Gasig i magen- Tips på foder

SandraM

Trådstartare
Min hund har blivit väldigt gasig/dålig i magen, eller har vart det lite under den tiden vi haft honom. Men fodervärlden är en djungel och man vill ju alltid fodra med rätt mat men det blir ju ganska ofta fel ändå...

Han äter idag Sam's Field och det innehåller ju majs, potatis och tomat utöver kött och olja. Och vad jag förstått så ställer majs till det i magarna, sen någon syra i tomater. Eller är jag ute och cyklar?

Jag vill ju ha ett foder fritt från spannmål, då jag har en hund som är kända för att vara känsliga.

Så vad skulle ni fodra med? Jag har ingen möjlighet att förvara färskfoder så torrfoder är det vi får köra på!!

Sv: Gasig i magen- Tips på foder

Det är svårt att säga vilket foder som är bäst för din hund. Om du ska prova ett annat foder så försök undvika de ingredienser som finns i det foder som inte fungerar. Lamm o ris kan t ex vara bra att prova, Purina Pro Plan har ett bra sådant foder. Kyckling o ris ska också vara bra sägs det. Det finns även foder med anka och så finns det vegetariska foder. Däremot så är det inte alla som klarar oxkött och fisk/lax. Andra mår bäst av ox och/eller fisk/lax. Så som du säger, det är en djungel. De flesta foder som inte är lågprisfoder är bra, men det gäller att komma fram till vilket av dem som hunden mår bäst av att äta. Det kvittar ju hur bra ett foder är om inte hundens mage mår bra av det.

Spannmålsfria torrfoder: Ziwi peak, K9 Naturals, Taste of the wild o några till.
Dyra? Ja, mätt i kilopris, o andra sidan är givorna som behövs ganska små jämfört med andra torrfoder.

Min hund's mage blir jatte gasig om hon ater spannmal. Hon mar verkligen inte bra och vandrar oroligt omkring och forpestar luften:p Hon ater Orijen ... all orijen ar spannmals fri, for henne funkar fish eller kyckling bast. Orijen ar betydligt dyrare an de flesta foder, men man gjer sa mycket mindre da de ju far mycket mer protein an i foder fyllda med skrap. Jag vet inte vilka foder som ar bast i Sverige ... men jag ar saker pa att det finns manga bra foder dar ocksa.

Jag tror inte Purina gjor nagra spannmals fria foder ... "over here" anses Purina, iams, och RC for riktiga skrapfoder.;)

Mina hundar äter Taste of the wild - wetlands. Jag är helnöjd, hundarna älskar det och mår skitbra. Innan jag började med detta för ca 1 år sen så va min tik ofta gasig, hade problem med klåda och rinnande ögon. Hanen sket typ 5 ggr/dag på det gamla fodret. Allt gick över efter foderbytet. Dom åt Royal Canin innan.

Min schäfer gick på Standart, också ett foder som ligger högt upp på min lista.

Mina hundar äter Taste of the wild - wetlands. Jag är helnöjd, hundarna älskar det och mår skitbra. Innan jag började med detta för ca 1 år sen så va min tik ofta gasig, hade problem med klåda och rinnande ögon. Hanen sket typ 5 ggr/dag på det gamla fodret. Allt gick över efter foderbytet. Dom åt Royal Canin innan.

Min schäfer gick på Standart, också ett foder som ligger högt upp på min lista.

Min kliar sig lite med, men vet inte om det kommer från fodret eller om han blivit biten av myror.

Men jag har kollat en del på Standart och det verkar bra, det innehåller ju ris men det är oxå det enda. De har även fått bra kritik även om inte det heller passar alla hundar. Men jag tar emot tips och kikar vidare!!

Just nu blandar jag hans mat med fil och han är bättre i magen, så det känns som om det är läge att byta mat nu!

Jag är ingen foderexpert, men efter många år med en super känslig och allergisk hund har jag läst mycket om foder och innehållsförteckingar.

Det som står först i innehållsförteckingen är det som det är mest av i fodret det som står sist i innehållsförteckingen är det minst av.
Spannmål är billigt och står ofta som första första ingridiens i innheållsförteckingen i många foder.

Senn spelar det in vad din hund för utöver fodrert? Ex tuggben, hundgodis? Det kan också hunden reagera på.

Sen förstår jag inte varför man har tomat i hund foder. Men det är en annansak.

Mvh
Pudlan

Tror inte någon tipsat om Acana? Innehåller bara animaliska råvaror samt frukt och grönsaker, inga spannmål alltså.

Darfor att tomater (och andra frukter/gronsaker/orter) innehaller vitaminer och mineraler hunden behover.

Acana ar ett mycket bra foder ocksa.

Pro Plan funkar kanon! Min förra valp åt RC å blev GASIG! Å jättemjällig med dålig päls. Jag prövade då Robur, som han helt avfärdade, sen prövade jag Carrier som han åt ett tag sen slutade han äta det också å då pröva jag Pro Plan å valpen blev som förbytt. Tummarna upp! Kör slut på Pro Plan säcken som jag hade kvar, sen ska jag testa Eukanuba om det är lika bra? Pro Plane ju dyrt å med en storvuxen ras så kommer det börja kosta. Finns det ett foder som e lika bra som pro plan men inte lika dyrt så kör jag gärna på det. Upplever jag inte samma goda effekt som pro plan har på min valp så håller jag kvar det. Bara lille valpis mår bra :D

Ja o så måste man lägga ihop alla olika spannmål för att få fram den verkliga innehållsmängden.

Eukanuba och Pro Plan ar nagra av de samsta foder som finns for hundar. Lyssna och lar hur man laser innehalls declarationerna pa foder sackarna. (Eller las och lar:p) Det ar superenkelt att ta en fodersack for en rimlig (ganska billig) kostnad, det ar inte riktigt lika enkelt att satta sig in i hund foder och vad en hund behover. Har man en hund som har problem av nagon sort borde det dock vara en prioritet att SJALV lara sig om hund mat. Veterinarer i all ara, men de har en mycket undermalig utbildning i nutrition (vilket ar forstaeligt da de ska kunna sa mycket om sa manga olika arters djur).

Den utbildning de har när det gäller hund o kattmat finansieras/sponsras av Hills o RC. De veterinärer som är intresserade lär sig på egen hand.

Det ar samma har ... och visst ar det tragiskt?

Det är lika dant över hela världen, tyvärr.
De multinationella företagens makt.
puke.gif

Men vilka foder e bra då? Vad räknas som bra om det funkar för hunden oavsett? Jag e inte alls insatt i foder, bara det uppfödarn rekommenderat å deras hundar funkar uppenbarligen kanon på de foder de ger. E det typ standart, wild-(nånting?) som e bra? Ursäkta TS att jag frågar men känns onödigt att starta en ny tråd i ämnet?
Tack!

Se det jag skrev i # 3, du kan inte jämföra kilopris på torrfoder, eftersom givorna varierar beroende på fodrens energitäthet.
Skall du jämföra så jämför dygnsgiva.
Du kan jämföra olika foders innehåll etc på http://animail.se/hund/produkter/hundfoder

IAMS, Eukanuba, ProPlan, Hills, RC o diverse andra går helt bort i min värld. Alla märken som har olika rasfoder går fetbort. Enligt mig skall hundfoder innehålla så lite spannmål som möjligt, majs o vete går bort helt. Det skall oxå innehålla så lite kolhydrater som möjligt, tyvärr behövs kolhydrater för att kunna pressa fodret till kulor.

Vad du väljer beror ju på vad du vill ge din hund för mat.
http://www.youtube.com/watch?v=cqp4Rm1LuBo
http://www.youtube.com/watch?v=Heid2rsVpE8

Vill du köpa Svenskt finns t ex Standardt, eller ännu hellre färskfoder.

Se det jag skrev i # 3, du kan inte jämföra kilopris på torrfoder, eftersom givorna varierar beroende på fodrens energitäthet.
Skall du jämföra så jämför dygnsgiva.
Du kan jämföra olika foders innehåll etc på http://animail.se/hund/produkter/hundfoder

IAMS, Eukanuba, ProPlan, Hills, RC o diverse andra går helt bort i min värld. Alla märken som har olika rasfoder går fetbort. Enligt mig skall hundfoder innehålla så lite spannmål som möjligt, majs o vete går bort helt. Det skall oxå innehålla så lite kolhydrater som möjligt, tyvärr behövs kolhydrater för att kunna pressa fodret till kulor.

Vad du väljer beror ju på vad du vill ge din hund för mat.
http://www.youtube.com/watch?v=cqp4Rm1LuBo
http://www.youtube.com/watch?v=Heid2rsVpE8

Vill du köpa Svenskt finns t ex Standardt, eller ännu hellre färskfoder.

:bow: :bow: :bow:

Jag trodde inte mina ogon nar jag kom till Sverige och insag att den generella kunskapen om hund foder ar till och med samre an har.:crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
616
Senast: Milosari
·
Katthälsa Kände att min fråga i foderfunderingstråden höll på att spåra så startade en ny tråd. För det första så har jag ingen katt (eller hund)...
Svar
3
· Visningar
1 885
Senast: Sol
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka