Mammadutt

Trådstartare
Islandsstoet jag och en vännina har på foder hade gaskolik för några veckor sedan närmare bestämt fredag den 13:onde.

Nu undrar jag om ni har koll om det finns något som är bra att tillsätta i fodret mot gasmage?

Vi ger kli och olja bla för att hålla igång magen. Hästen får torrhö med mkt bra värden. Tacksam för alla tips på vad som är bra att ge häst som lätt får gaser! :bow:
 
Aloe Vera är mycket bra för tarm- och magsystemet plus massa annat! Eksem t ex.

Om du är intresserad berättar jag gärna mer!


/Snorpan
 
Aloe Vera är ett helt naturligt kosttillskott som innehåller över 75 kända näringsämnen!

Aloe Verans främsta och kanske mest kända egenskaper är att den tränger in på djupet stimulerar nybildandet av celler. Detta bidrar till otroligt fin såläkning men finare ärrbildning. Aloe Vera finns i många skönhetsprodukter (dock inte i tillräcklig mängd enligt mig) och många använder en geleartad produkt eller spray till t ex brännskador.
Detta är då ett kort exempel på hur man kan använda Aloe Veran utvärtes.. och nu till invärtes... :)

Genom att dricka eller äta Aloe Vera får man i sig mängder utav viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen. Aloe Veran kan påverka immunförsvaret positivt, verka antiinflammatoriskt mm. Genom att ge dig själv eller din häst dessa ämnen, som du eller hästen inte får i dig på annat sätt, kan både du och hästen må bättre! På din häst kan du t ex märka att hovarna får bättre kvalité, pälsen blankare, mindre besvär med eksem och liknande och bättre immunförsvar!

Nåja... vad kan Aloe Veran göra för magen då!?! Massor!!!
Det är två ämnen som är speciellt viktiga då det gäller tarm- och magsystemet. Det första är enzymer. Aloe Veran innehåller Lipaser och proteaser som behövs för nedbrytningen av födan och som hjälper till vid matsmältningen. Det andra ämnet är saponiner som är ett tvålämnen med sk antimikrobisk effekt mot bakterier, virus, svamp och jästsvampsrelaterade problem. Mao rensar detta ämne ut slaggprodukter och annat från tarmarna.

Många hästar får pelleterat foder och innehåller det bindningsmedel så bildas det lätt slaggprodukter som "fastnar" i tarmluddet. Aloe Veran hjälper då till att "rensa upp".
Många hästar får proteinrikt foder vilket kan leda till ändrat PH-värde. Aloe Veran hjälper till att balansera upp PH-värdet!
Aloe Veran verkar positivt på hela mag- och tarmsystemet!
Jag vet många "stressmagar" som blivit otrooligt mycket bättre efter att hästen eller personen börjat dricka Aloe Vera regelbundet!

Den största frågan är ju dock varför får din häst gaskolik!?! Kolla igenom foderstaten och miljö, prata med veterinär osv. Vissa individer har ju dock känsligare mage än andra och då kanske Aloe Veran kan vara det rätta!
Jag rekommenderar dig starkt att testa! Om det kan hjälpa din häst så vore det väl toppen!?! Det är absolut inte farligt att testa och du förlorar inget på det!!!

Varför du inte behöver förlora något på att testa och hur du kan få tag på Aloe Vera skickar jag i ett PM till dig! Om någon annan är intresserad så skicka ett PM så ska jag berätta! :)


Snorpan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 142
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 829
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp