Sv: Gärds

JAg antar att du tänker på Valla med tanke på vad du bor, Om du sett Vallas ** bana så kan du nog förvänta dig att det blir något liknande på den Int. * klassen dom skall ha med vissa korrigeringar.

olgaklara skrev:
Nä hon sa det till mig innan hon red ut. Jag var lite tveksam eftersom jag ville ha ett stort ihopp i vattnet innan SM, men iof tror jag inte att ruppan bryr sig speciellt.

Det blir kanske din tur att bada i år :angel: :D

Tack, jo, det var valla jag tänkte på. Såg den ** förra året.. Jag är inte hundra på kvalregeler till internationella så jag vet inte om jag får starta ändå..Gärds * kändes väldigt schysst, inte enkel men "rätt", däremot red jag Flyinge två veckor innan( ja ja jag kom inte så långt men..) och den kändes svårare. Kanske mest för att det var så trångt överallt..

2 st godkända CNC* vill förbundet "egentligen" ha för att få starta en Internationell * men eftersom tävlingen är i Sverige tror jag inte dom håller lika hårt på det faktiskt, du får skicka in en intresseanmälan och sedan är det bara att vänta och se om du får vara med.

Ja men då så!! Då är det ju inget att diskutera, det är bara att skicka in :)
Jaha då kanske vi ses där :p

olgaklara skrev:
Stor stock in och en liten avsatts på ca 2m bakom innan landning i vatten, två galoppsprång i vattnet en stock och tre/fyra upphopp, ett galoppsprån smalhinder

De flesta hästarna hasade på stocken och skrapade i bakbenen rejält just för att hinna landa på avsattsen innan vattnet.

de jag såg hoppade väldigt dåligt och därför valde jag, Anna H, Johan L och Victoria T att rida alternativet vilket tog en evighet och lite till.

Jag anser att det borde varit minst 3m efter stocken eller varför överhuvudtaget ha den där avsattsen??!!
Han som kom tvåa i ** tog en halvhalt före vattnet och hela vatten gick jätte bra och hästen var hel och fin i mål....

quigley skrev:
Han som kom tvåa i ** tog en halvhalt före vattnet och hela vatten gick jätte bra och hästen var hel och fin i mål....

Ja det lät ju enkelt, varför gjorde du inte det med Ruppan Olga ;)

olgaklara skrev:
Stor stock in och en liten avsatts på ca 2m bakom innan landning i vatten, två galoppsprång i vattnet en stock och tre/fyra upphopp, ett galoppsprån smalhinder

Jag anser att det borde varit minst 3m efter stocken eller varför överhuvudtaget ha den där avsattsen??!!

Hindret var svårt, och alternativväg fanns just av den anledningen. Kanske man ska tänka så här istället: - Varför red inte fler på alt. hindret? Ser man inte svårigheterna? Är man nonchig mot hästen?

Enligt annan närvarande "expertis" så visar det på bristande kompetens hos de ryttare som inte klarade göra förhållningen och hoppa lugnt in (som många klarade!). Det var heller inte särskilt många som gick banvisningen. Kanske det ska vara obligatoriskt? Så att man vet var alt.vägarna finns och att det blir mer dialog mellan ryttarna. Då hade ju t.ex Whiskeys ryttare m.fl. kunnat förklara för fler varför hon valde den vägen. :angel:

Idasagare skrev:
Hindret var svårt, och alternativväg fanns just av den anledningen. Kanske man ska tänka så här istället: - Varför red inte fler på alt. hindret? Ser man inte svårigheterna? Är man nonchig mot hästen?

Enligt annan närvarande "expertis" så visar det på bristande kompetens hos de ryttare som inte klarade göra förhållningen och hoppa lugnt in (som många klarade!). Det var heller inte särskilt många som gick banvisningen. Kanske det ska vara obligatoriskt? Så att man vet var alt.vägarna finns och att det blir mer dialog mellan ryttarna. Då hade ju t.ex Whiskeys ryttare m.fl. kunnat förklara för fler varför hon valde den vägen. :angel:

fast jag tyckte det iof inte var speciellt svårt, utan mer osjysst byggt.

De ekipage jag såg kom lungt och sansat in på stocken, men eftersom avsattsen var så kort gjorde det att de bromsade automatiskt genom att sätta ner bakbenen. Jag såg ca 4 st och min mor ca 5 st till och ingen av dessa hoppade utan att lägga i bakbenen. Jag ville INTE riskera skrapsår inför SM.

Bangången är bra om den inte ligger när man själv rider dvs. Kan ju säga att vi var uppe på torsdagen och tävlade och då var banan inte klar än. Och åka ca 12mil enkel för att gå banan gör jag inte iaf.

Och så borde de som rider den klassen vara så pass rutinerade att de klarar av att gå en bana själv. Att man i detta fallet missade att det fanns ett alternativ är ju mkt pga att det inte stod på banskissen och att det var en massa folk som tittade på pågående klass som satt på hindret. Trots att vi sa till att de skulle flytta sig så vi kunde se hindret gjorde de det inte, vilket gjorde att jag i detta fallet inte såg att skärmarna var kryssade.

Precis, det handlade inte så mycket om att hästarna kom in i för högt tempo (även om det var en hel del som gjorde det oxå.. :crazy: ), utan mer om att hästarna mitt i språnget fick syn på avsatsen och nerhoppet och helt enkelt "släppte ner" bakbenen för tidigt för att hinna med nästa del av hindret. Alltså kanske det inte var helt optimalt byggt.
Jag såg oxå flera ryttare som red in lugnt & fint, med språng som såg fina ut, men som ÄNDÅ skrapade sina ben. Just därför tycker man kanske att fler borde valt alternativet, men det var kanske inte så lätt att förutse hur hästen skulle reagera innan man gav sig ut om man inte hade sett några ekipage.

Jag tror att de olika expertiserna har rätt på sitt sätt. Rutinerade hästar och ryttare kan komma lugnt in mot en studs in i vatten, men med en yngre häst t ex kanske man behöver lite mer tryck, och då verkar det som om detta hindret var lite trångt, och hästarna reagerade med att glömma bakbenen. Det är väl tur att det ibland finns alternativ, och att man kan välja. Håller med om att det kanske borde finnas ett system där de mer rutinerade kan tipsa de som vill ha hjälp, men att det är svårt att alltid hinna med banvisningen. Det kan vi kanske jobba med inom fälttävlan, så att vi kan bli bättre

Trångt?? Det var endast 2m och det lär ju knappast klassas som "normal" studs för en stor häst och speciellt inte som 4 sista hindret. Dessutom så syntes inte avsatsen speciellt bra framför hindret eftersom stocken skymde. Det reagerade jag mot att det endast var 2m!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: shebeen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka