Går på dubbla spår?

movi

Trådstartare
Var ute med min vovve i skogen och stötte på en dam med labbe,så vi slog följe i skogen!
Det jag reagerade på var att labben gick rejält på dubbla spår,vä bakben var i linje med hö framben när han sprang sakta! Rullade/vickade rejält med rumpan när han gick! Och detta var ingen fet labbe! Snygg i kroppen!
Min vovve går också lite på dubbla spår,men inte så rejält,en antydan bara!
Då slog det mig,vad beror det på? Jag har fått för mig att det beror på höftledsfel,då min vovve har det av lättare grad! Men det kanske inte är så?

Sv: Går på dubbla spår?

de slipper trampa i framtassarna med baktassarna om de går på dubbla spår. när min schäfer var yngre tog hon väldigt långa travsteg och när hon skulle trava lite snabbare gick det lite sidlänges.

Jo,det kan jag hänga med på att ej trampa sig,men denna labbe såg grotesk ut,för det såg ut som han gick helt snett..:eek:
Dom flesta av mina vovvar har nog också gått på dubbla spår,men så här..nej,inte så mycket!

Så går min labbe också!

Hon går i någon slags sluta i trav...

Har faktiskt aldrig tänkt på att det kan bero på något fel :crazy: fast hon har friröntgade höfter, men det var ju länge sedan.

Tror jag har en film någonstans, ska se om jag hittar den.

min kan vicka på rumpan i trav också :D. fast det beror mest på att svansen drar med sig rumpan när han viftar för mycket.

Min hund går så ibland, fast kanske inte så extremt. Han har A-höfter och inte riktigt koll på var han har bakkärran alltid.

Men även när de går med "ormmage" när de passgångar så tror folk bara att de är feta!

Trav på dubbla spår visar på markbunden trav. Om hunden alltid travar markbundet så beror det på anatomin (vanligt på hundar med mycket vinklar). Traven tenderar också att bli markbunden och på dubbla spår om hunden travar mycket snabbt.

ja det hjälper ju inte när de går med hängmatterygg och nersläppt mage heller ;). dumma gångart... men det är som vi har pratat om. folk tycker att de är feta bara för att de är labradorer. en rund bröstkorg på det är pricken över i:t. till och med när det gäller loke som är lite uppdragen och har så långa ben.

Ja att till och med han råkar ut för det är ju lite... Fånigt... Nåja, han kan säkert lägga på sig han också ;) Men han är ju motsatsen till min med lång rygg, korta ben, välvd bröstkorg och hängtuttar :) (Tyvärr numer även med onda ben :cry:)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 193
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka