"Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Lejonelle

Trådstartare
Vad är det som skiljer mellan veterinärbesiktning hemma jämfört med att åka tilll klinik? Förutom priset alltså. Förutsatt att man inte röntgar.
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

heJ!

Själva proceduren är helt samma, men hemma har man ju ingen "löpargång". Vi har tex bara grusvägar i något varierad lutning att springa på. Detta gör det ju svårare att se eventuella mindre hältor. Jag tycker mej ha märkt att "hemma"vet. gärna glömmer longering, vilket jag tycker är jätteviktigt!
Dessutom kan man på klinik direkt gå in och röntga om man hittar nåt och slipper på så sätt vänta ytterligare några veckor på att få veta VAD som är fel, om något nu är fel..

/ Lavinia, vars besiktningar "hemma" brukar bli gratis..
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Tack för tipset, då kan vi ju "påminna" veterinären om longering om han skulle glömma bort det. Det finns asfaltväg att springa på men frågan är vad trafiken tycker om att bli stoppad :devil: :idea:
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Det är ganska stor skillnad mellan att bedömma en häst på en löpargång o en oljämn gyttjig el snöig grusväg, finliret försvinner helt på ett dåligt underlag. Longera? hur ofta finns det ett rimligt underlag för det, sen måste faktiskt hästen o ägaren vara vana vid longering o en lina finnas.
PL
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

:idea: Tack för tipset, jag tar med mig lina så behöver det inte falla på det i alla fall. Underlaget är inte det bästa men det är varken gyttjigt eller snöigt, däremot hårt och lite sluttande.
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

bättre underlag på klinik för att se hälitor och ojämnheter
plus att man kan röntga och dylk om det skulle vara ngt
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Har du hittat nåt, va blir det? Eller är det din som skall iväg?
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

jag vill oxå veta hur det gick..:bump: nyfiken..:D
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Förhoppningsvis blir det en haflinger-vallack, både riden och körd. En trevlig herre som det var lätt att tycka om, lite äldre men med många år kvar. Så nu hoppas vi att inget oväntat dyker upp vid besiktningen så att han kan bli vår. Köper honom tillsammans med en kompis, för min del är det försäkringspengarna för fölet som jag förlorade som jag vill använda till något positivt.
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

va hände med din häst, vad kostar en Klinikbesiktning
 
Sv: "Gårdsbesiktning" kontra klinikbesiktning

Vallacken gick ej igenom besiktning och vi har letat vidare, kanske hittat rätt nu. Vill inte säga mer innan allt är klart.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 227
Senast: lytesout95
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 606
Ekonomi & Juridik Hej Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola. Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring...
Svar
15
· Visningar
2 140
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp