Går på tån. Vad kan det vara?

K

Kid

Drar historian snabbt

Våran häst har blivit behandlat av equiterapeut i sommar/höst då han varit sne i ryggen. Det gjorde att han fick ett kortare steg högerbak och lite svullnad.
Har varit mycket promenader, stretching och massage och det har gett fina resultat. Han är inte svullen i benet längre, rak och allting har blivit bra och vi har börjat rida honom igen.

Nu har vi satt på brodd och då har vi märkt att på högerbak så sätter han inte ner hoven riktigt utan går på tån. Det är oftast på morgonen när han ska ut i hagen och går på betongen i stallet som det syns. Om han går på mjukt underlag märker man det knappt.

Någon som har någon tanke?

Sv: Går på tån. Vad kan det vara?

Om hästen sätter ned tån först när den går kan det vara bakknät.
Min häst visade sej ha pålagringar plus lös benbit i ena knät bak, hon var också sned i ryggen till att börja med och det berodde förmodligen på att hon undvek att belasta ena bak lika mycket.

Enda säkra svaret får du genom att åka till klinik med hästen. Kan vara en rad olika saker som ger som symptom att hästen är ovillig att belasta trakten. Från att det gör ont i just trakten (hovböld, HBF, strålbenshälta etc), till att det gör ont i senor/ligament när de tänjs ut (senskador, ligamentskador, strålbenshälta etc) eller att det gör ont högre upp vid full belastning på benet.

Så, i och med att den varit sned i ryggen, varit halt och svullen HB och som jag fattar det inte veterinärundersökts för det, ihop med att den nu har en rörelsestörning anser jag är mer än tillräkligt för att tveklöst boka tid för en hältutredning på klinik snarast.

Håller tummarna att det är något som går relativt lätt att åtgärda, och uppdatera jättegärna hur det gick på kliniken osv =)

Tack för era svar

Det enda som jag tycker är märkligt att det blev såhär samma dag som brodden sätts på? Har inte visat det tidigare

Kan vara att brodden gör ursprungssymptomen sämre. Har han även tåbrodd eller bara brodd i trakten?

Men han kan ha haft ont innan, men 'hanterat det', men i och med brodden så på hårt underlag gör det ondare än innan, och du ser symptomen.

När man hältutreder hästar kan man använda hakar och grepp, de höjer tån respektive trakten, och på så sätt kan man få fram en hälta och ha lättare att lokalisera den. Och ha du t ex bara traktbrodd, så det du gjort är ju att du har höjt trakten - och då syns problemet tydligare. Precis som om det satts på hakar/grepp på klinik.

Så jag skulle inte 'skylla problemet på brodden', friska hästar reagerar inte så på att broddas/trakten höjs. Utan brodden ökade antagligen bara symptomen på problemet som fanns redan innan brodden.

Min häst var också sned och tog kortare steg med höger bak. Han diagnostiserades med artros i SI-leden och sekundär inflammation i höger bakknä.
Mitt tips är att du åker till klinik som har både röntgen och ultraljud och kollar hela paketet med rygg, SI-led och bakknä.

Hej!

Kolla även hasen. Har precis haft en häst i stallet med inflammation i slemsäcken i hasen. Hon ville inte sätta ned trakterna utan gick på tå.

/Em

Jag får rysningar när jag läser detta. Min gamla häst råkade ut för något, ingen vet vad och gjorde precis som du beskriver. Det var 2 års utredningar, bortkastade pengar på allehanda alternativbehandlare, många besök på olika djursjukhus hos olika erkänt duktiga veterinärer och ultraljudare innan man till sist - och för sent - konstaterade att hästen hade en senskada på förstärkningsbandet till djupa böjsenan. En omöjlig skada på ett bakben och mycket ovanlig enl veterinären som till sist hittade problemet, och med en mycket dålig prognos. På tå ur boxen för att sedan efter några steg gå i stort sett normalt. Om du har haft en svullnad runt senorna så tveka inte på att ta ett ultraljud! En senskada ger inte alltid tydliga symptom och tokhälta! Jag hoppas givetvis att din häst har ett helt annat problem än det som drabbade min häst.

Tack för era svar. Läser och tar in.

Vi har tagit av broddar på tån bak och då går han helt normalt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 373
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka