C

cerrox

Vad innebär det om en veterinär säger att hästen har en rejäl gasklocka i samband med kolik, är det lika med att hästen har en gaskolik? Om veterinären säger att det nu är en gaskolik, hur säkert är det att det är det då, jag menar ser kolikerna 'olika' ut? Funderade på orsakerna till gaskolik, ofta är det väl av foderbyte eller foder av dålig kvalitet, men kan det vara rötterna som växer i hagen just nu, kan dom få gaskolik av det om dom pillar i sej mycket av det?

:bow:

Sv: Gaskolik

Vad innebär det om en veterinär säger att hästen har en rejäl gasklocka i samband med kolik, är det lika med att hästen har en gaskolik? Om veterinären säger att det nu är en gaskolik, hur säkert är det att det är det då, jag menar ser kolikerna 'olika' ut? Funderade på orsakerna till gaskolik, ofta är det väl av foderbyte eller foder av dålig kvalitet, men kan det vara rötterna som växer i hagen just nu, kan dom få gaskolik av det om dom pillar i sej mycket av det?

Kolik är bara ett samlingsnamn på magont och gaskolik är ett samlingsnamn på magont som beror på att gas ansamlas nånstans i mag-tarmkanalen och inte kommer ut som det ska (jämför små bebisar som har gaskolik). Och ja, gasklocka vid kolik och gaskolik är samma sak.
Exakt varför gaskolik uppstår är svårt att säga. Kan vara som du skriver foderbyte, dåligt foder, fruset gräs, troligtvis också rötter om de är känsliga.

Min häst hade gaskolik igår :(
Kom plötslig under en skrittur framför vagn. Blev loj (är alltid pigg)under turen så jag vände, började sedan toksvettas, darra och flåsa. När jag kommer hem så börjar han gräva och ska lägga sig med vagn så fort av med grejjerna. La sig på sida så fort han kom in i boxen rullade ingenting utan bara låg:cry: trodde att han skulle dö.

Kallade ut veterinären som var 30 min bort, var ute och gick med honom till hon kom och han var lite bättre. Hade 36-40 i puls och 38,4 grader Vet. gav kramplösande, smärtstillande och B-vit, var spänd i magen och hon kände en gasklocka. kände på honom via ändtarmen och där var det tomt. Körde ner en slang i magen där hon blåste ner luft och det kom upp gas. Var sedan mkt bättre men trött. Får nu Protexin pasta som han ska ha i tre dagar.

Var helt som vanligt på morgonen efter *pust*:)

Var precis som vanligt innan körturen så ibland går det fort...

jag menar ser kolikerna 'olika' ut?

Vår erfarenhet är att symtom för gaskolik är mer plötsliga och mer våldsamma.
Oftast vill dom ligga på rygg.

En "förstoppningskolik" kommer mer långsamt och då ligger dom mer på sidan och kastar huvudet mot magen och sträcker benen rakt ut alternativt kryper ihop när man leder dom..

Sedan är det ju svårt för oss hästägare att avgöra vad som är vad mellan kolik och tarmvred.
Vi skrittar enbart hästarna för hand, aldrig jagar dom med lina eller nåt..

En fölmärr vi hade var en sån där långkörare för distriktarna.
Ingen kom på varför märren blev dålig, så ofta och varför.
Åkte in och ut på klinik för diverse utredningar

Till slut så lastade vi henne och åkte en sväng varje gång hon blev dålig..klart billigare alternativ..:crazy:

AM

Ta träckprov, och kolla att inte hästen har mask av något slag. Det kan dom ha trots avmaskning.

Kolla tänderna hos hästtandläkare, så hästen kan tugga sitt foder ordentligt.

Se till att det alltid finns vatten tillgängligt. Helst ur balja, då de dricker mer. Helst inte iskallt om det går att ordna.

Akta för fruset gräs, och det allra första gräset.

Akta för gammalt långt fruset gräs.

Nu när snön är borta, kan de få för sig att rota i jorden och få i sig skrot och skräp, som tex. jord o sand, bark mm.
Köp loppfrön och ge som förebyggande mot detta. Att ge fri tillgång på halm är också bra i förebyggande syfte. Då äter de oftast den istället för att rota i jorden efter annat ätbart. Det är lätt att underskatta grovfoderbehovet hos dem.

Lukta dig igenom varenda höbal, så kvalitén är bra innan man ger.

Akta för snabba foderbyten. Blanda ca 2 veckor nytt och gammalt hö.

En del hästar tål inte hösilage eller ensilage. Tag då vanligt hö.

Vissa hästar är socker och stärkelseöverkänsliga. Då är det bara att utesluta allt kraftfoder innehållande socker, och ibland kanske tom äpplen och morötter. Betfor. Även lusern kan vara mindre bra om det innehåller mycket melass. Men det finns lusern utan melass.

Några grejer jag kunde komma på.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 975
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka