Gårdsdrömmar

Myzan87

Trådstartare
Jag och sambon drömmer om en stor gård i dessa krokarna. Just nu så har både han och jag vars ett hus men vi bor hemma hos honom och mitt hyrs i dagsläget ut.

Jag har i alla fall hittat en gård som förmodligen kommer vara till salu inom några år eftersom ägaren är gammal. Problemet är bara att gården är väldigt stor. Eller ja, inte själva gården men marken till. Och en gård i den storleken ligger på 12-15miljoner :meh:

Det finns ju ingen chans egentligen att vi skulle kunna köpa en så pass stor gård som privatpersoner. Så jag börjar fundera på hur man skulle kunna göra för att få till en bra lösning rent ekonomiskt. Skulle det kunna gå om man köper skogen genom sambons företag? För det finns ett stort värde i skogen så där skulle det bli en inkomst. Kanske så att lånet åtminstone går jämt ut. Lånet på huset borde vi inte ha några större bekymmer med att finansiera. Gården har en area på ca 60ha. Huset är ca 110kvm och det finns en lada som är ihop byggt med ett litet stall (som skulle bli perfekt för mina hästar). Så det finns inte några stora byggnader. Sambon skulle dessutom vilja ha kor eller får i framtiden för uppfödning och där finns utrymme till det också.

Sambon är egenföretagare och kör i dagsläget lastbil. Lastbilen äger han inte själv så egentligen har han inte så mycket utgifter på företaget eftersom han tar bara ut lön så han klarar sig. Jag själv jobbar inom järnvägen och tjänar hyfsat mycket.

Finns där någon som har erfarenhet av att köpa en stor gård? Hur gjorde ni för att finansiera köpet? Finns det något man bör ta med i beräkningen? Hur mycket har ni sedan investerat i gården? Dela gärna med er av allt ni kan komma på som kan vara bra att veta :)
 
Sv: Gårdsdrömmar

Om ni inte har 60 till 80 % eget kapital då ni köper gården får ni väldigt svårt att få den att gå runt.
Då är det bättre att krympa ytterrocken och anpassa mun efter matsäcken.
Det blir betydligt lättare att leva då.

skogen avkastar 2 till 5 % per år, av virkesvärdet
Jorden någonstans mellan 50 till 150 000 per år beroende på jord o gröda.
Räntor om ni ska låna 2 till 400 000 per år
Amorteringar ungefär lika mycket.
Sedan ska ni ju leva också.....
 
Senast ändrad:
Sv: Gårdsdrömmar

Det finns ju ingen chans egentligen att vi skulle kunna köpa en så pass stor gård som privatpersoner.
Fast nu tycker jag att du överdriver. Det som är viktigt är att se till så att gården har inkomster som täcker en del av era lån på gården. Ni ska se till att hamna på en kostnad som är ungefär lika stor som en vanlig villa i samma område.

Se till så att ni får in pengar på gården och visa "affärsplanen" för banken när ni ska låna.

Sen vill jag lyfta ett varningens tecken för att köpa grejer på din partners firma. Går ni isär har du ju inget att hämta där. Så all tid och alla pengar du kommer att ha lagt ner på marken kommer ju att vara förgäves. Och dessutom kan ett bolag gå i konkurs av en massa anledningar, och då säljs marken på exekutiv auktion och du kan få vem som helst som granne.

Poängen med att ha mycket mark är att ha mycket frihet.
 
Sv: Gårdsdrömmar

Som juridisk person lär det ändå inte gå att få förvärvstillstånd, företag kan som regel inte köpa jordbruksfastigheter.
 
Sv: Gårdsdrömmar

Fast nu tycker jag att du överdriver. Det som är viktigt är att se till så att gården har inkomster som täcker en del av era lån på gården. Ni ska se till att hamna på en kostnad som är ungefär lika stor som en vanlig villa i samma område.

Se till så att ni får in pengar på gården och visa "affärsplanen" för banken när ni ska låna.

Sen vill jag lyfta ett varningens tecken för att köpa grejer på din partners firma. Går ni isär har du ju inget att hämta där. Så all tid och alla pengar du kommer att ha lagt ner på marken kommer ju att vara förgäves. Och dessutom kan ett bolag gå i konkurs av en massa anledningar, och då säljs marken på exekutiv auktion och du kan få vem som helst som granne.

Poängen med att ha mycket mark är att ha mycket frihet.

Jo, där har du rätt, under den förutsättningen att du inte är hårt belånad, för då blir det det raka motsatta. Och att låna 15 mille för en familj med normala inkomster är inte direkt frihetsbefrämjande...
 
Sv: Gårdsdrömmar

En sån gård måste man ju betrakta som ett företag och inte ett boende. Precis som Ramona skriver så kostar ju gården för att den också ger en viss avkastning, detta måste ju mäklaren/säljaren kunna redovisa när köpet är aktuellt. Om ni väl har gården så borde det väl kunna gå att stycka av en del av marken och sälja, tex skogen, om ni inte har nåt intresse av att driva den. Men jag tycker nog att det vettigaste är att köpa en gård som passar de behov man har inom de närmaste, säg, två åren. Att köpa en med en massa dyr mark som man inte riktigt vet vad man ska göra med bara för att man tycker att huset och stallet passar verkar direkt oklokt om man inte vet väldigt väl vad man gör och hur man kan arrendera ut/sälja av marken man inte behöver.
 
Sv: Gårdsdrömmar

Jag vet några som köpte ett hus med mycket mark (åker). Då dom själva bara ville ha huset och inte all mark så dom kontaktade ett företag och föreslog att företaget köpte all mark och att tomten styckades av. Företaget gick med på det och jag tror allt gick smidigt, vet dock inga detaljer. Så att din mans företag köper marken verkat inte helt ologiskt :)
 
Sv: Gårdsdrömmar

Jag vet några som köpte ett hus med mycket mark (åker). Då dom själva bara ville ha huset och inte all mark så dom kontaktade ett företag och föreslog att företaget köpte all mark och att tomten styckades av. Företaget gick med på det och jag tror allt gick smidigt, vet dock inga detaljer. Så att din mans företag köper marken verkat inte helt ologiskt :)

. myndigheten kan neka ett bolag att köpa en fastighet för att man anser att en fysisk person ska äga o driva gården istället. det är beroende på var marken ligger och till vad marken ska användas
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/bolag-far-inte-kopa-skogsfastighet

man är inte intresserade av att icke fysiska personer äger mark. då kan ju marken byta ägare utan att myndigheten exkan göra bruk av sin förköpsrätt genom att bolaget helt enkelt byter ägare.
 
Sv: Gårdsdrömmar

Självklart ska man kunna leva också. Gården måste ha inkomster och naktdelen (om man ser för djuren) är att det finns inte tillräckligt med åker/bete för att kunna ta eget eller låta en massa kor beta en längre tid. Enda inkomsten som finns idag är just skogen.

Eftersom fastigheten ligger så pass långt ifrån både storstaden och småbyarna så finns det inget överhängande hot om att bygga villakvater.
 
Sv: Gårdsdrömmar

absolut ger ju mycket mark en stor frihet. Dessutom finns det en del underbara ridvägar på den så därför hade det varit skönt om man själv kunde styra lite över skogen.

Tack för hjälpen :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 557
Senast: skogaliten
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 538
Senast: Habina
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 679
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp