J

jojo54

Kan någon berätta lite om gaskolik och vad man kan göra för att förebygga det? Hur stor är skillnaden mellan vanlig kolik och gaskolik.. Eller VAD är skillnaden?
Hörde uttrycket häromdagen och har aldrig hört det föut.

Tacksam för svar
Jojo

Sv: Gaskolik

Kolik betyder egentligen "magknip" och kan orsakas av både det ena och det andra. Förstoppning är ett exempel, sandkolik och tarmvred några andra. Gaskolik kallas den kolik som uppstår när det sker en feljäsning i tarmarna med gasproduktion till följd. Gasen spänner ut tarmarna och det gör förskräckligt ont.

Anledningen till att feljäsning sker är ofta att hästen ätit skämt foder, t ex mögligt hö eller ensilage, men även kallt vatten, vissa växter mm kan ge upphov till gasbildning.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
903
Senast: Ray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka