dee79

Trådstartare
Jag har fönster som behöver piffas upp med gardiner. Jag hade tänkt mig vanliga kappor, men började fundera när jag stod och skulle köpa tyg. Fönstret är 120 cm totalt.

Räcker det verkligen då med ett tyg som är 150 cm brett? Har inte hittat bredare, men tänkte att det kanske blir i kortaste laget? Vad gör jag annars?

Sv: Gardiner

Det beror på hur mycket rynkor du vill ha. Sydde själv en gardin till ett fönster på 220 för ett tag sedan av ett tyg som var 290. Det blev på gränsen till för mycket rynkor. Beroende på hur tyget, fönstret och rummet i övrigt ser ut kan det vara snyggt med en gardin som knappt är rynkad alls. Annars får du väl skarva tyget mitt på.

Om inte tyget är mönstrat åt ett särskilt håll kan du väl ta en bit på längden istället för bredden?

Precis. Jag har en kappa i köksfönstret som är 2.20 brett. Vet inte hur lång gardinen är men 2.70 minst.

Då (med min kassa huvudräkning) innebär det ju att 150 skulle kunna funka :laugh:

Den tanken slog mig, men de tyger jag fastnat för har tyvärr varit mönstrade åt "fel" håll

Gör en slät kappa! :idea: Jag tycker att släta kappor oftast är snyggare än rynkade, och då räcker ju de 150 cm gott och väl! :) (Beror ju såklart på vad du har för stil hemma, jag gillar inte ryschpysch överhuvudtaget så här har det inte funnits några rynkade kappor sedan mitten på 90-talet nångång...)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat