Gårdsstöd

simpan

Trådstartare
Håller på att köpa egen gård och funderar över det här med Gårdsstödet. 19 mars ska det vara inlämnat och vi får tillträde först i maj, kan vi söka ändå? Vad jag har förstått så kan man söka bara vid vissa tillfällen och senast var det 2005 så man borde väl passa på...

Vi har heller inte speciellt mycket mark, ca 6 ha, varav 1 ha skog. Är det ens lönt att söka?
Det är betesmark alltihop, ingen åkermark.

Hur mycket ligger gårdsstödet på per hektar betesmark?

Skulle ni söka för så lite mark?

Sv: Gårdsstöd

Kan nån beskriva vad gårdsstödet innebär? Har själv köpt gård nyligen, är på väg att bygga nytt där... marken ligger på 7ha blandat.

Mina föräldrar söker gårdsstöd och deras gård är på 2ha. Men jag har svårt att tro att du kan söka stöd för en gård du inte äger eller arrenderar...

Jodå, det kan man visst det.
Om ägaren överlåter eu-bidragen.
Min gård är på 3 ha, nu får jag inte bidrag för hela marken eftersom en bäck går kors och tvärs igenom vissa bitar. Men jag får 3,700 kr mellan jul och nyår, och det är välkomna pengar det när man handlat julklappar. Klart man ska söka!
När vi köpte vår gård så skrev ägaren över bidragen på oss, det var inga problem, trots att köpet inte gick igenom förrän flera månader senare (i avvaktan på avstyckning).
Kontakta gärna LRF om du behöver hjälp, de är kanon.
//Jezz

Jamen vi kommer ju att äga den från 1 maj, ska vi behöva vänta tre år till innan vi kan söka eller?

Ingen som vet om man kan söka lite i förväg, när det hela går igenom bör vi ju stå som ägare för jag gissar att det tar lite tid. Vi har ju kontraktet att visa, som bevisar att vi köpt stället med tillträde i maj. Funkar det?

Ja, om du läser mitt inlägg så ser du det.
Säljaren skriver över sina eu-bidrag till dig.
//Jezz

Såg inte ditt inlägg.

Tror inte att det ligger vare sig Gårdsstöd eller EU-bidrag på fastigheten nu. Vi måste alltså "nysöka", hur fungerar det?

När det gäller gårdsstödet så handlar om i fall man har stödrätter eller ej.
Har man inga stödrätter så får man inget bidrag har inget med år att göra. Men det var 2005 som detta systemet infördes och togs i bruk för första gången.
När man köper en jordbruksfastighet är det bra om man kan köpa med stödrätterna om den som säljer har några. Det är inte säkert för om det inte har funits EU-bidrag på gården innan 2005 eller om den varit utarrenderad så har inte ägaren några. Arrendatorn har fått stödrätterna när de delades ut 2005 som brukare av marken.
Stödrätterna föjer inte automatiskt marken utan den som äger dem. Det går att köpa stödrätter på Stödrättsbörsen och under vissa förutsättningar ansöka om tilldelning från nationella fonden. Mer om dessa regler finns på Jordbruksverkets hemsida.

Men det finns andra typer av stöd som inte kräver stödrätter. Som exempel om man har naturbeten eller gamla slåtterängar så kan man ansöka om miljöstöd för dessa.

OK, men om det inte finns några stödrätter för fastigeten så kan jag alltså aldrig heller få några??

Fattar inte riktigt, känner mig lite trög... :angel:

Eller är det så att jag kan köpa "lösa stödrätter" och använda till vilken mark jag vill?

Tror inte att nuvarande ägare har några stödrätter men vi har faktiskt inte pratat om det. Om h*n har det och använder på min (blivande) mark, kan jag då köpa "lösa" och använda på min mark eller måste jag köpa just nuvarande ägarens? Blir h*n automatiskt bortsållad då (om jag köper "lösa" stödrätter) och måste hitta annan mark eftersom jag äger marken hon lyfter stöd för?

Jösses, nu snurrade jag in mig så att jag knappt hängde med själv :crazy: :o

Snälla, gör ett försök att förklara.

men om det inte finns några stödrätter för fastigeten så kan jag alltså aldrig heller få några??
Få och få... vet inte om du uppfyller kraven för att få från det som kallas Nationella reserven. Gör du inte det så kan du köpa av någon som för många eller som kanske upphört med sitt lantbruk. Oftas sker det på det som kallas för stödrättsbören, går att googla på.

Eller är det så att jag kan köpa "lösa stödrätter" och använda till vilken mark jag vill?
Nästan rätt, stödrätterna har olika klassning beroende på hur bra eller dålig marken är. Så en stödrätt kan användas på vilken mark som helst som du brukar och som har samma klassning som stödrätten. Olika klassning ger också olika mycket ersättning.

Tror inte att nuvarande ägare har några stödrätter men vi har faktiskt inte pratat om det. Om h*n har det och använder på min (blivande) mark, kan jag då köpa "lösa" och använda på min mark eller måste jag köpa just nuvarande ägarens?
Nuvarande ägaren kan som mest använda ev stödrätter under detta året efter som köpet inte är klart ännu. Men nästa år går det inte då är det din mark. Du kan om det finns några köpa de som finns eller köpa andra från någon som vill sälja spelar ingen roll var du får dem från.

Blir h*n automatiskt bortsållad då (om jag köper "lösa" stödrätter) och måste hitta annan mark eftersom jag äger marken hon lyfter stöd för?
Den som äger stödrätter kan ha dem utan att utnyttja dem i fem år (tror jag det är). Efter denna tiden som oanvända och inte sålda förs de över till den nationella fonden. Så om du köper egna och säljaren har stödrätter så kan h*n ha dem kvar så länge utan att ha någon mark. Men de har ingen betydelse för din mark.

Hoppas det blev lite klarare;)

Tack! Visst blev det klarare.

Funderar dock på det här med att köpa stödrätter, hur mycket brukar de kosta (anar att det skiljer en del beroende på klassningen) men på ett ungefär.

Är det lönt att krångla och köpa stödrätter för att kunna söka gårdsstöd för så lite mark?

Hinner man fixa med det innan årets ansökningstid gått ut?

Funderar dock på det här med att köpa stödrätter, hur mycket brukar de kosta (anar att det skiljer en del beroende på klassningen) men på ett ungefär.
Storleksordning(!) 2000:- per ha men det skiljer en hel del. Viktigt är att du har stödrätter för rätt region!
Smidigast är givetvis om du får köpa loss dom som den nuvarande lantbrukaren/fastighetsägaren har.

Är det lönt att krångla och köpa stödrätter för att kunna söka gårdsstöd för så lite mark?
Tycker jag absolut. Efter ett par år tickar det in reda pengar.

Hinner man fixa med det innan årets ansökningstid gått ut?
Ja. SAM-ansökan ska vara inne senast 19 mars, så det finns tid.
Men vänta inte!!
Du behöver t ex kolla av blockkartor och skiften mm. Inte alls säkert att det som den nuvarande ägaren redovisat stämmer. Ni behöver också kolla vilka åtaganden ni själva vill/kan göra mm.

Kontakta LRF eller hushållningssällskapet så hjälper dom dig att skaffa fram dom stödrätter du behöver. Dom (och kanske länsstyrelsen) hjälper även till att söka eller visa hur du ska bära dig åt att söka bidrag enligt SAM 2008. Det är en massa text att läsa och förstå, men det är å andra sidan inte så svårt att söka när man väl plöjt igenom alltihop. Jag rekommenderar starkt att du redan från början använder dig av SAM Internet och bl a därmed slipper ifrån det mesta av pappersstöket.

Förenklat:
A Man söker olika bidrag/stöd och utbetalning av dessa etc med SAM 2008 enligt dom regler som finns där.
B Man måste inneha stödrätter för att få dessa pengar.

Är marken bete eller bete på åker? Åker= mark som kan plöjas.
Betesmark= mark med max 50 träd/ha, + en del andra regler.

Lycka till!
LIA

Håller på att köpa egen gård och funderar över det här med Gårdsstödet. 19 mars ska det vara inlämnat och vi får tillträde först i maj, kan vi söka ändå? Vad jag har förstått så kan man söka bara vid vissa tillfällen och senast var det 2005 så man borde väl passa på...

Så här gjorde vi i ungefär samma situation för något år sedan:

* skriv i köpekontraktet att stödrätter skall överföras på de nya ägarna (obs viktigt!). De är ju annars "personliga" och förre ägaren kan använda dem för annat eller sälja.

* kontakta länsstyrelsen och be att de skickar information om gårdstöd, blanketter för överföring av stödrätter och lägger upp ett kundnummer.

* Det är den som är registrerad som innehavare av stödrätterna nu vid ansökningstillfället som ska skicka in ansökan.

* Normalt brukar man sedan skriva i köpekontraktet hur bidraget ska fördelas under övergångsåret.

* Visst ska man söka! Som min granne sa: Det krävs alltid en motprestation för att få pengar och i det här fallet är arbetet att fylla i en blankett. Bidragen beror på var i landet du bor men 6 hektar är absolut värt att söka.

*KL*
Sen handlar det väll om marken i inlagd på blockkartor är den inte det så kan man väll inte numer lägga in nya Blockkartor och då spelar det ingen roll om man har stödrätter ?

För dessa kan man ändå inte använda om marken inte redan är inlagda på Blockkartorna .

Så det är väll detta man ska kolla upp först ?

Mvh Mia

Senast ändrad:

*KL*
Sen handlar det väll om marken i inlagd på blockkartor är den inte det så kan man väll inte numer lägga in nya Blockkartor och då spelar det ingen roll om man har stödrätter ?

För dessa kan man ändå inte använda om marken inte redan är inlagda på Blockkartorna .

Så det är väll detta man ska kolla upp först ?

Mvh Mia

Visst kan man ändra block! Står i anvisningarna att man på blockkartan kan rita in och markera förändringar både av skiften och block. Har bara ritat om skiften på SAM internet så jag har inte tänkt på om det finns stöd för att förändra blocken där. Det går i alla fall att göra på pappersblanketten enligt anvisningarna från SJV.

Till er alla:

Tack för hjälpen, det känns som en riktig djungel det här. Ska kolla in sidorna ni tipsat om.

Visst kan man ändra block! Står i anvisningarna att man på blockkartan kan rita in och markera förändringar både av skiften och block. Har bara ritat om skiften på SAM internet så jag har inte tänkt på om det finns stöd för att förändra blocken där. Det går i alla fall att göra på pappersblanketten enligt anvisningarna från SJV.

Annars kan man ändra på Blockkartor JA . Men man kan inte lägga in totalt ny mark och ändra på så sätt dvs
Blockkartor om ingen ansökte om bidrag på den marken innan .

Den informationen har jag fått när jag ville söka på en del av våran andra mark men det gick inte eftersom den marken aldrig blivit inlagd på Blockkartor/skiften .
Men jag kanske fått fel information då av LRF ?
Mvh Mia

Jag har lade till ett nytt område på min blockkarta förra året. Till och med i datorn inga problem.
Vet att LRF inte alltid är de bästa att prata med. Ring din länsstyrelse och prata med dem istället. Om inte annat så är det ju dom som ska fatta besluten. Så dom vet ja vad som dom tänker gå efter.

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 642
Ekonomi & Juridik Jag undrar över följande scenario. En gård om 12 ha varav 2 ha är bete. Övriga 10 ha är blandskog och barrskog. En tanke är att utöka...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 420
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar