Gård, ska jag flytta dit?

P

provider

Hej! Min morfar äger en gård med 30 hektar mark, torp (enkelt, men med rinnande vatten och avlopp) och dessutom så byggde han ett stall med två uteboxar i somras, inkl sadelkammare och loft.
Frågan är vad han har for avsikter eftersom ingen annan i släkten har intresse av en sådan gård forutom jag som tävlar med mina hopphästar. Vad tror ni? Han är ganska konservativ och gården har tillhort släkten i 250 år så jag skulle inte tro att han gor det utav forsäljningsskäl.

Jag bor fn. i Oslo men har planer på att flytta hem igen och borja plugga. Då skulle det ju vara ideelt att stalla upp mina hästar där.
Det enda negetiva är att gården ligger mitt i odemarken med 4 km till närmaste granne och att det varit inbrott där 10 ggr det senaste året.

- Vågar jag flytta dit ensam?
- Om inte, vågar jag ha mina tävlingshästar uppstallade där, utan att bo där? (Värde ca 200.000kr st)

Sen.. så vill jag ju HELST ha riktigt stall, inte uteboxar dvs. Ska man fråga morfar om han är intresserad utav att bygga ett stall med 10 boxar på marken, dvs til uthyrningssyfte, och for att inte bli så ensam där :)
Jag har inte råd att kopa gården, men kan ev ta av mina sparpengar till stallbyggnad.
Det kommer ju ge en värdeokning till hans fordel också.
Vi har en ganska gnällig släkt och jag vill inte hamna i dålig sits med for mycket uppmärksamhet från honom.

Vad skulle ni gjort?¨
Markerna är helt underbara! Eget sandtag och åkrar så långt ogat kan nå:)

Sv: Gård, ska jag flytta dit?

Klart man skulle flytta om allt finns som man anser sig behöva! Uteboxar är ju det bästa du kan ha så strunta i riktigt stall och bygg dig ist en "skötbod" där du kan ha dina saker och ha lite värme och plats för att fixa iordning hästarna/sko/spola? osv. Hade du två hästar? Hur reagerar dem om du rider iväg med den ena? Träna/tävlar du? Isf så kan dt ju vara bra om det finns träningsmöjligheter etc. Tänk på allt sånt och fundera riktigt noga så du inte är mörkrädd eller har lätt att känna dig ensam.. Det kan bli rätt ensligt att bo så. Har själv gjort det och klarade 2 år, sedan vart det för issolerat och det är trist när man bor så att ej bilburna komisar har svårt att hälsa på!

Tycker det verkar som gjort för dig,kanske din morfar tänkt på just dig.Tycker att du kan prata med honom,hör vad han tycker o om han kan hjälpa dig.Det kunde ju va skönt med lite fler boxar som du kunde hyra ut så är du inte ensam där.
Känn efter i hjärtegropen vad du vill o satsa på det,annars kanske du ångrar dig.
Om din morfar är gammal o lite skröpplig,tänk då på att han kanske försvinner innan du hunnit prata med honom om detta,han kanske vill hjälpa dig jättemycket."Go for it"

mvhR

Jag hade flyttat dit om allt annat är till belåtenhet (marker, möjlighet att bygga ut osv) Man kan ju alltid ordna med larm etc om du nu är orolig för inbrott ;) Tycker det låter som din morfar tänkt på dig och det är ju jättesnällt av honom :)
Nu vet jag inte hur det är i dina trakter men här är det näst intill omöjligt att hitta en vettig gård till hyfsat pris så hade jag fått den möjligheten så hade jag flyttat in igår :D

Om du ställer dig frågan: Varför byggde han ett stall om han inte menar att det ska stå hästar där?
Det är MKT möjligt han har tänkt på dig!!
Anledningen till att det varit inbrott där kan väl va att det är öde och obebott. Eller för det bor ingen där nu va?
Tror inte det är så "svårt" att bygga riktigt stall.
Om du ska ha inhyrningar får du ju bara tänka på att det kanske kan va svårt att få dit folk om det inte ligger så centralt. Folk måste antagligen ha bil och körkort för att kunna ha häst där?
Men det är ju en väldigt god idé, du kan ju på så sätt slippa en del fodringar och har någon som sköter stallet om du behöver åka iväg.

Jag skulle oxå flytta dit direkt :D

Jag kan flytta dit!!
Skämt åsido - jag skulle inte ha hästarna där utan att bo där själv. Med tanke på att det varit inbrott så är det bra att tvåbenta finns där...

Och: :banana: :banana: :banana: putt putt putt

Skaffa dig en vakthund och flytta på momangen!

jag hade bett honom bygga en bod eller liknande att ha alla saker, samt att kunna torka täcken osv. Klarar dina hästar av att stå ensamma lite då och då, ser jag inga problem med att flytta, men förstår också att du vill ha inhyrningar, kanske blir ensamt efter ett tag?

Passar det dig så flytta dit! Vad gäller inbrotten så är det säkert bara för att det står tomt. Inte så attraktivt om det blir mer liv och rörelse på gården samt börjar lysa upp i och kring huset. Skaffa dig en stor hund! Kolla även upp hur det är där vintertid så att det blir plogat och så. Jobbigt om man bor långt från bebyggelse med alla bekvämligheter om man tex ska dra hästarna till ridhus regelbundet.
Och som någon skrev: Glöm inte bort att din morfar kan gå bort plötsligt även om han är frisk nu. Det är hemskt att inte ha hunnit säga allt man velat innan......

Arligt talat sa skulle jag aldrig flytta dit sjalv...kanske inte sa uppmuntrande for dej, men jag ar arlig. :devil:
Att bo 4 km fran narmsta granne och du ar ute och rider dina hastar sjalv??!! Vad hander om du ramlar av och bryter benet?? Kanske mobiltelefonen gick sonder nar du ramlade av, sa du inte kan ringa till nagon!!? :crazy:
Jag hade endast flyttat dit om det bott nagon i huset tillsammans med mej. For om det varit inbrott i huset 10 ganger det senaste aret, sa maste inbrottstjuvarna forst komma dit for att se att det bor nagon i huset numera...och vill man verkligen ha sadana overraskningar nar man sitter i pyjamas i TV-soffan. Inte ens den ilsknaste av dobermannar hade trostat mej i en sadan situation.

Vi bor pa landet, och det ar backsvart har pa natten!! Det finns ingen gatubelysning, inga andra manniskor som gar omkring (om det gor det ar det nagonting skumt), sa man far absolut inte vara morkradd, eller lite osaker nar man sover ensam. :smirk:

Skaffa ett hagelgevar, en sambo och flytta dit...jag tror inte att en stor hund hjalper. Har inbrottstjuven/valdtaktsmannen ett skjutvapen, ar det latt att fa hunden att tystna.
Hastarna skulle jag inte oroa mej for, du kan ju alltid skaffa las pa dorrarna/grindar. Daremot ar sadlar och annan utrustning nagonting du bor lasa in och larma.

Om din morfar hade tankt sej att du skulle flytta dit, sa testa att bo dar en vecka sjalv. :idea: Om du pallar en vecka, sjalv med hastarna, sa klarar du sakerligen flera ar. Dock skulle jag aldrig gora det. :angel:

enda tvivlet jag har är att du bor så ödsligt. Men det går vell att lösa om gården är stor kannske du kan ha en/två innerboende som också har hästar och som är intresserade av att "driva själv"

Det beror ju på vad det finns för träningsmöjligheter för hästarna.
Jag har ALDRIG ställt dit mina hästar och inte bott där själv när det är 4 km till närmsta människa.
Däremot hade jag kunnat tänka mig att bo där om det byggdes ett riktigt stall så du fick dit inackorderingar + att jag hade införskaffat en vakthund.
Sedan skadar det ju inte med åtminstonde en ridbana.

Av säkerhetsskäl skulle jag aldrig bosätta mig i ödemarken med 4 km till närmaste granne. Något annat att fundera över, finns det täckning för mobiltelefon just där? Kommer du att klara av snöröjning, eller vem skall göra det?
Jag har 500 m till närmaste granne, och för mig är det lagom.
Hjälp inte alltför långt borta om det skulle hända något.
Som någon annan skrev, på landet är det verkligen svart på natten, men detta beckmörker bekommer mig inte, jag som annars inte tycker om mörker. Himlen är vacker med alla stjärnorna, och med en bra pannlampa kan man traska omkring i skogen.

Senast ändrad:

Jag skulle INTE våga flytta dit ensam. Och ABSLOUT inte ha mina tävlingshästar där om jag inte bor där!
den saken är klar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka