Går på dubbla spår.

C

Cheers

Jag har en nordsvensk travare på tillridning. (ej travtränad)
Hästen är helst fantastisk i vänstervarv.
Han klarar samling (fortfarande i låg form) vi har påbörjat skänkelvikningar/framdelsvändningar och har fattar direkt.
I högervarv däremot så går han redan i skritten på dubbla spår.
Han kan fortfarande samla sig med går betyligt lättare "under hand" i detta varv. När jag försöker få in bakdelen(den glider in på innerspår) med att lägga min inre skänkel längre bak så blir effekten totalt motsatt... han skjuter ut bakdelen ännu mer.
I trav blir detta ännu värre. (har inte börjat jobba honom i galopp än). Jag har inte börjat ta tag i detta än utan hoppas på bra tips från någon att testa.

Tacksam för bra tips,

cheers

Sv: Går på dubbla spår.

Cheers skrev:
Han klarar samling (fortfarande i låg form)

:confused:

Vad menar du? Att hästen arbetar korrekt i remontform innebär att den vinklat bakbenets vinklar och trampar längre in under sig, på så sätt sänks korset och bäckenet vinklas. Samling innebär, förutom att hästen är stark nog att vinkla betydligt mer, även att framdelen är upprest. Samling finns inte i vad man normalt menar med låg form.

Hästen du rider kan antingen inte ens sidförande skänkel, eller så gör du fel (sitsen?) eller så har den fysiska problem som gör att den undviker att spåra i höger varv. (Är du verkligen säker på att den spårar i vänster, sådant här brukar finnas även i det svaga varvet men man luras lätt av att hästen är så mjuk att böja?)

Jag skulle nog råda dig att istället för att öht fundera över samling inrikta dig på att bygga upp hästen så att den orkar spåra. Lugn trav i olika uppförsbackar i lätt sits och med häng på tygeln, med halsen rakt fram ur bogarna är bra, likaså cavalettiarbete med lös häst, tömkörd eller ryttare i lätt sits. Naturligtvis efter att man uteslutit att hästen har ont. Lycka till med hästen, ett uppbyggnads/utbildningsarbete är alltid intressant!

Cheers skrev:
När jag försöker få in bakdelen(den glider in på innerspår) med att lägga min inre skänkel längre bak så blir effekten totalt motsatt... han skjuter ut bakdelen ännu mer.
I trav blir detta ännu värre. (har inte börjat jobba honom i galopp än). Jag har inte börjat ta tag i detta än utan hoppas på bra tips från någon att testa.

Tacksam för bra tips,

cheers

Nu blev det förvirrat, hästen går med bakdelen innanför spåret (med 'tagen' bakdel) och när du lägger an/trycker mer med innerskänkeln så tar hästen UT bakdelen ännu mer? Skjuter han ut bakdelen (går för rak) eller tar han in bakdelen (går för böjd)??

Första frågan eftersom det är ett enkelsidigt problem är - är hästen kollad och frisk?

Andra frågan är om hästen ger efter och är mjuk i sin nacke för BÅDA tyglarna?

Hej och tack för tips,

Jag har själv haft hästen i någon vecka bara.
Har inget veterinärutlåtande på honom utan endast ägarens försäkran om att "han aldrig varit sjuk".
Eftersom jag inte ska köpa honom utan bara rida honom mer i "form" åt kommande spekulanter så känns inte en veterinär undersökning aktuell förrän det är mitt sista alternativ för en vettig tillridning.

Hästen är mkt lätt att böja i båda varven. Även mkt lätt att ställa korrekt i båda varven. Har en förmåga att "krulla sig" framför allt i höger varv.
Eftersom jag inte kan alla fina namn på olika rörelser så får det bli en lekmannamässig förklaring.

Han känns "för böjd" i kroppen och svår att få rak i höger varv.
Problemet finns inte i vänster varv (känns i alla fall inte)
När jag försöker med inre skänkelns hjälp räta ut honom så böjer han in rumpan ännu mer. (blir ännu mer böjd)

För att underlätta för all parter så har jag bokat ett par lektioner för instruktör för att snabbt och rätt komma åt honom.

Under tiden har jag även fått rådet att rida honom på rakt och böjt spår innanför det riktiga spåret så att han inte kan ta staketet som stöd.
Inga sidvertes rörelser , utan börja med rena gångarter. Efterhand lirka in framdelen för att låta honom bli rakare stället för att putta tillbaka rumpan. Låta honom gå som en "stjärnkikare" för att motverka "krulling".

Jag tackar för tips och tar gärna emot fler. Det är altid bra med andras kommentarer.

Tack,

Cheers

Att hästen vill 'krulla' i höger varv och i höger varv går med tagen bakdel tyder på att hästen är oliksidig och har det lättare åt ena hållet men försöker fuska/undkomma i det andra.

Nu ska du ju rida för tränare och får säkert mycket hjälp därifrån, men en liten grundregel är att se till att ALLTID ha ärlig sökning till YTTERTYGELN i båda varven. I hästens svagare varv så släpper den gärna stödet på ytter och går förböjd. Genom att verkligen rida den till yttertygeln så måste hästen börja engagera sin kropp mer korrekt. Så jag skulle börja med att se till att ha ett ÄRLIGT stöd och sökning mot yttertygeln i alla lägen. Och strunta i både form och böjning etc sålänge (massor kommer automatiskt med en ärlig bettsökning). Sålänge du inte har en ärlig bettsökning och en häst som stöder jämnt på tyglarna kommer det skapa problem med 'allt' annat.

Sen är det lätt att säga och svårt att göra att åstadkomma den där ridningen till yttertygel, det jag gärna gör men hästen du beskriver kanske är lite för oskolad för är att efter grusväg (för att få bjudningen lite mer per automatik) rida skänkelvikning i zick-zack över vägen. I början kommer det säkert gå bra åt ena hållet men bli ostkrokar och bananer och allt möjligt åt det andra, men fortsätt kämpa bara och glöm inte att rida FRAMÅT med, hellre för lite 'tvärning' och sug framåt i början än mer tvärning men död motor.

Åttvolter gillar jag med,d els för det blir lika mycket i båda varv (både lätta och svåra), och för att de flesta hästar när de böjs och böjs om (och rakritas vid X!) succesivt kommer mer till ro och arbete och slappnar av och blir lättare att påverka.

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·
Ridning Får se om ni har några tips. Jag och min häst tar träningen i vår egen takt, nu har hon börjat söka sig ner på tygeln i skritt och...
Svar
15
· Visningar
2 498
Senast: kardemumma
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar