Gärds lättbana?

Narcissa

Trådstartare
Hur ser den ut? Jag funderar på att debutera en av mina hästar i lätt klass där. Hur brukar vattnet se ut? Är det maxat och en massa gravar?:crazy:

Sv: Gärds lättbana?

Narcissa skrev:
Hur ser den ut? Jag funderar på att debutera en av mina hästar i lätt klass där. Hur brukar vattnet se ut? Är det maxat och en massa gravar?:crazy:

Nu är det ju en ny banbyggare iår. Han ändrar lite vraje gång men...

vattnet brukar vara antingen ett nerhopp och sedan möjligen en stock ut eller stock i. Inte svårt om hästen accepterar vattnet " i hålan". (Vattnet ligger i en håla)
Där är en trakhener som ibland är ren grav. Inte speciell djup men just nu har den vatten i sig.
Där finns lite bilder på hemsidan. (anläggningen, terräng, titta här)
Långt ifrån alla hinder och bilder från allt från deb till ***.

Jag hoppar på denna tråd och undrar hur Gärds CNC* bana är för där hade jag tänkt att debutera!

>emelie< skrev:
Jag hoppar på denna tråd och undrar hur Gärds CNC* bana är för där hade jag tänkt att debutera!

Nu är jag ju partisk (fd hemmabanan) så vi upplever den som rel lätt. Inget kuperat. Förhoppningsvis bygger banbyggaren in lite mer galoppsträckor...
Finns några linjer som måste ridas men det är ju så det ska vara. :idea:

Går det enligt planerna så hoppar vi över denna "hemma"tävling (2 mil hemifrån) och rider Öveds och Aalborg. :crazy:

Jag hade nog inte debuterat lätt där om jag var du faktiskt. Nu har ju jag visserligen inte sett banan där på länge men för en häst som inte är helt jättesäker på gravar och vatten så hade iallafall jag inte ridit den första lättklassen just där. Träna mer och vänta till nästa år istället just för att Gärds oxå är sista tävlingen och då är det dumt för självförtroendet att avsluta med att inte komma runt.

>emelie< skrev:

Säger samma sak till dig, men det beror ju som sagt på vad man har för häst, är den klockren och säker på alla typhinder är det ju en sak, är den inte det så strunta i det och rid lätt klass istället.

Mitt tips är att aldrig debutera på sista tävlingen för året ifall det går åt helvete, då bör det finnas iallafall en klass lägre kvar på året att rida för att reparera annars är det just det man minns när man börjar nästa år igen.

För det ligger väl ingen annan efter?? Vinslöv visserligen men det vet man ju aldrig om den blir av:crazy:

fio skrev:
För det ligger väl ingen annan efter?? Vinslöv visserligen men det vet man ju aldrig om den blir av:crazy:

*KL* Mantorp finns ju visserligen också, 30sept-1okt.. Hoppas iaf den blir av, eftersom att även Borås nu i helgen är inställd! :cry:

när jag tävlade fälttävlan för ca 100 år sen :angel: så var Gärds min favoritbana.

Lagomt mycket vattten, inte jättekuperad och bra hinder.
Perfekt första bana :banana:

Jag har beslutat mig för att inte rida i Gärds. Har ju Vinslöv kvar om den nu blir av så det får räcka. Har ni något tips på en bra lättklass-bana?

Inte Vinslöv iaf, den är på gränsen till *ig. Skurups är inte så avancerad om du hade tänkt nästa år.
Annars brukar jag ofta höra att folk rekomenderar Gärds att debutera på, både lätt och *. Men som sagt ska de nog vara rätt säkra på typhinder och så.

Narcissa skrev:
Jag har beslutat mig för att inte rida i Gärds. Har ju Vinslöv kvar om den nu blir av så det får räcka. Har ni något tips på en bra lättklass-bana?

Nä träna mer på typhindren så att det inte spelar någon större roll om det blir en svårare lätt till gränsen mot * eller en lätt lätt :D

Ibland kan man bli överraskad att dom banor som anses lätta helt plötsligt har fått sig ett lyft och då står man där med skägget i brevlådan :p

Nyrelski skrev:
Inte Vinslöv iaf, den är på gränsen till *ig. Skurups är inte så avancerad om du hade tänkt nästa år.
Annars brukar jag ofta höra att folk rekomenderar Gärds att debutera på, både lätt och *. Men som sagt ska de nog vara rätt säkra på typhinder och så.

Jag anser inte banan i Vinslöv vara på gränsen till *. :crazy: Banan är väldigt flack, där finns två linjer och några enstaka typhinder. Banbyggaren följer hinderhöjden väldigt noga och även instruktionerna på hur en bana ska byggas. Visst vet jag att man vill ha den lätta utan linjen för unghästarna så att de lättare ska kvala men vad fick de i Öveds?
Vinslöv brukar också tillåta träning fram till dagarna innan tävling. :idea:

Skurup hade i år en linje som var klurigare annars tycker jag att den är för enkel. Den är alldeles för lik deb.

Det är väl så att nivån beror på andra klassen dvs är där 90 och 100 så är 100 enklare än om det är 100 och *.

Jag tycker att Vinslövs är på gränsen till *, säger inte att det är något fel med det.
Men det brukar man höra från ryttare som har ridit betydligt mer än * att Vinslövs lätt-bana är av den svårare typen. Så det kan vara bra att åka dit och hoppa någon gång innan om man ska debutera där.

Nyrelski skrev:
Jag tycker att Vinslövs är på gränsen till *, säger inte att det är något fel med det.
Men det brukar man höra från ryttare som har ridit betydligt mer än * att Vinslövs lätt-bana är av den svårare typen. Så det kan vara bra att åka dit och hoppa någon gång innan om man ska debutera där.

Blir onekligen lite nyfiken... resonemanget brukar vara att det är debutantryttarna som tycker så :angel:

Säger emot ang att den är på gränsen eftersom det har betdelse vid val av träning. Tog upp det med banbyggaren idag och han undrade vad och vem?

Jag håller med dig om att den inte är mot det *-iga hållet. Tycker att den håller en helt normal standard.

Nu hoppar han ju allt verkar det som. Bara styra och hålla om. Skurups bana passade inte alls min häst. Ev debuterar jag i Dagstorp eller Gärds till påsk.

Knapplån...
Vem ska till Vinslöv den 1 oktober då?

Jag ska gå lättklassen där med för att vara beredd tills nästa år. :-)

Vaddå där med?? Du har väl inte ens ridit lätt klass än, eller har jag inte hängt med :confused:

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
538
Senast: CaisaCax
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 038
Senast: shebeen
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar