog en del norska inblandat där
Blev tvungen att kolla och jodå spannar fanns med, liksom spänner. Aldrig hört någon använda den formen dock. Dagens nya lärdom
"Hemma hos mig" hette det spänner, men om det är lokalt eller familjetraditionsorsakat vet jag inte (östra Blekinge). Var en del kompisar i stallet som inte förstod, så vi förenklade ofta det hela till en spann flera hinkarJag har alltid sagt en spann flera spannar. Spänner skulle aldrig falla mig in att säga, och har aldrig hört någon säga det heller.
För att svenska språket är sjukt inkonsekvent och kryllar av oregelbundna verb och substantiv. Det är ett konstigt språk vi har, och ska tydligen också vara ett av de svåraste i världen att lära sig, har jag läst någonstans.
Hm, mycket möjligt att man säger så i Finland också (och kanske andra ställen), jag har ingen aning. Men jag (och min dialekt) är från södra Norrland.
Fast det låter ju jättekonstigt. Finns ju massa språk som är helt otroligt komplicerade och så finns det språk som verkar rätt lätta men som är långt mer invecklade än svenskan (spanskan till exempel, kan nån dra åt helvete och ta med sig hälften av alla deras tempus, tack?).För att svenska språket är sjukt inkonsekvent och kryllar av oregelbundna verb och substantiv. Det är ett konstigt språk vi har, och ska tydligen också vara ett av de svåraste i världen att lära sig, har jag läst någonstans.
Ett räddhågset lejon.En rädd katt, En rädd hund osv