Går på tå

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tribute
  • Startdatum Startdatum
T

tribute

Jobbar med en häst som gärna går på tå med ena bakbenet, ställer inte ner trakten, kan även efter träning stå och lyfta på det benet, tankar om var problemet kan sitta? nån som varit med om samma sak? tankar på hur man kan hjälpa honom? (hade det varit min häst hade han kollats upp av veterinär, tyvärr går inte ägaren till vet om det inte är absolut nödvändigt och det verkar inte vara nog nödvändigt här...)

Sv: Går på tå

Se till att ägaren fattar att en veterinär undersökning är nödvändig,innan des så ska ju inte hästen köras eller tränas.....
Vet inte vad det kan bero på men något är ju ordentligt fel,var med om en häst som hade en äldre trampskada och fick hovbroskförbening med resultatet att den fick avlivas på operationsbordet för att ägaren inte hade åkt in tidigare och en av mina hade uttöjda senor och fick tas bort pga det.

Låter som om han har problem med en gammal senskada eller nåt, kanske en riktigt ordentlig gaffelbansskada eller en skada på böjsenan, då kan de bli stela efteråt.

Just att den GÅR på tå gör att jag inte spekulerar alls - en sån häst SKA kollas upp om man inte vet vad felet är.

Punkt.

Just att den GÅR på tå gör att jag inte spekulerar alls - en sån häst SKA kollas upp om man inte vet vad felet är.

Punkt.
Men precis!
Och definitivt inte på något som helst sätt utsättas för någon träning, som tydligen är fallet här.

Tyvärr inser som sagt inte ägaren att det är nåt som bör kollas upp... hästen fick för några veckor sen friskintyg (vet böjde inte hästen, bara kollade när den gick på gången och när den kördes) men blev som sagt godkänd så det är inte så jättetydligt som det kanske kan utläsas av den första beskrivningen, hästen går inte alltid på tå, går oftast helt normalt men nåt är ju galet när den emellanåt väljer att gå på tå. Finns inga svullnader, gallor, värme osv det är det som är knepigt. Han är nybliven valack, som hingst breddade han grymt mkt (troligt ont av kulorna), nu breddar han inte lika mkt och han går inte lika mkt på tå som innan, har funderingar på ont i knäna av allt breddande och att det hänger kvar men är på väg över men frågan är om de kan välja att gå på tå av att de har ont i knäna?

"Gå på tå" pga ont i knälederna låter väldigt logiskt. Hästar som breddar mycket får också lätt problem med sina knän.
Var det inte Sören Nordin som "byggde" om en hästsko så det liknade böjen längst fram på en skida på någon av hans tidiga topphästar (kan det ha varit Bulwark?) som sprang på tå? Skidbrättet var till för att tvinga ner hela hoven i marken för att hästen skulle stärka upp muskulaturen kring knät.
Virrigt värre blev min förklaring här :o men jag har läst något om detta i hans ena bok.

Ägaren till den här hästen måste ändra ståndpunkt o ta den till en veterinär.

Anledningen till den här tråden var inte att få höra "gå till veterinären" för det vet jag mkt väl om att han bör besöka en veterinär men nu är läget som det är...

Ist vill jag ha tankar och ideer och egna erfarenheter som kanske kan hjälpa (dels hästen såklart) men även mig att övertyga ägaren, att säga "hästen har ont/problem men vi vet inte var det sitter" hjälper inte, det har vi försökt men kan vi lyckas lista ut lite närmare var problemet är så kanske det lättare går in hos ägaren, det var min ide iaf

Nu har vi kommit ett steg längre då, ideen om knä verkar inte vara helt fel, har även haft funderingar om korta/stela muskler och att det är muskulärt, han har blivit stretchad några gånger nu och idag gick han helt normalt efter körning, gick inte på tå alls! lyfte lite på benet men gick normalt så även där är vi nog på rätt spår!

Allvarligt - men en sån ägare skulle jag inte ta i hästen ens om jag fick betalt för det.

Jag skulle ALDRIG ge råd över ett internetforum för en sån häst med tanke på att man genom att göra det kan förvärra problemet.

Ditt ursprungsinlägg tyder på att det INTE är muskulärt, så långt kan jag sträcka mig, muskulära skador som inte har med rent trasiga muskler att göra brukar kunna värmas ur och så är det ju inte för dig.

Tur vi är olika, själv försöker jag göra det bästa för hästen utifrån förutsättningarna, betalt eller ej, hästen rår ju inte för att ägaren har konstiga ideer...

Inser själv hur dålig jag är på att förklara, jag ser helheten men i skrift kommer inte ens hälften ut, det låter betydligt värre än vad det är, det inser jag med när jag läser det jag skrivit... men vet inte riktigt heller hur jag ska kunna förklara det hela så det ger en rättvis bild som alla kan förstå genom att bara läsa om det... :confused:

Men är inte du tränare på hästen? Varför träna den om du vet med dig att den är ofräsch och ni inte ens gett det en chans att reda ut det? Det är ju ett brott mot reglementet och djurskyddslagen och dessutom lär ju inte hästen springa om den har ont, så i långa loppet lär ägaren tjäna på att få hästen genomgången?

Eftersom hästen har behövt ett friskintyg på senare tid lär det ju vara ganska grovt felet? Eller vad var anledningen att han fick det och varför gick du inte igenom honom samtidigt? Det hade ju kostat lika mycket att göra det riktigt för veterinären som att enbart skrivit ett friskintyg, varför inte propsa på det? Nästa gång hästen får friskintyg, för det lär ju bli en nästa gång, får du väl helt enkelt be veterinären att göra sitt jobb.

Som Ghost säger är det helt omöjligt veta vad det är för fel via ett forum... Vore jag som du skulle jag tala om för hästägaren att hästen behöver åka till veterinären och behandlas, och att det kommer bli betydligt dyrare med tiden om han inte gör det. Har han inte pengar så försök vila ut det genom att ställa hästen på bete till slutet av augusti, får se hur kul han tycker det är...

Och förlåt om jag låter vass... Det är inte min mening att vara vass mot dig, jag vet väl hur svårt det är med hästägare med dåligt med pengar när hästarna behöver behandlas, tyvärr är det dessa som förstör ryktet för travet... Du kan ju försöka med blistring och sånt, men hur väl det hjälper är nog olika vilken person du frågar...

Nix är inte tränare så har inte så jättemkt att säga till om egentligen... mer än att jag kan säga vad jag tycker och tror och sen är det ändå upp till ägaren/tränaren att bestämma! loppet som gav behov av friskintyg var innan jag kom i kontakt med hästen så vet inte hur den såg ut då...

Då är det nog bara att gilla läget - om det är ägaren/tränaren som betalar och inte du som får ut för att hästen går dåligt i loppen lär det bli en dyrköpt erfarenhet för honom... Det går ju att blistra med starkar medel än vanligt linniment men det är ju egentligen förebyggande, inte när hästen redan har känning - då bör man ju behandla den om man vill tjäna pengar på den, det är tufft nog att få pengar ändå i loppen idag...

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
630
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Luktar gnagare?