N

NinniNysell

Hejsan!
Jag skulle behöva hjälp med att veta hur jag ska göra med min häst nu efter koliken och hur jag förebygger att det inte ska hända igen.
Han fick koliken på tisdagskvällen, eller det var då vi märkte att han var sjuk så vi gick o gick med honom för att försöka få det att gå över av sig själv, men när vi insåg att det bara blev värre ringde vi veterinär som kom. hon gan han dropp, smärtstillande, lugnande, kramplösande. allt de där. men hans tarmar var helt uppblåsta av gas och progosen såg inte bra ut. Vet. kunde inte göra mera och åkte iväg ett par timmar, vid sju på morgonen kom hon tillbaka och gav honom mera dropp och gjorde om allt hon gjort på natten och nu började allting släppa... sen åkte hon och han fick stå inne för att vi skulle kunna ha koll på hans avföring, med prommenader på 15-20 min med jämna mellanrum eftersom det inte är bra att dom står inne mycket. under dagen som kom fick han en 3 del av sin vanliga ranson av hö. och igår lite mera, idag normalt. han äter även mag och tarm "medicin" enligt vet. rek. då han mer eller mindre haft diarée sen jag köpte han (4 månader sen) nu är min fråga hur jag ska gå vidare, när kan jag börja rida? hur ska jag bete mig och vad ska jag ge honom i foderväg för att förhindra att detta händer igen? tacksam för svar! Lite info, han är korsning mellan Frieser/hollänsk ridponny. 12 år impor.från holland. han har inte ridits mycket i sommar eller sen jag fick honom och han var inte direkt igång satt när han kom heller, ska nu börja träna för instruktör när han har fått kondition. några tips?:)Ninni

Sv: Gaskolik

En kolikhäst ska skyddas från att bli kall så täcke på när det är ruskväder.
Sedan är prio ett att få ordning på magen, regelbundna fodringar och aldrig utan mat mer än max tre timmar, helst fri tillgång.

Ge en bakjäst om dagen, det hjälper magen att få en bra bakterieflora.
Nu i början ger du en om dagen för att sedan trappa ner till en halv och sedan till en fjärdedel, märker du att hans mage blir sämre eller du ska byta foder så ökar du till en hel igen.

Linfrökaka (är som pellets) brukar magar må bra av så det kan du också ge.
Var överdrivet nogrann vid foderbyte, vänj in nytt hö långsamt, helst på tre veckor eller mer, likadant vid byte till bete och även vid byte av bete till hö.

En häst som lätt får kolik ska röra sig så mycket som möjligt, stimulera rörelse genom så stor hage som är möjligt och ge hö på många ställen och vatten så att hästen måste röra sig en bit för att dricka.
Rörelse sätter igång tarmarna och förhindrar att koliken kommer igen, därför är det viktigt med så lång utevistelse som bara är möjligt.

Kolik uppkommer ju för att vi tar ifrån hästens naturliga behov av att äta hela tiden och att äta samma sak hela tiden, ofta kommer ju kolik vid installning då hästen både står still i många timmar och byter foder.

Rida kan du göra när hästen mår bra men gå med den så mycket som den orkar nu.

Tack så mycket för rådet, det ska jag göra. man blir ju så orolig när dom små liven blir sjuka.

Tinywiny: vart kan man köpa linfrö pellets? för jag har varit på Granngården och frågat om det, men dom hade det inte. vet du om loppfrö är bra? olja är det något som är bra att ha i fodret för att smörja innefrån?

Tinywiny: vart kan man köpa linfrö pellets? för jag har varit på Granngården och frågat om det, men dom hade det inte. vet du om loppfrö är bra? olja är det något som är bra att ha i fodret för att smörja innefrån?

Har du någon kvarn i närheten som säljer foder? eller någon annan hästaffär som även säljer foder? de brukar ha eller iallafall kunna beställa hem om man ber dem.
På vissa ställen heter det linfrökaka och på vissa heter det linfröpellets, det kan ju vara bra att veta om du behöver fråga efter det.

Loppfrö brukar jag ge på våren när de första grästråna börjar komma upp, då går hästarna gärna och pillar i sig det och får med jord och grus som kan ge kolik.
Loppfrö tar med sig jord och dylikt ut, det liksom kapslar in det så att det inte ligger kvar i tarmarna.
Om du vet att din häst kan ha fått i sig jord eller grus, alltså gått där betet har varit lite dåligt så kan en kur med loppfrön vara bra.

Olja kan ha lösande effekt så det ska du inte ge om hästen har diarre, det ger man vid förstoppning (veterinären slangar ned det för att lösa upp stoppet) eller för att höja Mj i fodret.
I ditt fall om du skulle behöva ge olja för att höja Mj så hade jag varit väldigt försiktig just eftersom han redan har diarre, jag hade provat andra fodermedel i första hand.

Eftersom jag bor på gotland så är det lite dåligt utbud, men jag ska fråga på foderkvarnen om han har något.
okej, det är såp det ligger till med oljan. mycket man ska lära sig nu när man har kolik häst. tycker att det är otrevligt att inte veta riktigt vad kioliken beror på. har du haftmycket kolikhästar?

Eftersom jag bor på gotland så är det lite dåligt utbud, men jag ska fråga på foderkvarnen om han har något.
okej, det är såp det ligger till med oljan. mycket man ska lära sig nu när man har kolik häst. tycker att det är otrevligt att inte veta riktigt vad kioliken beror på. har du haftmycket kolikhästar?

Jag har haft en kolikhäst och precis som du nu så fick jag tyvärr lära mej så mycket jag bara kunde då.

Det jag märkte allra störst skillnad på var helt klart när jag började ge henne bakjäst, då hade jag gått igenom alla mag-tarm preparat som fanns utan att det märktes någon skillnad.
Hon fick ändå bara kolikanfall på kolikanfall, t.o.m på nyårsafton:crazy:
När jag hade börjat med jästen så fick hon faktiskt bara en lättare kolik känning en gång så det gjorde susen.

Hoppas att det bara var en tillfällig kolik och att du får ordning på magen.

Tack så mycket, du har varit till stor hjälp! lycka till med din/dina hästar med!

Gaskolik kan orsakas bland annat av att hästen ätit foder av dålig hygienisk kvalité eller på parasitskador. Har du kollat parasitstatusen ?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka