Gaser i blindtarmen!

Splittan

Trådstartare
Någon som har varit med om det!
Någon som vet eller har erfarenhet om vad som kan ge gaser i blindtarmen.
Frågade veterinärerna men de kunde inte säga något direkt svar!

Kan det bero på att kanske någon tarmbit har nersatt funktion?!

Kan gaserna avhjälpas med hjälp av "tarmtillskott" (enzymer, bakteriekultur m.m) i fodret?!
 
har aldrig hört talas om.... gaser i magen, det har ju vi oxå...men i blindtarmen...???????????? :confused:
 
I blindtarmen sker den mikrobiella nedbrytningen, det ska bildas gaser där!
 
Hur har du fått denna diagnos ställd!? Normalt sett bildas stora mängder gas i grovtarmen (inkl blindtarm). Om tarmens motilitet är störd kan ut-transporten av den bildade gasen(bakvägen) förhindras och en gasklocka kan uppstå. Detta är vad vi kallar gaskolik.

Gaskolik kan uppstå till följd av ett flertal faktorer, däribland feljäsning orsakad av dålig foderhygien eller tvära foderbyten, problem med tänderna mm.
 
Hästen i fråga har fått det när grovtarmen har hängt upp sig och det blir mer eller mindre stopp.
Blir det då så mycket gas att det även går ut i blindtarmen då?
 
I blindtarmen, som sitter mellan tunntarm och grovtarm, bildas kontinuerligt gas från den mikrobiella jäsningen av fodret. Om hästen får ett passagehinder i grovtarmen, oavsett orsak, innebär detta att gas som bildas framför stoppet inte kan transporteras ut.
 
Veterinären menade dock att gaserna i sig inte berode på upphägningen. Jag har för mig att han sa det i alla fall. Var något "förvvirrad" just då. Så därför undrade jag vad de annars kan ha berott på!
 
En omvridning kan i sig orsakas av gasklockor i tarmen (eller ökad motilitet, ojämn foderfördelning med flera foderrelaterade orsaker). Med andra ord kan gasen ha varit det primära felet som ledde till en omvridning eller upphängning. Men, fakta kvarstår, ett passagehinder i grovtarmen leder ofelaktigt till gasansamlingar rostralt om stoppet.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 771
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 961
Senast: Svartkatt
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 243
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp