Vimsan

Trådstartare
Såg en annons i den lokala tidningen på vita shäfervalpar.
Det var ett års garanti på dessa valpar. Vad innebär den garantin?
*inget kiss på golvet
*inga sönderbitna skor
*lydig från första dan
*osv.... :o :D :rofl:

Nä, men allvarligt... vad har man garanti på?

Sv: Garanti

Som uppfödare Kan man INTE lämna garanti för någonting... Skulle tro att det dom menar är att du har rätt att lämna tillbaka valpen inom ett år om det är/blir några fel på den..

Vilket inte är helt enligt reglerna eftersom det i reglerna för hunduppfödare står att från och med 1 april 2005 ändras §23 i konsumentköplagen. Detta innebär att reklamationsfristen förlängs med ett år, dvs från nuvarande två år till tre år. Konsumenten kan alltså reklamera en vara (i detta fall en valp) i upp till tre år från köptillfället....

Kan man kräva att köpet går tillbaka alltså?

Under vilka omständigheter?
Tex om min hund visar sig ha allvarliga problem med mentaliteten - har jag rätt att få tillbaka pengarna också?
(inte mig det handlar om, bara nyfiken ;) )

Om den har ett dolt fel antar jag det handlar om. Ex. underbett.

Mentalitet är ju svårt att bevisa att det är uppfödaren som gjort fel eftersom det kan påverkas av uppväxten och de flesta idioter klan fördärva en bra hund...

//E

En förutsättning för att köparen ska kunna få kompensation för ett fel är att köparen reklamerar varan. Reklamationen innebär att köparen meddelar säljaren att köparen inte godkänner varan och anger på vilket sätt varan enligt köparen är felaktig. Reklamationen skall ske inom skälig tid efter det att köparen märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter att det att köparen märkt/borde märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Reklamation skall göras inom tre år efter leverans.

Sedan kan man ju också om rutan JA är i kryssad för återköp av hunden, kräva ett återköp, då är återbetalningen som följer:

Inom 14 dagar = 80% av köpeskillingen
Efter 2 v inom 3 mån = 60% av köpeskillingen
Efter 3 mån. inom 12 mån = 40% av köpeskillingen
mellan 12 - 24 mån = 10% av köpeskillingen
Efter 2 år = 0% av köpeskillingen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 261
Senast: regina11
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 236
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar