Går tillbaka i utvecklingen...

K

Klaartje

Jag har ett femårigt friesersto som jag för närvarande har stora problem med att kunna rida ut ensam med. Jag har ytterligare en häst så förut har min sambo och jag ridit ut tillsammans, men eftersom jag nyligen har blivit mamma så måste han passa skruttan medan jag rider.
Jag hade lite problem precis i början när jag skulle rida ut själv, men med lite övertalning så gick det bättre och bättre.
Men nu är hon helt hopplös, hon backar, försöker slänga av mig, skenar, stegrar sig osv. Det har gått så långt att jag tvingats hoppa av för att inte skada mig och leda henne. Så fort jag sitter upp så börjar samma visa igen. Tack gode gud för att hon står still när jag sitter upp..
Vad ska jag göra, ridturen som ska fungera som avkoppling har blivit rena skräckupplevelsen med livet som insats.

Sv: Går tillbaka i utvecklingen...

Hmm.. så du har inte ridit ut ensam med henne förut?
Hur funkar det om du går ut och promenerar med henne ett tag först? Om hon aldrig ridits ensam så behöver hon ju vänja sig vid detta. Du skulle kunna ta ut henneoch gå och placera henne lite framför dig då och då, så hon i lugn och ro får vänja sig att gå först.

Det har gått bra att rida ut lite längre för varje gång i ca en månad, sen fick hon för sig att försöka kasta av mig och skena hem. Detta på en väg som det gått bäst på förut. Det känns som om hon helt enkelt tycker det är skönare att gå hemma i hagen i skrota. Till saken hör att hon är ganska stor och kraftig medan jag väger lätt med mina 55kg..

Aha, kanske var det så att hon kom på att testa den där gången, lyckades hon då springa hem som hon ville?
I så fall är det ju lite jobbigt eftersom hon då kommit på ett sätt att slippa, och hon kommer försöka ännu mer gången efter...

Kan det hända att du trott att det gått bättre och bättre under den här månaden, medan hästen egentligen var väldigt nervös? (jag bara spånar nu) Om hon varit stresad vid alla dessa ridturer har hon inte kunnat lära sig att det går bra att vara själv, eftersom de inte kan lära sig när de är rädda. Ibland visar de inte sin rädsla så tydligt, de kan vara introverta tex. Och introverta hästar brukar tillslut explodera som det låter som att din gjorde.

Jag skulle utgå ifrån att hästen varit mycket stressad vid de tillfällen ni varit ute själva, och börja träna med henne från marken. Gå inte så långt och kolla att hon inte blir rädd. Ett bra mått på om min valack blivit introvert är att han inte tar något godis el dyl då, han kan se lugn ut, men äter han inte så är han rädd.
Se om du kan be henne gå före dig korta bitar, och beröm när hon vågar. Straffa inte om hon inte vågar.

Det är så svårt att ge råd såhär när man vet så lite om bakgrunden och hästen, det bästa vore om du hittade någon med bra hästvett som kan hjälpa dig live.

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
L
Träning Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 013
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross