Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gås, flera gäss
En mås, flera måsar
En sås, flera såser
Ett lås, flera lås
En spång, flera spänger. En tång flera tänger. En spann, flera spänner. Jag har funderat över hur längesedan det var en del lövträd böjdes i plural. Minnet lever kvar i namn som Älemossen, Äskekärr, Äspet och Böke.Är det någon som vet varför det heter en gås flera gäss men inte en mås flera mäss.
"Ett"-ord böjs inte i pluralform, alltså blir det ett krås flera krås. Medan gås är ett "en"-ord och därför ska böjas. En del av anledningen att gås blir gäss medan mås blir måsar trooooooor jag har att göra med att å är en hård vokal medan ä är en mjuk, men det är i så fall väldigt långt från hela anledningen - och i princip får man acceptera att en del ord böjs oregelbundet.
Det är ju inte ett helt nytt språk trots allt, så det har väl utvecklats lite spretigt här och där ibland.
OK, nevermind me, min hjärna brann eller nåt när det kom till å-ä...
Men en-ett ska stämma i alla fall.
sånt där funderar jag mycket på. häromdagen när jag åkte genom en underbart grön bokskog, kom ju direkt funderingen vad det heter en bok, flera....???
Fast nog heter det spannar?En spång, flera spänger. En tång flera tänger. En spann, flera spänner. .
Fast nog heter det spannar?
Och bok blir väl en bok flera bokträd, tror jag. @ancan
Finns ju ingen regel som funkar
Intressant, verkar rimligt. Men då borde det verkligen vara EN apelsin och EN paraply.
Och ett äpple-flera äpplen är ju inte riktigt samma. Så det är nog inte hela sanningen.
Om man nu inte med böja endast menar byte av vokal.
Hmm och det heter ju ett knä, flera knän. Ett öra, flera öron. @Monstermom
Finns ju ingen regel som funkar
En rädd katt, En rädd hund osv
Ett Lejon då, eller Marsvinet vad är det? Rätt?
För Ett RÄTT lejon låter ju helt stört...
Nix, det heter spänner, men precis språket förändras ju med tiden, och spannar är iaf bitvis accepterat (orkar inte kolla SAOL om det är helt accepterat ).