Gäss & mäss?

För att svenska språket är sjukt inkonsekvent och kryllar av oregelbundna verb och substantiv. Det är ett konstigt språk vi har, och ska tydligen också vara ett av de svåraste i världen att lära sig, har jag läst någonstans.

Flera krås bör vara korrekt................det är minsann så att man tvivlar ibland själv fast man är svenne banan i märg och ben.
Stackars alla som inte har svenska som modersmål!

"Ett"-ord böjs inte i pluralform, alltså blir det ett krås flera krås. Medan gås är ett "en"-ord och därför ska böjas. En del av anledningen att gås blir gäss medan mås blir måsar trooooooor jag har att göra med att å är en hård vokal medan ä är en mjuk, men det är i så fall väldigt långt från hela anledningen - och i princip får man acceptera att en del ord böjs oregelbundet. ;)

Det är ju inte ett helt nytt språk trots allt, så det har väl utvecklats lite spretigt här och där ibland. :D

Är det någon som vet varför det heter en gås flera gäss men inte en mås flera mäss.
En spång, flera spänger. En tång flera tänger. En spann, flera spänner. Jag har funderat över hur längesedan det var en del lövträd böjdes i plural. Minnet lever kvar i namn som Älemossen, Äskekärr, Äspet och Böke.

"Ett"-ord böjs inte i pluralform, alltså blir det ett krås flera krås. Medan gås är ett "en"-ord och därför ska böjas. En del av anledningen att gås blir gäss medan mås blir måsar trooooooor jag har att göra med att å är en hård vokal medan ä är en mjuk, men det är i så fall väldigt långt från hela anledningen - och i princip får man acceptera att en del ord böjs oregelbundet. ;)

Det är ju inte ett helt nytt språk trots allt, så det har väl utvecklats lite spretigt här och där ibland. :D

OK, nevermind me, min hjärna brann eller nåt när det kom till å-ä...
:banghead::o:rofl:

Men en-ett ska stämma i alla fall. :p

Jag har snöat in på JUST dom två uttrycken, och tycker det är helkorkat. Jag protesterar genom att säga mäss ändå...

Min svenskalärare säger att det bara är så ingen vet varför

sånt där funderar jag mycket på. häromdagen när jag åkte genom en underbart grön bokskog, kom ju direkt funderingen vad det heter en bok, flera....???

OK, nevermind me, min hjärna brann eller nåt när det kom till å-ä...
:banghead::o:rofl:

Men en-ett ska stämma i alla fall. :p

Intressant, verkar rimligt. Men då borde det verkligen vara EN apelsin och EN paraply.
Och ett äpple-flera äpplen är ju inte riktigt samma. Så det är nog inte hela sanningen.
Om man nu inte med böja endast menar byte av vokal.

sånt där funderar jag mycket på. häromdagen när jag åkte genom en underbart grön bokskog, kom ju direkt funderingen vad det heter en bok, flera....???

I det fallet en bok, flera bokar/bokträd.

Och i övrigt är det ju inte bara svenskan som är lite oregelbunden ibland ;)

Fast nog heter det spannar?
Och bok blir väl en bok flera bokträd, tror jag. @ancan

Finns ju ingen regel som funkar :cool:

Nix, det heter spänner, men precis språket förändras ju med tiden, och spannar är iaf bitvis accepterat (orkar inte kolla SAOL om det är helt accepterat :) ). Tex är det ju få som numera bryter simmar med sam summit utan det blir ju simmade simmat, även om det första ursprungligen var "rätt". Spännande med språkutveckling!
Och en bok flera bokar (drev mina lågstadielärare till vansinne genom att hävda detta, helt korrekt men inte vad de syftade på... Hehe :) )

En rädd katt, En rädd hund osv

Ett Lejon då, eller Marsvinet vad är det? Rätt?
För Ett RÄTT lejon låter ju helt stört...

Intressant, verkar rimligt. Men då borde det verkligen vara EN apelsin och EN paraply.
Och ett äpple-flera äpplen är ju inte riktigt samma. Så det är nog inte hela sanningen.
Om man nu inte med böja endast menar byte av vokal.

Hmm och det heter ju ett knä, flera knän. Ett öra, flera öron. @Monstermom

Finns ju ingen regel som funkar :cool:

Det där är ett tillägg för att orden slutar på vokaler, "bara"... :p
Och ja, det heter en apelsin. ;)

En rädd katt, En rädd hund osv

Ett Lejon då, eller Marsvinet vad är det? Rätt?
För Ett RÄTT lejon låter ju helt stört...

Det där är nog det mest berömda problemet i svenskan! :D

(Edit: själv förlikade jag mig med "rädt" en gång i tiden i samband med en skolrapport, och har sen dess vägrat släppa det. ;) )

Senast ändrad:
Nix, det heter spänner, men precis språket förändras ju med tiden, och spannar är iaf bitvis accepterat (orkar inte kolla SAOL om det är helt accepterat :) ).

Blev tvungen att kolla och jodå spannar fanns med, liksom spänner. Aldrig hört någon använda den formen dock. Dagens nya lärdom

Liknande trådar

Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: Nepenthe
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att locka fler äldre att röra på sig satsar RF Sisu nu i oktober på gratis prova-på-aktiviteter för seniorer på Gotland.
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Gunnar
·
Samhälle Ponera att en person försvinner i området där du bor. Kan du tänka dig att hjälpa till att söka efter personen ? Jag tänker organiserade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 632
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar