rubytoo

Trådstartare
Nu äntligen har Gärds varit och måste säga att banorna i år höll hög klass, även om vattenhindret i den ** inte var speciellt bra :(

Svårt att klara tiden igen och kanske skulle en liten funderar vara på sin plats när ingen klarar tiden!??

Sv: Gärds

Hur såg det vattnet ut då?? Angående tiden så har väl knappt någon klarat den någonsin i Gärds i dom högre klasserna?? Sen finns det ju en del banor där det inte ens går att klara tiden, svängigt och knixigt som Gärds brukar ha det.

Stor stock in och en liten avsatts på ca 2m bakom innan landning i vatten, två galoppsprång i vattnet en stock och tre/fyra upphopp, ett galoppsprån smalhinder

De flesta hästarna hasade på stocken och skrapade i bakbenen rejält just för att hinna landa på avsattsen innan vattnet.

de jag såg hoppade väldigt dåligt och därför valde jag, Anna H, Johan L och Victoria T att rida alternativet vilket tog en evighet och lite till.

Jag anser att det borde varit minst 3m efter stocken eller varför överhuvudtaget ha den där avsattsen??!!

Senast ändrad:

alltså menar du det "vanliga" vattenhindret som alltid varit där med nerhoppet med stock och så upp på banken osv?? eller menar du på vänsterkanten?

Man kommer liksom från speakertornet/framridningshållet och hoppar mot skogen igen.

Stocken är ny för i år och låg alltså 2m innan nedhoppet i vattnet. Man var tvungen att rida på i kort kort banhoppningsgalopp och jag litar liksom inte på att min hade gjort det.

Om vi säger såhär, vattnet i Öved, du vet ,) om man drar den stocken tillbaka 2 m från kanten så du hoppade den först för att typ studsa ner i vattnet fast på endast 2m

nämen usch, hur kan man ens bygga så :confused: ännu en till anledning för att slippa åka dit, dom där anledningarna börjar bli väl många nu :crazy:

Fast annars var banan super i år, en hel drös med smalhinder och en riktigt stor grav som näst sista hidret.

Dessutom så hade de nog tullat en hel del på höjden i banhoppningen, för svårare ** hoppning har jag inte sett. Kan ju säga att jag red 130 helgén innan och den var liten jämförelse med denna. Jag rev sista hidret, så det var det första ner på två år i fälttävlan för ruppan (kan ju säga att hon var rätt så laddad)

ruppan?? du menar väl fettot :devil: Jag tror du får vänja dig vid att dom kommer tulla rejält på hinderhöjderna framöver, det verkar vara en ny trend i år ;)

olgaklara skrev:
De flesta hästarna hasade på stocken och skrapade i bakbenen rejält just för att hinna landa på avsattsen innan vattnet.

de jag såg hoppade väldigt dåligt och därför valde jag, Anna H, Johan L och Victoria T att rida alternativet vilket tog en evighet och lite till.

Det var fler som valde alternativvägen.. som tur var!
De första tre red alldeles för fort och skrapade i rejält sen kom det ett antal som red riktigt bra bl.a tyskan Kaack. Hon fick till bra språng på alla sina hästar. Dock var det fler ryttare som red för fort efter det men det var faktiskt fler som red bra på det än som skrapade i. Många underskattade förmodligen sin förmåga att göra förhållning i nerförbacken. Jag tycker dock att det är märkligt att inte fler red alternativvägen.

olgaklara skrev:
Fast annars var banan super i år, en hel drös med smalhinder och en riktigt stor grav som näst sista hidret.

Dessutom så hade de nog tullat en hel del på höjden i banhoppningen, för svårare ** hoppning har jag inte sett. Kan ju säga att jag red 130 helgén innan och den var liten jämförelse med denna. Jag rev sista hidret, så det var det första ner på två år i fälttävlan för ruppan (kan ju säga att hon var rätt så laddad)

Nja.. "tullat på höjden" vet jag inte men det var maxade enl TR. De var inte högre än de skulle. Banbyggaren menade att det var ofta som man var snäll och han brukade vara snäll eftersom det brukar vara första tävlingen men så var det inte i år. :angel:

Ja jag red ju så pass att jag inte hann se mer än just de i början och jag ville inte riskera henne.

Jag vet inte om alla visste om alternativet, jag fick reda på det precis när jag skulle ta ut min häst och göra iordning henne. Jag gick ju banan när det pågick tävling så jag tror att de som satt på stocken skymde skärmarna. För jag blev helt frågande när Anna sa till mamma att jag nog skulle fundera på den långa vägen i vattnet.

Jag lubbade ner som blixten och tittade på alternativet och valde det då istället för att riskera

Idasagare skrev:
Nja.. "tullat på höjden" vet jag inte men det var maxade enl TR. De var inte högre än de skulle. Banbyggaren menade att det var ofta som man var snäll och han brukade vara snäll eftersom det brukar vara första tävlingen men så var det inte i år. :angel:

Men muren var nog i högsta laget den gick till axeln på mig och det är där som 130 klasserna brukar ligga. :crazy:

Sedan så var nog den rätt maxad och även Janne blinkade lite till mig och sa att det var på gränsen och lite till ;)

Ja, det var en del som hoppade det hindret väl, men som ändå skrapade upp bakbenen på det. Det var ju inget roligt hinder direkt. Jag tycker det var rätt bra att banhoppningen var rejäl.

Anna tipsade en hel del folk om att rida alternativet om de inte ville ha bakbenen skrapade...tror hon var bland de första att rida alternativet, speakern lät nästan lite förvånad när Anna red. Skäcken åker till Tyskland i helgen, så det hade ju inte varit någon höjdare med såriga bakben.. :crazy:

Nä hon sa det till mig innan hon red ut. Jag var lite tveksam eftersom jag ville ha ett stort ihopp i vattnet innan SM, men iof tror jag inte att ruppan bryr sig speciellt.

Ni som verkar vara lite mer rutinerade.. Vet inte om någon av er red den enstjärniga eller såg den banan, men jag undrar lite hur pass "svår" den är om man jämför med andra? Har bara ridit några stycken själv.. Är det stor skillnad på nationell och internationell ensjärning( i sverige). Mer teknisk, mer maxad?

Skillnaden mellan dom Internationella * tävlingarna i Sverige och dom Nationella är ju att dom Int.* klasserna brukar gå på dom Nationella ** banorna med vissa korrigeringar.

Lite mer större rejälare hinder och längre banor, lite mer tekniska kombinationer än på dom vanliga nationella * banorna, Gärds är ju en av dom "rättare" * banorna som håller lite mer Int. klass än vad dom övriga nationella * banorna gör.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: shebeen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka