Gårdsnamn/stuteri namn

Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Ja, det tror jag väl... Att starta ett stuteri med registrerat stuterinamn är väl också att starta företag, på sätt och vis? (Eller helt och hållet?) När du startade företaget så bestämdes väl vad du får och inte får göra inom företaget? Står det något om vad uppfödningarna ska heta?
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Pisan skrev:
Vad som återstår är att hästarnas namn kan åtföljas av ett suffix som dock inte får vara ett gårdsnamn eller på annat sätt särskilja näringsidkaren. Då återstår något som idag är vanligt och det är att kombinera hästnamnet med en eller två versaler.
Har sett detta att folk lägger till versaler efter namnet, står det en fritt att ta vilka versaler som helst utan att regga nåt alltså? Tex om man nu har en gård som heter Stora sjögården kan man då lägga till SS efter hästens namn?
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Gisburne skrev:
Ja, det tror jag väl... Att starta ett stuteri med registrerat stuterinamn är väl också att starta företag, på sätt och vis? (Eller helt och hållet?) När du startade företaget så bestämdes väl vad du får och inte får göra inom företaget? Står det något om vad uppfödningarna ska heta?


nej det gör det inte. står bara handel och avel av hästar samt handel av värdepapper samt det jaag annars gör med företaget! visste inte att man va tvungen att skriva att amnet ska användas i namn på häsaran som är egen uppfödning:confused:

men tack för svaret ska kolla lite närmre sedan!
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Men man måste väl inte fortfarande äga sina avkommor för att ge dem stuterinamnet? Vår "tant" hade fått stuterinamn när jag fick passet i höstas och det hade hon inte i regbeviset som jag fick med vid köpet för ett antal år sedan. Trodde iom detta att det var för häst som det är med hundar, alla avkommor man fött upp får stuteri/kennel namn i efterhand.....
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Inom welsh är det iallafall så att man får betala 100kr samt skicka in passet för att få dit prefixet. Lite svårt att göra om man inte har passet i eget ägo. En av mina avkommor som jag sålt och inte prefixat fixade ägaren det själv på :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 834
Senast: MML
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 659
Senast: Jeps
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 921
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp