J

jupiter-judex

min häst fick ett lindrigt kolikanfall igår kväll:( har aldrig varit med om att han fått kolik denna tiden på året, han är 18 år och har haft kolik två gånger. de gångerna har det varit förstoppningskolik och har grundat sig på att det frusit på i backen och han rör sig då mindre i hagen. därför får han nu under vinterhalvåret linfrön.
men varför får dom gaskolik?? att det är gaser i magen fattar jag ju men mer orsaken...tyckte inte jag fick något bra svar av vetrinären som var lagom road av att komma ut under jourtid för att ge lite kramplösande... hade jag varit lite kall så hade jag nog löst det hela själv för det var väldigt lindrigt och gick över fort, men han såg ut att ha så ont och jag blev stressad och ringde direkt..vilket kostade mig 1400:-, men men, nu mår han bra i alla fall..
känns bara som att det skulle vara bra att veta varför? har vant in vid gräs långsamt, hållt på i en månad nu och har kommit upp i 4 timmar gräs om dagen...tycker ju inte att det borde vara orsaken...:confused:

Sv: gas kolik

Jag kan tipsa om att Proviva juice fungerade jättebra på min häst när hon fick lättare gaskolikanfall vid övergång från hö till hösilage i höstas (extremt känslig för foderbyten). Jag hade också hållt på och blanda hö/hösilage under ganska lång tid och varit jätteförsiktig och åkte ändå på kolik...

Senast ändrad av en moderator:

så du tror att det är övergången från vinterhagen till sommarhagen som var orsaken?
proviva juice? menar du dom där i jordgubb, nypon mm? hur mycket ger du då¨?

Du kan ge ett par liter åt gången:)
Det går lika bra med fil!

Jag ger min häst som haft ständigt återkommande gaskolik:cry: ett paket vanlig bakjäst upplöst i lite betfor varje dag på inrådan av vet.

Hon har bara haft ett litet kolik anfall sedan dess, hade nog inte ens märkt det om jag inte kommit ut just då hon lade sig, var bra igen efter några minuters skritt:)

Det kolik anfallet berodde nog på att hon fått akupunktur ett par timmar innan, vet. sa att det kan bli så att de får tillbaka sina symptom lindrigt när de fått akupunktur.

Men prova jäst:bump: fungerar super bra! billigt och nej enligt vet. jäser det inte i magen!

ja det lät ju billigt och bra:)
fast jag kommer nog avvakta och se, har aldrig haft det förut och hoppas han inte får det igen!
eller tror du det är vanligt att det kommer tillbaka??

När min isis hade kolik så fick jag rådet att ge henne ett pkt vanlig bakjäst för det sätter fart på magen. Efter en liten stund så märkte jag att hon blev bättre. Så nu har jag alltid jäst i frysen så jag har hemma om ifall att..

när min lille fik de så sa vet att de va foder relaterat. hon gick då på kraft grund o hö, men efter som hon kommit från väldigt dåliga förhållanden innan hon kom till mig så gick väll allt lite snabbt med mat o allt......... så ringde ut vet o han ko ut o hon fick medecin. Tyvärr så hjälpte inte den första medecinen så hon fik en ny o den hjjälpte .... sen dess har hon inte haft nått mer o jag har varit väldigt nogrann med foder o allt :d

hoppas att de blir bättre snart o att de inte åtrekommer.

/// Lady_ann

ja det e ju ok när det släpper efter en liten nätt promenad på tio minuter, men annars är det obehagligt med kolik tycker jag.

ja det lät ju billigt och bra:)
fast jag kommer nog avvakta och se, har aldrig haft det förut och hoppas han inte får det igen!
eller tror du det är vanligt att det kommer tillbaka??

Jag vet inte om risken är större att det kommer tillbaka, men eftersom jäst innehåller mycket B-vitamin så är det ett billigt tillskott:)

Jag har gett mina sedan i vintras, och tänker fortsätta med det även om koliken inte har gjort sig påmind på länge.

De får underbart vacker hårrem och fina hovar på köpet:banana:

jaha, där ser man! är det liknande foderjäst eller?

Jag har oxå en häst med återkommande gaskolik (som kommer av feljäsning i tarmen) I vår/vintras blev det så allvarligt att hon fick stå på kliniken i 3 dygn där man gick in med en gigantisk nål via höften till blindramen och tömmde henne på gaser! Efter det fick jag kontakt med en foderrådgivare från kliniken och nu äter hästen:

*mkt strå foder
*extra salt (20-30g/dag)
*1 dl rapsolja
*1/2 dl skållade linfrön
*betfor 3 ggr/dag med massor av vatten
1/2-1 dl foderjäst (som fungerar på samma sätt som bakjäst)

Ett hett tips är att ge microbalans vid alla foderbyten!

Så håller vi tummarna för inga fler kolikanfall!!!

jag pratade precis med en igår som sa att man gjorde så på kossor när dom fick gaskolik, tyckte det lät väldigt brutalt:crazy:
vilken tur att det gick bra för din häst!!
får hon betfor hela sommaren? jag brukar ju sluta med den när han går på bete...
linfrö får han också...fast bara vintertid för att motverka förstoppningskolik....hjälper det mot gaskolik också??
foderjäst är alltså samma sak som bakjäst?...varför väljer man den ena istället för den andra??
ja, microbalans kanske kan vara bra...har aldrig använt..
får dom lättare s¨åna här saker när dom börjar bli lite äldre?? men inte är han gammal, bara 18 ju:angel:

Hej. Jag har haft häst med gaskolik och inte heller jag fick något bra svar från veterinären. Det kan tydligen komma av lite allt möjligt. T ex att de ätit sand eller grus (typ sandkolik). Det kunde även bero på dålig halm, dvs att han ätit eller andats in något mindre bra. Eller så bara händer det...

Jag har gett min häst Profeed. Det kan jag verkligen rekommendera. Dels för att hålla magen i balans och minska risken för kolik, och dels för att klara av eventuella foderbyten eller andra stressmoment bättre. Har fungerat jättebra. Provade fil men det ville hon inte äta...;)

Ja, hon går ju inte på något traditionellt bete, rutinerna ser ganska samma ut hela året de går väl ute ngt längre på sommaren dock (eller ute natt - inne dag) Men hon får betfor jämt! Vet faktiskt inte hur jag skulle göra om hon gick på "riktigt bete"!

Det är väl med jästen som med allt annat - smaken är som bak...:D Det är väl lite "same same but different", skiljer ju säkert lite i smak och så, funkar inte det ena så funkar det andra!

Med tanke på att min bara är 5 och hade sina första kolik känningar som litet föl:crazy: så skulle jag inte tro att det är ålders relaterat, däremot tror jag att det är ngt som kan komma i perioder och sen "växa bort".

Jo, det var tur att jag inte visste att de gjort så förrens efteråt:eek: Men hon var faktiskt inte alls särskillt bra efter att hon kom hem från kliniken heller - ngt som kanske bara matte märkte! En vecka efter hemkommst kom en ny känning - dock mkt lindrigare och efter det var hon som vanligt - urskummt!

Linfröna hjälper nog tarmen att hålla en jämn balans, vilket ju förhindrar gaskolik, jag tror inte att det hjälper om dom redan har fått koliken som det kan göra vid förstoppningar. Jag kommer aldrig våga sluta med linfröna!! Sen läste jag ngnstanns att slemmet i linfröna drar åt sig sand och grus och för med sig det ut! Jag fick som råd att ge en omgång loppfrön emmelanåt för att "rensa upp" (Cheval tarmrens) har dock inte gjort det - kan ju vara bra att göra vintertid och vid slask å lera!?

Det är ju svårt att säga hur man ska göra för att hästarna inte ska få kolik eller i förebyggande för det funkar ju olika på varje individ - vi har kommit på ett bra koncept som fungerar på våran häst (peppar, peppar) och det tror jag är ngt som man lär sig med tiden, vad man ska undvika osv.

Sorry för långt inlägg!:D

/Z.

jaha, där ser man! är det liknande foderjäst eller?

Ja det kan man säga fast mycket billigare;)

Dessutom innehåller ju foderjäst både MJ och protein och eftersom jag fick ge henne så mycket foderjäst för att magen skulle må bra så blev det för mycket Mj:crazy:

Min vet tipsade mig då om att vanlig jäst har samma funktion:)

Fast jag måste säga att jag tycker det är bättre!

Trots att min häst varit sjuk så har hon varit blank och fin i hårremmen:love:

Och en fjording som är blank vid fällning är det inte så många som har sett;)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 903
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka