Gård-Inhyrd?

M

mjauen

Hur tycker ni att det är att ha egen gård? Jag funderar på att skaffa en nu men vet inte hur det kommer att bli.
Tycker ni det är bättre/sämre att bo på gård än att vara inhyrd?
Tar det längre tid att fixa allt i stallet än att vara inhyrd, tycker inte ni som bor på gård att det blir ensamt och läskigt med tanke på mörkret? Är liksom själv mörkrädd:p

Tacksam för svar!

Sv: Gård-Inhyrd?

Hejsan.
Vi har egen gård sedan två år tillbaka, jag bor alltså hos mina föräldrar så jag är inte ensam. (som tur är, är också mörkrädd:p)
Jag tycker att det är jätteskönt att ha hästarna hemma. Det blir lite mera jobb men det gör mej inte ett dugg, jag tycker om att pyssla ute i stallet!

Mina föräldrar sköter morgonutsläppet då jag jobbar kväll och sover länge. Sen går jag upp vid 10, mockar, fixar kvällsfoder, fodrar hästarna och rider. Sen åker jag till jobbet vid 14, är hemma vid 21 och så har mina föräldrar ridit sin hästar samt gett middagshö. Vi hjälps åt att ta in hästarna vid 22.

Just nu har vi inte någon inhyrd men vi är påväg att hyra ut sista boxplatsen. Till en början var det jätteskönt med helt eget stall men efter ett tag började jag sakna någon att rida tillsammans med. Det är mycket ansvar med egen gård.

Oj vad långt och svamligt det blev :o

Jag har både haft hästen hemma och varit upstallad med full servic, och båda ha sina fördelar. men personligen trivs jag bäst med att ha hästenhemma. Längre tid tar det ju och mer pass är det men jag tycker ändå det är skönare för man slipper ge sig i väg när man vill ta han om hästen. och så har man full kontroll.

Tycker det är bättre att ha hemma. Förutsatt att man har nagon som kan hjälpa till ibland sa att man kan aka bort.

Larm och hund är ett maste för att rada bot pa mörkrädslan :D

När jag var yngre och bodde hemma hos föräldrarna hade jag hästarna i ett litet kollektiv stall 100 meter fran föräldrarnas villa. Under sadana förutsättningar är det lika bra att vara inhyrd, nu tycker jag det är sa skönt att inte behöva sätta mig i bilen för att komma ut till stallet.

Tycker det är bättre att ha hemma. Förutsatt att man har nagon som kan hjälpa till ibland sa att man kan aka bort.

Larm och hund är ett maste för att rada bot pa mörkrädslan :D

När jag var yngre och bodde hemma hos föräldrarna hade jag hästarna i ett litet kollektiv stall 100 meter fran föräldrarnas villa. Under sadana förutsättningar är det lika bra att vara inhyrd, nu tycker jag det är sa skönt att inte behöva sätta mig i bilen för att komma ut till stallet.
Hund skaffar vi nog inte men man kan ju hoppas att katterna skrämmer iväg odjuren:p

Jag har heller ingen hund (än) men väl tre katter, om de gaddar ihop sig kan de ju lätt klösa ögonen ur en ev inkräktare :D.

Fördelen med att ha egen gård är att det inte är så mycket folk... nackdelen med att ha egen gård är också att det inte är så mycket folk :D.

På egen gård slipper man snipiga gnällkärringar ( om man inte har inackorderingar, då har man dom hemma hos sig istället :eek:).... MEN man blir ju också "befriad" från alla trevliga människor också så det kan ju kännas lite ensamt.

På egen gård blir det ju mycket mera jobb, som inhyrd behöver man ju oftast inte bry sig om snöröjning eller vad man ska göra av gammalt mögligt foder från föregående år eller vem som ska tömma dyngstacken eller vem som ska laga taket eller...

På egen gård kan man bestämma själv hur dags hästarna ska gå in eller var man ska hänga sadeln och ställa skåpet förståss.

Bägge varianterna har sina fördelar och sina nackdelar men på det hela taget föredrar jag egen gård, fast jag är ju inte mörkrädd då förstås utan ser mörkret som en vän... var förresten inte rädd för mörkret utan var istället rädd för den som jagar i mörkret :D

Jag tänkte det där med fodringarna att det blir mycket jobb men kan man inte köpa foderautomater som man kan andvända på morgon och kvällsfodringen så det bara är i princip att gå ut och ta in/ta ut dom i hagarna, då blir det nästan som att vara inhyrd, vad tycker ni om det?:d

Vet ni några bra foderautomater både till hö och krafft? Vore även bra om ni vet vad de kostar:)

Tar det längre eller kortare tid att ha eget stall om man bara tänker på själva häst-skötseln?

Tar det längre eller kortare tid att ha eget stall om man bara tänker på själva häst-skötseln?

Man får automatiskt mindre tid till hästskötseln när man har gård eftersom man har både hästar och gård att sköta. Står man inhyrd så finns alltid den där människan (kallas visst ägare av gården) som går och lagar staket, tinar frusna rör, skottar snö, transporterar hö och halm...

Man kan ju alltid gå upp tidigare på morgonen och gå och lägga sig senare på kvällen så räcker dagen längre!

Jag tycker att det är jättemysigt att ha hästarna hemma! Tyvärr blir det ju mindre tid till ridning eftersom man har en hel gård att sköta också, med renovering, snöskottning, bygga hagar, hämta hö, underhålla ridbanan osv osv. Jag ser fram emot när vi blivit klara med de stora renoveringsprojekten, och har tid att träna hästar istället...

Ensamt blir det inte om man har sambo och en massa djur. Visst är jag mörkrädd, men jag tycker att man vänjer sig ganska bra. Sätt upp lite lampor ute!

Den totala tiden i och omkring stallet blir längre. Men det blir samtidigt du som bestämmer när,hur och var saker och ting ska göras.

Vi tycker att det är skönt att kunna sprida ut stalltiden över dagen.Det är jätteskönt att allt inte måste vara klart direkt första gången man är i stallet som det blur när man åker till stallet.

Tänk bara när man tävlat.............vad skönt att bara kunna fixa hästarna och sen gå in och äta,duscha eller vila en stund.Sen gå ut tillbaka och ta hand om grejerna och transporten.

Eller att gå upp tidigare en dag och fixa hela stallet klart på morgonen innan jobbet.Vilken frihet!

Här runt i kring finns mycket hästar,så det finns alltid någon att rida med om man vill så jag har inte upplevt att vi är ensamma.

Vi har valt att inte ha inackorderingar,även om vi får frågan några gånger per år.Vi vill inte ha det ansvaret det innebär att inhysningar.

Egen gård är mycket bättre och mörkrädd är jag ochså men jag har hundar och katter som följer mig till stallet :angel: det är mera jobb du måste alltid ordna med någon om du ska bort. Men det uppväger att det är vi som bestämmer, jag har alltid koll på hästarna och du kan koka potatis på spisen medan du mockar :)

Jag tänkte det där med fodringarna att det blir mycket jobb men kan man inte köpa foderautomater som man kan andvända på morgon och kvällsfodringen så det bara är i princip att gå ut och ta in/ta ut dom i hagarna, då blir det nästan som att vara inhyrd, vad tycker ni om det?:d

Vet ni några bra foderautomater både till hö och krafft? Vore även bra om ni vet vad de kostar:)

Vi har fri tillgång hö på dagen och de får kraften när de kommer in på kvällen.

Vi fodrar morgonhöt i hagen och ger inte mer kraftfoder än att man kan ge det när hästarna tas in, detta systemet sparar massor med tid på morgnarna när man ändå går i sömnen :).

Man kan ju förvisso sätta in automater men dessa är skitaktigt dyra, en onödig utgift som man kan klara sig utan... har man gård så är det väldigt mycket att lägga pengar på, så då får man prioritera.

Min sambo ville flytta till gård, själv var jag lite skeptisk och trodde det skulle bli för mycket jobb.
Nu har vi bott på egen gård i 4 år och jag kan inte tänka mig något annat. Man får ut så otroligt mycket mer av att ha hästarna hemma och kunna umgås med dem när man vill och sköta dem så som man själv vill.
Vi har löst lunchfodringen med automatisk utfodring, inte alls dyrt tycker jag, våran kostade 3000 och då är det en lite mer avancerad variant.

kl
När man har hästarna/hästen hemma tycker jag att man far ett helt annat förhallande till dem..Man tar ju hand om den mer, fordringar och isläpp etc. Tillskillnad fran ett tex fullservice stall där man bara kommer ut och rider, och kanske inte är i stallet varje dag.

Jag börjar snart ha haft häst uppstallad på alla möjliga vis, hemma, fullservice, kollektivt, lösdrift etc. I den livssituation jag befinner mig nu med småbarn och husrenoveringar så passar lösdrift (inhyrd) mig bäst. Det var trevligt att ha häst hemma men otroligt mycket tid gick åt till att jaga foder etc. Man var dessutom ensam med staketbyggen etc och blev väldigt låst ifråga om utsläpp och fodringar. Kollektivt skötsel av stall har jag fått nog av, för mycket tid gick åt att sköta andras hästar och man kunde inte lita på att det alltid blev bra gjort. Lösdrift eller fullservice alternativt fullservice utan mockning på ett stall nära en själv passar mig bäst.

Vi kan se det så här.
Mina har en fri tillgång i hagen så det ligger ju alltid mat ute i foderhäcken, fyller på ca, 1 gång i veckan. Så på morgonen släpper jag bara ut dem och det tar ca 10 min och då rastar jag ju jyckarna samtidigt. Sen att mocka och blanda mat osv har jag gjort även när jag varit inakorderad. Sen att ta in dem tar ju inte heller mer än 5 min. Kvällsfodrar gör jag när jag släpper ut hundrana sissta rundan det tar ju inte många min det heller.

Samanlagd abosulut nödvändigaste tid i stallet exlusive ridning är ca 1 timme. (även om just jag tillbringar rätt mycket mer än så)

När jag hade hästen inakorderad så var jag ju tvungen att promenera med mina hundar ändå nu kombinerar jag ju det med fodringen. Sen har vi ju restiderna tillochfrån stallet, Och bara på restiderna så tjänar jag in tid på att ha egen gård/stall.

Sen behöver man ju inte ha 10 hästar inakorderade bara för att man har egengård för har man det så ökar man ju arbetsbördan rätt mycket. Jag har två och det märks knappt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama