Gäspar efter ridning

O

o_u

Efter ridningen idag stog pållen och gäspade å gäspade. Vad är det tecken på?

Han vart ordentligt genomjobbad och lösgjord under ridningen, kan det bero på spänningar som släppt?
Väldigt svettig var han oxå så torkade med handduk i lite cirklande rörelser (blev väl massage) å då började ögonlocken sjunka ihop och han gäspade ännu mera. Avslappning?

Sv: Gäspar efter ridning

Min ridlärare sa att när hästen gäspar beror det på att den lös gör spänningar.

Min häst gäspar och är nöjd och glad efter ridturer.Se det positivt,tror din häst uppskattade passet plus massagen efter...kanske något att ta för vana att göra oftare?Massage är alltid bra :)

Att en häst gäspar är ett gott tecken; spänningar har släppt. Den blir avslapnad i musklerna. om hästen gäspar har du alltså jobbat rätt, du har kommit åt att lösgöra spänningar.

Min pålle gör alltid så efter dressyr / hoppträning :D
han ser så avslappnad,lugn och nöjd ut efteråt :)

min pojke gäspar innan ridpassen=). och så står han ofta o vilar o sover lite när jag borstar i fixar iordning honom...han vilar sig kanske inför passet? för han e alltid pigg och allert på ridturerna...ibland gäspar han efter oxå...

Som tidigare inlägg: Hästen lösgör spänningar. De blir ofta spända av bettet, det är ju trots allt en metallbit som påverkar bl a nacken på hästen vilket är en känslig punkt. Hästar kan även gäspa när man tar av grimman för att grimman tynger på en del nervpunkter och kan vara skönt att bli befriad från. Har hästen varit lite stressad t ex för att den blivit förvirrad eller pressad hårdare än vanligt kan den släppa spänningar av det, när man tagit av kläderna är ju arbetet slut :D

Att den gäspar i övrigt beror också oftast på att spänningar släpper. Kanske den förbereder sej för ridturen och lösgör sej innan?

Vi brukar ha som ceremoni att när grimman åker av får hästen gäspa 2-3 gånger innan tränset åker på. Stoppar man in bettet innan han gäspat klart kan han bli helt paff :D Och när tränset åkt av får han gäspa 2 gånger innan grimman åker på igen. Bara bra att hästarna tänker på att lösgöra spänningarna tycker jag :) ungefär som att vissa hästar t o m stretchar av sej själv. Om ni ser en häst som för huvudet och halsen åt sidan när man sadlat (trodde ni var ett sammanträffande eller något att titta på va? ;) :angel: ) så kan det vara för att frigöra de bakersta halskotorna som nästan alltid blir blockerade av att man drar gjorden. Hästar är kloka djur! :)

knapplån..

min häst gäspar jätteofta (men bara inne i boxen), jag har funderat på nån typ av syrebrist, problem med syreupptaget..

men det lät ju jättebra att det har med spänningssläpp att göra!
/ferra som alltid är orolig för sin häst :smirk:

Min förra häst gäspade alltid innan ridpasset då jag tog av honom grimman och innan bettet kom på plats i munnen..... :P

njao, orolig och spänd är väl det sista den hästen är,
hon är en liten lealös barbapapa snarare :D

kan det säkert vara. Min häst gäspar jättemycket när massören är ute

min häst gäspar hela tiden. hehe före ridningen efter ridningen. i hagen hon är en trött häst :D

Gick nh-kurs i helgen och då fick jag lära mig att när hästen gäspar så tänker den. Då ska man låta den vara för då "går den igenom" vad den har lärt sig! :)

som några understående säger. När en häst gäspar så är den avslappnad i musklerna (läste det i en bok nån gång.)

Stallflicka skrev:
Gick nh-kurs i helgen och då fick jag lära mig att när hästen gäspar så tänker den. Då ska man låta den vara för då "går den igenom" vad den har lärt sig! :)
men om hästen gäspar innan ridpasset eller vad det nu är man ska göra

lillamyggan skrev:
men om hästen gäspar innan ridpasset eller vad det nu är man ska göra
Då tänker den ut allt bus som den ska hitta på med dig under ridpasset :devil: :D

Man ska inte massera hästen efter arbete (har min massör sagt, isåfall ska man vänta minst 1 timme)

Aprpå gäspa är nog min häst mästare i det.
Han brukar alltid få gäspattacker, och gäspar då ibland 20 ggr i rad :crazy:
Brukar alltid göra det när nytt händer, som nytt arbetssätt eller nåt så får han plötsliga gäspattacker.
Eller efter han varit stressad eller upprörd, eller när man kliar han där det verkligen behövdes.. :)
Sen gäspar han alltid efter och under massage.
Och har man masserat bort en spänning som varit riktigt jobbig, så frustar han och gäspar samtidigt.
Brukar också gäspa efter sadling, och när man spänner sadelgjorden ibland.
Andra gången massören masserade honom, gäspade han hela tiden.
För övrigt gäspar han alltid när hon masserar han och efteråt men den gången var extrem.. :D

Men det är väl skillnad på riktig massage (där man antagligen jobbar på olika punkter med lite mer tryck) än att gnugga lite med en handduk?

Liknande trådar

Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
A
Träning Har bekymmer med en häst och har grubblat fast i mina egna tankar och spekulationer nu. Har en häst som alltid varit pigg,fräsch och...
Svar
13
· Visningar
2 616
Senast: Alfons Å
·
Hästvård Hej, Jag rider en 16-årig halvblodsvalack sedan ett par månader tillbaka. När jag började var han inte helt igång, lite tjock och lite...
Svar
2
· Visningar
1 949
Senast: morgaine
·
Dressyr När vi nu diskuterat varierad träning av just dressyr hästar.... Hur ser ni på varierad ridning utomhus på dessa, för att bygga vidare...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 046
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar