Gasig av fodret??

glitter

Trådstartare
Vi människor blir ju fisiga och gasiga av vissa maträtter :D
Me4n kan hästar bli det också? Har ett fullblod som fiser mycket. Speciellt när man rider. Hoppar man man så är det mer eller mindre varje språng.
Inte så mycket på marken, alltså vid skötsel och så. Kan det bero på något hon äter? Eller är det bara fullt normalt?? Hon är i bra hull, äter och dricker bra, ätit "samma" mat i tre år. Noggrant avmaskad och bajsar bra, men mycket!
Äter hö med en kvot på 6.7, lucern, kornkross, dangro fiberpower (müsli/proteinmat) betfor och 1dl olja. Samt b vitamin, biotin och munkpeppar.

Något jag borde testa att avveckla/ersätta??? :confused:

Sv: Gasig av fodret??

Hur mkt grovfoder får hästen? Om hästen får för lite att tugga på (för lite för just Sin kropp), speciellt om den får mkt kraft, så kan den säkert bli gasig i magen.

Hade du gett ensilage så hade jag tippat på att det var problemet. Känsligare hästar får ju ofta problem med magen iom att de får för lite fibrer i magen när de får ensilage.

Ang avvecka/ersätta vet jag faktiskt inte. Om du ger en stor mängd kraftfoder (mer än ett par kg, fördelat) så kanske det vore värt att testa att byta ut/minska något av det.

Annars kanske det är så att du ger för mkt fibrer så magen hålls igång för mkt :D

Sv: Gasig av fodret??

Hihi, ja, jag har också funderat på om hon får för mycket fiber... Hon har fri tillgång på höet! Under vintrarna har hon ätit hösilage i hagen och hö inne, men nu under sommaren så har det bara varit hö, och lika mycket fisar!:D
Det var därför jag undrade om något av mitt kraftfoder kanske var lite "gasframkallande". Hon får inte löjligt mycket kraftfoder, men fullblod som hon är så blir det ju en del...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka