Sv: Går på tå
Men är inte du tränare på hästen? Varför träna den om du vet med dig att den är ofräsch och ni inte ens gett det en chans att reda ut det? Det är ju ett brott mot reglementet och djurskyddslagen och dessutom lär ju inte hästen springa om den har ont, så i långa loppet lär ägaren tjäna på att få hästen genomgången?
Eftersom hästen har behövt ett friskintyg på senare tid lär det ju vara ganska grovt felet? Eller vad var anledningen att han fick det och varför gick du inte igenom honom samtidigt? Det hade ju kostat lika mycket att göra det riktigt för veterinären som att enbart skrivit ett friskintyg, varför inte propsa på det? Nästa gång hästen får friskintyg, för det lär ju bli en nästa gång, får du väl helt enkelt be veterinären att göra sitt jobb.
Som Ghost säger är det helt omöjligt veta vad det är för fel via ett forum... Vore jag som du skulle jag tala om för hästägaren att hästen behöver åka till veterinären och behandlas, och att det kommer bli betydligt dyrare med tiden om han inte gör det. Har han inte pengar så försök vila ut det genom att ställa hästen på bete till slutet av augusti, får se hur kul han tycker det är...
Och förlåt om jag låter vass... Det är inte min mening att vara vass mot dig, jag vet väl hur svårt det är med hästägare med dåligt med pengar när hästarna behöver behandlas, tyvärr är det dessa som förstör ryktet för travet... Du kan ju försöka med blistring och sånt, men hur väl det hjälper är nog olika vilken person du frågar...