Gäspande häst

M

Madelene

Har en 3-åring hemma som jag ridit in under sommaren. Han är jätterar och allt fungerar toppen.

Men efter varje ridtur (eller om jag hoppar av under ridturen och leder en bit) så går han och gäspar och det slutar inte förrän jag släpper honom i hagen igen.

Jag upplever inte detta som något problem men är lite nyfiken om någon vet vad det kan bero på? Är det spänningen som släpper eller vad?

Har för mig att jag läst om detta i någon tråd förut, men hittar inte den tråden.

/M

Sv: Gäspande häst

Min gör också så, iaf när han har ett rakt bett i munnen, men jag har ingen aning om vad det är.

Jag tror att det beror på att han känner sej trygg och slappnar av, och i såfall är det bara att tacka och ta emot!!! Någon påpekade en gång att när hästar gäspar beror det på att de slappnar av och inte på att de är uttråkade.

Jag tror att det beror på att han känner sej trygg och slappnar av, och i såfall är det bara att tacka och ta emot!!! Någon påpekade en gång att när hästar gäspar beror det på att de slappnar av och inte på att de är uttråkade.

Jaa, så upplever jag det med min häst med! Han gäspar alltid efter ridning och jag brukar alltid sitta av och gå sista biten så att han verkligen får slappna av. Spänna upp tränset och sadelgjorden med. Belöning och som han verkar trivas med!

På en så pass ung häst skulle jag tro att han blir lite trött,
de konsentrerar sig under hella passet å när du ger singnalen att kraven minskar=passet är över. Slappnar hela hästen av spänningar släpper å de blir lite trötta påde i kropp och själ :)

Sen kan det ha betydelse med fällning osv.

Min häst är 8 år och gäspar massor vid hantering! när han fått massage, när man tagit av all utrustning och han är "klar" för dan osv osv... hörde från nån att de gäspar när de är tillfreds och trivs med situationen!

Min gäspar ofta när jag "fått igenom" nya saker, som t ex gå med draglina, sitta på ryggen. Kan tänka mig att det är spänningar som släpper i hennes fall.

Min häst, 12 årigt sto, gäsparalltid efter avslutat ridtur, eller ofta när man borstar och gosar med henne. Någon skrev att det betyder att hästarna är avslappnade och det låter ju positvt. :)

Min travare,Marshall, som nu går här hemma som ridhäst gäspar jämnt då man ska tränsa honom, tills han får betttet i munnen, och även då man ska till och ta av huvudlaget. Ser kul ut iaf.

Skönt att det finns fler med gäspande hästar. Jag tycker han ser för rolig ut då han går och gäspar. Brukar hoppas på att vi inte möter någon då han går och gör så, då tror väl denne att jag ridit honom trött :p

/M

Var på en clinic i hästhantering (NH) för en tid sen, då sa de att en häst som gäspar är avslappnad, har förtroende för dig & respekterar dig som ledare ;)

Tänk att han är fortfarande ganska ung och "ny" till att nån är på ryggen:eek::D, och han kan var fortfarande spänd fast vi tycker de ser inte ut så. När adrealin börjar går ur så kan de gäspar eller visa även vill rulla sig. När du kliver av så har han börjar släppa späningen som du sa. :D

Jag hade en sto och hon gjode (forfarande om jag åker ut) på tävlings banan när man "Line up" i mitten. Då börjar jag lugna ner från adrenalin (för att tävla) och hon började gäspa och gäspa och gäspa och gäspa tills vi började går ut från banan. Det fick många att skratta iallafall:angel:

Hästar kan ju ofta börja gäspa när den slappnar av efter att ha varit spänd.:crazy:

Min fyraåring har alltid gäspat mycket, när hon kommer in i sin box på kvällen.
Hade bekanta i stallet en kväll som också reagerade på detta. Av alla fyra hästarna i stallet var det bara hon som gäspade hela kvällen vi var där.

Min travare,Marshall, som nu går här hemma som ridhäst gäspar jämnt då man ska tränsa honom, tills han får betttet i munnen, och även då man ska till och ta av huvudlaget. Ser kul ut iaf.

Det gör mitt sto också! Det roliga är att hon senaste åren bara gått på hackamore - men fortfarande gäspar tills tränset är på. Från början gäspade hon av bettklirret, nu gäspar hon helt enkelt när hon ser tränset. Rätt sött :smirk:

Har en 3-åring hemma som jag ridit in under sommaren. Han är jätterar och allt fungerar toppen.

Men efter varje ridtur (eller om jag hoppar av under ridturen och leder en bit) så går han och gäspar och det slutar inte förrän jag släpper honom i hagen igen.

Jag upplever inte detta som något problem men är lite nyfiken om någon vet vad det kan bero på? Är det spänningen som släpper eller vad?

Har för mig att jag läst om detta i någon tråd förut, men hittar inte den tråden.

/M

Jo det är faktiskt så att hästen är tillfreds med situationen INTE trött, är nöjd och glad med livet.

Sen om hästen kanske går och grimaserar med munnen kan den ha problem med att fälla sina tänder, kan vara lönt att kolla tänderna.

Hästar fäller tänder fram till 4 1/2 år.

Jag tolkar min hästs ( och föredetta ponny för den delen) gäspningar som att de är spända. Ponnyn gäspade alltid när hon t.ex såg en tävlingsplats, stod i en box hos veterinären etc etc.
Nuvarande hästen gäspar innan bettet ska på, hon undviker väldigt att ta bettet(kan inte klura ut någon orsak..).
Mina erfarenheter verkar vara annorlunda från era, tycker det verkar konstigt att t.ex. ponnyn skulle vara tillfreds när hon står i en vet. box för tredje gången, spänner kroppen och gäspar tydligt åt mig..? :p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Solis
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar