Gasig mage

T

Tosa

Någon som har något tips på vad man kan ge en häst med gasig mage? Något som inte kostar alltför mycket som ex.vis bakteriebalans.
 
Sv: Gasig mage

På vilket sätt har din häst gasig mage? Får den kolik? Jäsningen i grovtarmen producerar en massa gas helt naurligt o den måste ta vägen någonstans .
PL
 
Sv: Gasig mage

Nej, det är inte så allvarligt. Hon pruttar så fort rör sig och rapar ibland. Annars har hon tålig mage som låter hela tiden. Jag kanske ska prova med foderjäst. Är det farligt om dom får i sig för mycket av det? Jag tänkte på proteinet. Jag läste att man bara ska använda det i ca 4 veckor, men jag vet en som alltid gav det till sin häst (1 dl/dag). Hur är det egentligen?
 
Sv: Gasig mage

Foderjäst är inte farligt att ge. Om du inte ger mer än 1dl per dag behöver du knappast oroa dig för proteinet heller. Jag gav mitt sto 200gr/dag i vintras o våras vid pälsfällningen (räknade iofs in proteinet i foderstaten då) och hon har nog aldrig haft så bra päls! Och mage för den delen...

Du ska naturligtvis inte ge mer än nödvändigt. Foderjäst är ganska dyrt om man ska ge det som proteinmedel, i så fall är tex soja billigare. Men som magmedel är det utmärkt! Ger även det till getterna då och då för att hålla dem i trim, funkar super mot diarréer tex.
 
Sv: Gasig mage

Har du bytt hösilage nyligen? Annars kan du prova att utesluta betforn en period och se om det blir bättre! Foder jäst är mycket bra precis som de andra skrivit.
 
Sv: Gasig mage

Jag har en uträknad foderstat som varken innehåller hösilage eller betfor. Jag har inte bytt foder på länge. Jag bytte från Fibergi Elit till Hippo Alfa i början på våren, men det är under sommaren hon har blivit gasig.
Hon är en klb.travare, väger ca 580 kg och får nu:
5 kg Hö
2½ lit Havre
6 dl Hippo Alfa
1 lit Kli
+ mineraler och tokosel
 
Sv: Gasig mage

hej gasiga magar kan man ge fil ,och blanda i hela gröten med havre
vitaminer och betfor,du kan prova vanlig fil ,ca 5dl-1 liter gånger
tre ,eller prova dig fram hur mycket du tycker hästen mår bra på,
för filen åter ställer magen med bakterier fil och youghurt grädde
mjölk går bra oxå.
men använd fil så ofta dina djur mår bra på. :banana: :bump:
 
Sv: Gasig mage

godaråd skrev:
5 kg hö till en häst som väger nästan 600 kg är väldigt lite! Hur har beräkningen skett?
Som sagt har jag en uträknad foderstat (foderstatsprogram) och jag har räknat med det gräs som fortfarande finns i hagen. Hon är lättfödd och är för tillfället lite tjock. Självklart ökar jag på höt sen. Hon brukar få mellan 7-8 kg på vintern. Hon visar inga tecken på att hon får för lite grovfoder.
 
Sv: Gasig mage

Tosa skrev:
Någon som har något tips på vad man kan ge en häst med gasig mage? Något som inte kostar alltför mycket som ex.vis bakteriebalans.

Prova att ta bort betforn.
Och ge ungefär dubbelt så mycket hö. I alla fall 8 kg.
Hästar behöver stråfoder, inte socker...
 
Sv: Gasig mage

Hon får ingen betfor utan vetekli (som är bra för magen). Skulle jag öka höt till 8 kg skulle hon aldrig bli av med magen hur mycket jag än rider. Det finns fortfarande gott om gräs i hagen även om det inte är så mycket näring kvar i det. Tänk på att det är ett väldigt lättfött kallblod. Hon rids inte så hårt just nu. Hon får den mängd grovfoder hon behöver, så det är inte det det beror på.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Linda_A
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 787
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp