Sv: Gardasil, FARLIGT!?
Jag var helt inne på att vaccinera min snart 17 åriga dotter men har ändrat mej.
Jag har läst en massa undersökningar och rapporter (jag googlade fram dem så jag kan tyvärr inte hänvisa med direkt länkar, det var dessutom ett tag sedan jag läste dem) och efter att ha läst dem och det faktum att vaccinet bara är verksamt i fyra år, man får alltså vaccinera om vart fjärde år enligt de rapporterna, så ändrade jag mej.
Min dotter är för tidigt född hon hade lindrigt hjärtfel som växte bort och har migrän, hon har också haft oförklarliga svimningar och är alltså något känsligare än snittet vilket sammantaget gjorde att jag inte vill utsätta henne för det här.
Jag har själv haft cellförändringar som 21 åring och blev glad när vaccinet kom eftersom det kändes som om det fanns något jag kunde göra för att förhindra att min dotter får gå igenom det helvete jag hade då.
När jag läste rapporterna slogs jag av hur lite vaccinet ändå skyddar, det var inte många procent som skiljde i vissa fall om man hade tagit vaccinet eller inte.
Jag trodde när vaccinet kom att det skulle fungera som andra vaccin, dvs. hindra sjukdomen helt eller göra den lindrigare men i dessa rapporter var det många som ändå hade fått sjukdomen
Givetvis blir man rädd när man läser om dödliga biverkningar
och frågan är ju hur säkert vaccinet egentligen är? och är det pga vaccinet eller hade det hänt ändå?
Det har ju inte funnits så länge och vad händer om man inte vaccinerar om?
Vad händer om man ändå får sjukdomen? Blir den som den skulle varit utan vaccinet? eller lindrigare eller värre?
Jag känner att med den informationen jag har läst mej till så kommer jag inte att vilja ge min dotter det här vaccinet, hon själv har också läst på och har bildat sig samma uppfattning som jag, att det här vill hon inte utsätta sig för.